Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy realizowany program z zajęć z doradztwa zawodowego musi mieć nadany numer i znaleźć się w szkolnym zestawie programów nauczania? Czy tak samo jest w przypadku zajęć z wychowawcą?
Każda szkoła musi określić zasady funkcjonowania Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego. System ten powinien być zaplanowany na okres wszystkich lat nauki dziecka w szkole i opisywać:
- zakładane cele,
- metody pracy,
- zadania osób uczestniczących w jego realizacji,
- czas i miejsce realizacji,
- oczekiwane efekty.
Warto też określić sposób monitorowania i ewaluacji działań szkoły z tego zakresu. Zapisy dotyczące WSZD powinny znaleźć się w statucie szkoły zgodnie z art. 98 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo oświatowe.
Oprócz tego, w każdym roku szkolnym, do 30 września, szkoła opracowuje szczegółowy program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, który powinien zawierać działania związane z realizacją doradztwa zawodowego z podziałem na poszczególne oddziały. Powinien on określać tematykę działań, w ramach których zostaną zrealizowane poszczególne treści programowe z doradztwa dla danego etapu edukacyjnego oraz osoby odpowiedzialne za ich realizację. Dodatkowo w programie powinny się znaleźć metody, formy i terminy realizacji poszczególnych działań, z uwzględnieniem udziału w nich rodziców oraz partnerów zewnętrznych.
Zgodnie z § 4 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r., poz. 325, dalej r.d.z.), doradca zawodowy opracowuje program realizacji doradztwa zawodowego w szkole na każdy rok szkolny. Jednocześnie w § 4 ust. 4 rozporządzenia zostało zawarte, że program realizacji doradztwa zawodowego w szkole zatwierdza dyrektor szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Zatem program realizacji doradztwa zawodowego w szkole musi być zatwierdzany przez dyrektora szkoły każdego roku szkolnego. Program ten – podobnie jak każdy inny program nauczania w szkole – po dopuszczeniu staje się częścią szkolnego zestawu programów nauczania, a więc siłą rzezy należy mu nadać numer.
Jeśli chodzi o lekcje wychowawcze to zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r., poz. 1481 z późn. zm.), w szkołach realizowane są programy nauczania uwzględniające w całości podstawę programową kształcenia ogólnego ustaloną dla danego etapu edukacyjnego, która w zależności od typu szkoły została określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 z późn. zm.) lub rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018 r., poz. 467). Należy jednak zauważyć, że podstawy programowe kształcenia ogólnego nie obejmują zajęć z wychowawcą. Jak wynika z przepisów takie programy opracowują i realizują nauczyciele danych zajęć edukacyjnych. Natomiast w art. 96 ust. 1-3 ustawy Prawo oświatowe zostało zwarte, że podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, którym opiekuje się nauczyciel wychowawca, a w celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego. Mając zatem powyższe na uwadze należy uznać, że nauczyciel wychowawca, który opiekuje się danym oddziałem nie realizuje podstawy programowej. Wobec tego program tych lekcji nie musi się znajdować w szkolnym zestawie programów nauczania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ostatnio zadałam pytanie, czy od 1 września 2018 r. nauczyciel, który prowadzi zajęcia rewalidacyjne nadal będzie mieć pensum 18 ?
W odpowiedzi otrzymałam, że jeśli chodzi o nauczycieli np. pedagogów to ich pensum od 1.09.2018 r. będzie wynosić do 22 godz. tyg., czyli specjalista będzie realizował zajęcia rewalidacyjne w ramach swojego pensum 22, ale czy Ci n-le, którzy uczą polskiego i ich pensum to 18/18, a dodatkowo będą mieć rewalidację 4 godz., to z ich pensum 18 ma być rewalidacja, czy specjalisty od 1.09.2018 r. 22 ? i wtedy uśredniamy pensum takiego nauczyciela 18/18+4/22, czy liczymy rewalidację z pensum 18?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien wyglądać plan pracy na zajęciach z etyki w zestawieniu z nową podstawą programową i wymaganiami odnośnie reformy? Jakie zagadnienia - i w oparciu o jakie przepisy - nauczyciele szkoły podstawowej mają stworzyć program zajęć z etyki w szkole podstawowej? Czy istnieje jakiś wzór? Czy nauczyciel języka polskiego - może zostać zobligowany do prowadzenia zajęć z etyki w szkole podstawowej? Jeśli tak - to na jakiej podstawie ? (chodzi o uprawnienia ).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W JAKI SPOSÓB MOZNA ZMIENIC NAZWĘ INTERNAT MIEDZYSZKOLNY NA BURSA. JAKIE MUSZA BYC ZACHOWANE PROCEDURY PRAWNE. CHCIAŁAM ZAZNACZYC ZE JESTESMY SAMODZIELNA PLACÓWKA OD ROKU 2003 NA PODSTAWIE UCHWAŁY RADY POWIATU LECZ NAZWA ZOSTAŁA JAKO INTERNAT MIĘDZYSZKOLNY , NATOMIAST W RZECZYWISTOŚCI JESTESMY BURSĄ I OBOWIAZUJĄ NAS PRZEPISY PRAWA OSWIATOWEGO Z ZAKRESU BURSY.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy weszło już w życie nowe rozporządzenie dotyczące arkuszy ocen, a tym samym - nowe wzory arkuszy do gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od września 2017r. ,w jednym oddziale edukacyjno-terapeutycznym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami mogą uczyć się dzieci z klasy 5 szkoły podstawowej specjalnej i kl.3 gimnazjum specjalnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe