Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy są przykładowe procedury organizowania zastępstw doraźnych za nieobecnych nauczycieli? Czy podczas doraźnego zastępstwa nauczyciel nie musi prowadzić tych samych zajęć, które prowadzi nauczyciel nieobecny np. Czy polonista zastępujący biologa może prowadzić lekcję ze swojego przedmiotu? Jeśli tak, to kto o tym decyduje - nauczyciel zastępujący czy dyrektor? W szkole nie ma opracowanych procedur organizowania zastępstw doraźnychza nieobecnych nauczycieli.
Przepisy Karty Nauczyciela nie zawierają wymogu przydzielania doraźnych zastępstw zgodnie z kwalifikacjami nauczycieli, czyli prowadzenia przez nauczyciela zastępującego tych samych zajęć, które miał prowadzić nauczyciel nieobecny (a tylko nauczyciel z odpowiednimi kwalifikacjami może prowadzić konkretne zajęcia). W wielu przypadkach byłoby to wręcz niemożliwe, np. w szkołach, w których tylko jeden nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania danego przedmiotu (i nie ma go kto zastąpić), albo gdy plan lekcji nie pozwala na przydzielenie zastępstwa (nauczyciele w tym czasie prowadzą swoje lekcje). Z przepisów art. 35 Karty Nauczyciela wynika, że obowiązek posiadania odpowiednich kwalifikacji dotyczy jedynie godzin ponadwymiarowych.
Doraźne zastępstwo ma na celu przede wszystkim zapewnienie opieki uczniom i można je przydzielić każdemu nauczycielowi, który w tym czasie może realizować zajęcia ze swojego przedmiotu. O tym, komu zostanie przydzielone zastępstwo i jakie zajęcia będą realizowane decyduje dyrektor szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy godziny z doradztwa zawodowego są godzinami 60 min czy 45 min?
- Nauczyciel kontraktowy dnia 1.09.2009 stracił pracę. Umowa z nauczycielem nie została przedłużona. Nauczyciel odwołał się do sądu pracy, cały rok szkolny 2009/2010 toczyła się sprawa w sądzie. Nauczyciel w tym czasie nie świadczył pracy, ponadto nauczyciel ten w tym czasie nie wyrażał chęci świadczenia pracy ani ustnie ani na piśmie. W tym czasie nauczyciel pobierał świadczenia z urzędu pracy. Obecnie nauczyciel domaga się w sądzie pracy wynagrodzenia za rok szkolny 2009/2010; a więc za czas kiedy fizycznie nie pracował. Co w tym zakresie stanowi prawo?
- We wrześniu 2017 r. zatrudniliśmy nauczyciela na podstawie mianowania. Pani złożyła wymówienie i rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło z dniem 31.01.2018 r. Jakiej wysokości powinnam naliczyć ekwiwalent?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy okres służby wojskowej zawsze podlega wliczeniu do stażu pracy, od którego zależy dodatek za wysługę lat ? Pracownik przedstawił zaświadczenie, że w okresie od dnia 05.03.1997r do dnia 26.05.2002r pełnił zasadniczą służbę wojskową i nadterminową służbę wojskową. W szkole został zatrudniony jako konserwator od dnia 01.06.2015r. (na okres próbny) do 31.08.2015r.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel posiadający dyplom studium nauczycielskiego z 1989 roku (uzyskał przygotowanie do zawodu nauczyciela szkoły podstawowej w specjalności praca technika) oraz tytuł licencjata (wyższe studia zawodowe w zakresie psychopedagogiki) pracujący w szkole podstawowej nabył prawa w związku ze zmieniającymi się przepisami dotyczącymi kwalifikacji i może podjąć pracę w charakterze nauczyciela techniki dodatkowo w innej szkole podstawowej, czy też nie ze względu na brak tytułu magistra.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe