Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy rodzic dziecka z orzeczeniem może zrezygnować z form pomocy jakie oferuje szkoła (w tym z zajęć rewalidacji)? Jeżeli jest taka możliwość, to co w przypadku kontroli z kuratorium? Jak szkoła wykaże, że wspiera ucznia z orzeczeniem, którego należy zgłosić do Systemu Informacji Oświatowej (SIO), a tam należy wykazać ilość prowadzonych zajęć z uczniem, inaczej system sygnalizuje błąd, brak pełnego wprowadzenia orzeczenia? Proszę o prawną podstawę i argumentację, gdyż mamy rodzica, który notorycznie wraca z tematem rezygnacji z zajęć. Na chwilę obecną jako szkoła posiłkujemy się tym, że w SIO musimy wykazać prowadzonymi zajęciami, a organ prowadzący skrupulatnie kontroluje prawidłowość wypełniania SIO.
Na wstępie należy podkreślić, że nie ma podstawy prawnej dotyczącej rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych. W tej kwestii można odwołać się do dobrowolności korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Warto także pamiętać o poszanowaniu praw rodziców jako prawnych przedstawicieli dziecka.
Dyrektor z mocy ustawy zobowiązany jest do organizacji warunków kształcenia zgodnie z orzeczeniem, w tym do zapewnienia uczniom zajęć rewalidacyjnych. Przepisy przewidują jedynie, że rodzice mogą zrezygnować z określonych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zgodnie z art. 68 ustawy z dnia 24 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) przedstawiając orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, rodzice zobowiązują szkołę do realizacji kształcenia zgodnie z orzeczeniem, a tym samym dyrektora do wypełnienia przepisów prawa związanych z organizacją kształcenia specjalnego. Natomiast na podstawie orzeczenia, zespół nauczycieli i specjalistów ustala indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, w którym m.in. ustala zajęcia rewalidacyjne dla ucznia, które dyrektor powinien uwzględnić w organizacji szkoły.
W związku z powyższym nie ma możliwości, by szkoła odstąpiła od ustalenia dla ucznia zajęć rewalidacyjnych, nawet wobec braku zgody rodziców na ich organizację.
Należy podkreślić, że dyrektor praktycznie nie ma narzędzi do egzekwowania udziału ucznia w tych zajęciach. W związku z tym optymalnym rozwiązaniem jest złożenie przez rodziców oświadczenia (w formie pisemnej) o rezygnacji z udziału w zajęciach rewalidacyjnych. Będzie to dla dyrektora ewentualna podstawa do wyjaśnienia sytuacji w przypadku kontroli organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Nie ma przepisów prawa, które uniemożliwiałyby złożenie przez rodziców rezygnacji z udziału dziecka w zajęciach rewalidacyjnych, przy czym ewentualne „wyłączenie” tej formy wsparcia ucznia nie wyklucza prawa do korzystania przez ucznia z innych uprawnień na podstawie orzeczenia. Szkoła nie ma podstaw do uchylenia orzeczenia, czy nierealizowania jego zapisów. Nie może także powoływać się na konieczność wycofania orzeczenia. W związku z tym powinna przygotować ofertę tych zajęć zgodnie z orzeczeniem, natomiast nie może wyegzekwować uczęszczania ucznia na te zajęcia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do szkoły podstawowej zostało zapisanych 152 uczniów. Czy można utworzyć dwie klasy 26-osobowe bez zatrudniania asystenta nauczyciela?
- W projekcie org. na 2017/18 mam zatwierdzone przez organ prowadzący klasy: I-6ucz,II-11ucz.,III-14ucz. oraz oddz.0-21dzieci (4i6-latki). W sierpniu okazało się, że dwójka ucz.kl.I zmienia miejsce zamieszkania (zostaje 4ucz.). Co mam zrobić? Chyba nie mogę połączyć z kl.II gdyż są różne podstawy programowe. Nie mogę również połączyć z. oddz."O" ze względów lokalowych oraz tym że w "0"są również dzieci 5-letnie. Czy może pozostać klasa 4 osobowa? Nadmienię, że była już u nas klasa 5 osobowa. Czy organ prowadzący musi wyrażać ponownie zgodę? Czy może się nie zgodzić? Co z nauczycielem?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od drugiego półrocza planuję wprowadzić dziennik elektroniczny, równolegle do "papierowego". Jaka jest podstawa prawna do zmiany formy dokumentacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Osoba, która kilkanaście lat temu zwolniła się i przeszła na świadczenia po zmarłym mążu teraz złożyła wniosek o objęcie jej świadzczeniami ZFŚS. Jej ostatnim zakładem pracy było przedszkole, które teraz jest z zespole szkół, do którekgo złożyła podanie. Czy szkoła ma obowiązek objąć taką osobę świadczniami?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest okres przechowywania dzienników lekcyjnych w placówce niepublicznej? Co należy zrobić z dziennikami lekcyjnymi po okresie ich przechowywania?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe