Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przydział godzin wspomagania w klasie integracyjnej liceum 6 nauczycielom, posiadającym kwalifikacje przedmiotowe oraz z oligofrenopedagogiki jest zgodny z prawem? Dzięki kwalifikacjom z poszczególnych przedmiotów mogą oni lepiej wspomóc niepełnosprawnych uczniów, często nieobecnych w szkole ze względu na problemy zdrowotne. Proszę o podanie podstawy prawnej.
Podstawę prawną - zatrudnienia nauczyciela wspomagającego lub przydzielenia tego stanowiska nauczycielowi już pracującemu w szkole - stanowi rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113). W odniesieniu do sytuacji wspomnianej w obu pytaniach najważniejszy jest:
- § 7. 1. mówiący jednoznacznie, że nauczyciel ten musi posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Przepis ten nie precyzuje bliżej specjalności, w jakiej nauczyciel wspomagający powinien zdobyć takowe kwalifikacje. Warto pamiętać, że z zasady kwalifikacje te (oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, surdopedagogika czy pedagogika lecznicza) powinny być dostosowane do potrzeb uczniów niepełnosprawnych, z jakimi będzie pracował nauczyciel wspomagający, co wynika z zapisów posiadanych przez nich orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Zatem w klasie, w której nie ma ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, oligofrenopedagog nie powinien pełnić funkcji nauczyciela wspomagającego. Jednak ostateczna decyzja w tym zakresie oraz ocena zbieżności wykształcenia nauczyciela z rodzajem wykonywanych zadań, należy wyłącznie do dyrektora szkoły.
- § 7. 5. wskazujący, że to dyrektor szkoły, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, wyznacza zajęcia edukacyjne realizowane przez nauczyciela wspomagającego.
W/w rozporządzenie nie reguluje kwestii, ilu nauczycielom wspomagającym może dyrektor wyznaczyć zajęcia edukacyjne w jednym oddziale, ważne aby na danej lekcji razem z nauczycielem prowadzącym był nauczyciel wspomagający. Zatem, przydzielenie tych zajęć sześciu nauczycielom posiadającym kwalifikacje z pedagogiki specjalnej - moim zdaniem nie narusza przepisów prawa - o ile nauczyciele ci wykonują te zadania poza 18 godzinnym pensum zapisanym w Karcie Nauczyciela, gdyż pensum dla nauczycieli wspomagających określa organ prowadzący, stosowną uchwałą rady gminy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W klasie II Liceum dla dorosłych są osoby, które ukończyły zasadniczą szkołę zawodową i zgodnie z rozporządzeniem MEN mogły być przyjęte właśnie od razu do klasy II. Potem przepisuje im się na świadectwie ukończenia liceum stopnie z ZSZ z przedmiotów realizowanych w zakresie podstawowym. Niestety te osoby nie miały w szkole zawodowej np. chemii. Przedmiot ten realizowany jest zaś w klasie I Liceum. Plan zajęć uniemożliwia słuchaczom kl.II uczęszczanie na zajęcia z chemii z klasą I. W jaki sposób uczni sklasyfikować z tego przedmiotu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziękujemy za udzieloną odpowiedź odnośnie rezygnacji słuchacza ze szkoły dla dorosłych. Jednakże nadal mamy wątpliwości co do rezygnacji w szkole publicznej w której nie podpisujemy żadnych umów. Słuchaczy nie uczęszczających na zajęcia skreślamy decyzjami po zakończonym semestrze. A co z tymi, którzy sami odebrali dokumenty i zrezygnowali z dalszej nauki? Na jaki przepis prawa możemy się powołać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szanowni Państwo, czy istnieje w prawie oświatowym możliwość "zawieszenia w prawach ucznia". Jeśli tak, to czy taki zapis powinien znaleźć się w statucie szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Który zakład pracy powinien objąć opieką socjalną pracownika emeryta? Nauczycielka ur. 14.06.1953 r. pracowała od 15.08.1972 r. do 31.08.2000 r. w Szkole Podstawowej w Wilkowyjach a następnie w Liceum Medycznym w Warszawie. Od 01.09.2000 r. do 31.08.2006 r. pracowała w Zespole Szkół w Warszawie. Z tejże szkoły od 01.09.2006 r. przeszła na emeryturę i nadal w niej pracowała w niepełnym wymiarze do 31.08.2008 r. nigdy całkowicie nie zawiesiła emerytury. Od 01.09.2008 r. do 31.08.2011 r. pracowała w innych szkołach w niepełnym wymiarze. Od 01.09.2011 r. do chwili obecnej pracuje w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pruszkowie w niepełnym wymiarze – 10/18. Która szkoła jest uprawniona do objęcia nauczycielki opieka socjalną?
- Dyrektor odchodzi na emeryturę, rozwiązuje stosunek pracy. Bierze udział w konkursie na dyrektora i jednocześnie po jednodniowej przerwie chce się zatrudnić w placówce jako nauczyciel. Kto i na jakich zasadach może zatrudnić w takiej sytuacji być może przyszłego dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe