Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy szkoły muszą opracowywać strategię działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem? Jaka jest podstawa prawna? Czy rozporządzenie z 18 VIII 2015 r. dotyczące narkomanii jest aktualne?
Szkoły mają obowiązek opracowywania strategii działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, a wynika on w szczególności z przepisów:
1) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r.poz.783 z późn. zm.),
2) ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U.z 2017r. poz.59 z późn.zm.) – art.26 nakładający na szkołę obowiązek realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego;
3) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (tekst jedn.: Dz.U. z 2016r. poz.1654 z późn.zm.),
4) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi (tekst jedn.:Dz.U. z 2016r. poz.487 z późn.zm.),
5) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015r. poz. 1249).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii jest aktualne. W dniu 26 stycznia 2018r. weszła w życie jego nowelizacja, tj. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2018r. poz.214), wskazująca m.in. na obowiązek uzupełnienia w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia ( weszło w życie 26 stycznia 2018r.) diagnozy w zakresie zagrożeń związanych z używaniem środków zastępczych. W konsekwencji powyższego oraz biorąc konieczność wpisywania się działań wynikających z uprzednio przeprowadzonej diagnozy w program wychowawczo - profilaktyczny szkoły lub placówki przewidziano także 30- dniowy termin uzupełnienia programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły lub placówki o wyniki diagnozy w zakresie zagrożeń związanych z używaniem środków psychotropowych., środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zwolnienie z nauki języka obcego nowożytnego ucznia klasy IV szkoły podstawowej. W placówce, w klasie IV, jako język obcy wybrano angielski. Drugi język obowiązujący w szkole, to hiszpański - od VII klasy. Rodzice ucznia klasy IV zwrócili się z prośbą o zwolnienie ich dziecka z angielskiego i przeprowadzenie egzaminu z hiszpańskiego (uczeń jest do niego przygotowany w każdej chwili - zna bowiem ten język). Dziecko nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, jednak problemem jest dla niego długie przebywanie w szkole i to jest głównym powodem, dla którego rodzice proszą o powyższą zmianę. Czy dyrektor szkoły może zorganizować taki egzamin z hiszpańskiego i zwolnić ucznia z nauki angielskiego. Jeśli tak, jak miałoby to wyglądać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jeśli nauczyciel dyplomowany podczas procedury oceny pracy zostaje ukarany karą porządkową upomnieniem lub naganą moa to wpływ na jego ocenę pracy?? (nie stosował się do zapisów w statucie szkoły, wpłynęła oficjalna skarga rodziców dotyczące jego pracy) Czy w takiej sytuacji może otrzymać ocenę bardzo dobrą??
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ze względu na małą liczbę uczniów w klasie V i VI (nauczanie specjalne) można prowadzić zajęcia lekcyjne w łączonych klasach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w czasie ferii letnich kiedy nauczyciel przebywa na urlopie można dokonać oceny pracy? Zależy mi, by nauczyciel od 1 września był wicedyrektorem szkoły. Nie mogę dokonać wcześniej oceny, ponieważ nauczyciel jest na urlopie dla poratowania zdrowia i jedyny termin to ferie letnie.("Proszę nie publikować pytania w serwisie")
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy dodatku za wychowawstwo. Czy nauczycielowi bursy szkolnej przysługuje wspomniany dodatek w wysokości 300 zł?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe