Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy szkoła, w której zorganizowane są oddziały przedszkolne (także dla dzieci 4- i 5- letnich) powinna być placówką nieferyjną? W szkole przez 12 miesięcy pracują wychowawcy zespołów pozalekcyjnych - szkoła szpitalna. Będziemy zmieniać statut i zastanawiamy się nad wprowadzeniem zapisu o nieferyjności.
Oficjalne stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej
„Wychowanie przedszkolne może być realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz - w przypadku dzieci 3-5 letnich także - w innych formach wychowania przedszkolnego.
Oddział przedszkolny w szkole podstawowej zachowuje odrębności programowe, a kształcenie i wychowanie w nim jest zorganizowane odmiennie niż w oddziałach szkoły podstawowej, na zasadach odnoszących się do oddziałów przedszkola, tj. zgodnie z ramowym statutem przedszkola.
Zgodnie z § 10 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ramowego statutu publicznego przedszkola, stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.), przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola. W organizacji przedszkola nie są zatem przewidziane ferie zimowe i letnie, a w konsekwencji zalicza się je do tzw. placówek nieferyjnych.
Tę samą zasadę należy stosować do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej”.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kształcenie zawodowe teoretyczne i kształcenie zawodowe praktyczne może zakończyć się do końca lutego ostatniego roku nauki.Z związku z powyższym czy może się zakończyć np. 15 grudnia ostatniego roku nauki.
Czy w 4 klasie technikum I semestr może się zakończyć w grudniu? Przy takim podziale roku szkolnego na semestry faktyczna liczba tygodni jest równa w I i II semestrze (w II semestrze nastąpi zmiana ramowych planów nauczania). Proszę podać podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy według najnowszych zmian w prawie oświatowym istnieje nadal możliwość promowania ucznia do klasy wyższej w sposób warunkowy tzn w momencie kiedy nie zdał egzaminu poprawkowego i otrzymał ocenę niedostateczną z przedmiotu, który będzie kontynuowany?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może wprowadzić zasadę, że w jednym oddziale integracyjnym zatrudniony jest tylko jeden nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne, co uniemożliwia objęcie pomocą uczniów niepełnosprawnych na wszystkich zajęciach lekcyjnych? OP twierdzi, że w każdym oddziale zgodnie z prawem ma być zapewniony jeden etat nauczyciela wspomagającego, który w ramach swojego pensum (20 h) ma obowiązek prowadzić zajęcia rewalidacji indywidualnej i wspomagać uczniów na zajęciach, np. w przypadku 4 uczniów należy od 20 h pensum odjąć 8 godzin rewalidacji, a pozostałe 12 są to godziny, na których nauczyciel wspomaga uczniów na zajęciach lekcyjnych. OP wychodzi z założenia, że nie ma obowiązku prawnego zapewnienia obecności nauczyciela wspomagającego na wszystkich godzinach lekcyjnych. W wielu przypadkach np. uczniów z niepełnosprawnością ruchową pomoc nauczyciela wspomagającego jest potrzebna na każdej godzinie lekcyjnej, jednak potrzeby indywidualne uczniów i ich możliwości nie są zdaniem OP argumentem do zapewnienia nauczyciela wspomagającego na wszystkich lekcjach. Ponadto OP twierdzi, że niedopuszczalna z mocy prawa jest sytuacja kiedy w jednej klasie uczy 2-3 nauczycieli wspomagających, np. w klasach 4-8, w których siatka godzin tygodniowo przekracza pensum jednego nauczyciela wspomagającego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź czy fizjoterapeuta zatrudniony w Niepublicznym Ośrodku Rehabilitacyjno-Wychowawczym musi posiadać przygotowanie pedagogiczne i oligofrenopedagogikę prowadząc zajęcia z rehabilitacji ruchowej w ramach zajęć rewalidacyjnych i innych tu mam na myśli zajęcia z dziećmi głęboko niepełnosprawnymi intelektualnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń dostarczył do szkoły zaświadczenie o uczęszczaniu na lekcje religii ewangelickiej w pozaszkolnym punkcie katechetycznym, z której otrzymał ocenę celującą. Czy taka ocena może być brana pod uwagę do średniej ocen ucznia. Czy powinna widnieć jako ocena śródroczna i końcoworoczna na świadectwie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe