Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy tworząc protokół, protokolant musi go skończyć w ciągu 7 dni?
Przepis art. 43 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – dalej u.s.o., obliguje do protokołowania zebrań rady pedagogicznej, nie określając zawartości, zasad i sposobów jego prowadzenia. Artykuł 43 ust. 2 u.s.o. stanowi, iż rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. W szczególności powinien on zawierać postanowienia określające m.in. zasady protokołowania zebrań rady pedagogicznej (w tym zasady i tryb wnoszenia zastrzeżeń do protokołu oraz uwag do zastrzeżeń). Zatem w przypadku konkretnej szkoły zapisy regulaminu rady pedagogicznej są punktem odniesienia w związku z zaistniałą sytuacją opisaną w pytaniu. Nie sposób udzielić jednoznacznej odpowiedzi, nie znając treści regulaminu w zakresie protokołowania posiedzeń. Generalnie na kolejnym posiedzeniu rada decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek w protokole, a następnie po ich ewentualnym uwzględnieniu, akceptuje protokół z poprzedniego posiedzenia. W związku z tym, iż protokół z poprzedniego posiedzenia rady pedagogicznej przyjmuje się na następnym posiedzeniu, przyjęte przez radę poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego posiedzenia umieszcza się w protokole posiedzenia, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte. Poprawki i uzupełnienia do protokołu umieszcza wyłącznie protokolant. W przypadku braku w regulaminie rady pedagogicznej postanowień określających zasady i tryb wnoszenia zastrzeżeń do protokołu oraz uwag do zastrzeżeń, umieszczenie zastrzeżenia w kolejnym protokole z posiedzenia rady pedagogicznej i uwag do niego (np. dyrektora) wymaga decyzji całej rady pedagogicznej. Jeżeli chodzi o kwestie sprawowania funkcji protokolanta to tutaj również należy odwołać się do postanowień regulaminu. Jeżeli jest ich brak w przedmiotowej kwestii funkcję powinien pełnić wyznaczony nauczyciel. Co oznacza, że w przypadku jego nieobecności z powodu choroby ta funkcja może być powierzona innej osobie. Jednak tutaj mają decydujące znaczenie zapisy regulaminu rady pedagogicznej. Listy obecności członków rady pedagogicznej weryfikuje się na podstawie rzeczywistego udziału w posiedzeniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy Wychowanie do życia w rodzinie jest obowiązkowe i czy rodzice mogą z tego zrezygnować? Proszę o podstawę regulującą to.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chcemy zmienić statut szkoły na nowy – jaka będzie podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakim koncie należy księgować ŚWIADCZENIE NA START: 405 - ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia czy 409 -pozostałe koszty rodzajowe ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chcę zatrudnić osobę z wyższym wykształceniem bez kwalifikacji, ale z przygotowaniem pedagogicznym na czas nieobecności nauczyciela. W tej chwili, na kilka godzin tygodniowo, nie znajdę nikogo. Jak tę osobę zatrudnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy poświadczania zgodności z oryginałem świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu w szóstej klasie szkoły podstawowej. Czy w celach rekrutacyjnych, dyrektor szkoły podstawowej ma obowiązek poświadczania za zgodność z oryginałem kopii wyżej wymienionych dokumentów? Jestem dyrektorem szkoły podstawowej i często zdarza się, że rodzice absolwentów proszą o poświadczanie zgodności z oryginałem kopii tych dokumentów, argumentując to wymaganiami stawianymi przez gimnazja. Zgodnie z par. 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia MEN w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych z dn. 28 maja 2010 r. z póz. zm.: „1. Dyrektor szkoły poświadcza zgodność kopii z oryginałem świadectwa, zaświadczenia lub innego druku szkolnego, gdy jest to niezbędne dla złożenia kopii w aktach tej szkoły. 2. Dyrektor gimnazjum poświadcza zgodność od jednej do trzech kopii z oryginałem świadectwa ukończenia gimnazjum i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego również wtedy, gdy jest to niezbędne dla celów rekrutacji.”
Moim zdaniem, z tego paragrafu wynika, że tylko dyrektor gimnazjum ma prawo w celach rekrutacyjnych poświadczania zgodności z oryginałem kopii świadectwa ukończenia gimnazjum i kopii zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu.
Jednak w ustawie o systemie oświaty, po zmianach z dn. 06 grudnia 2013r., art. 20t. ust.4 dopuszcza możliwość dołączania do wniosku o przyjęcie do gimnazjum kopii świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz kopii zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu poświadczonych za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły, którą kandydat ukończył. Wydaje się to uzasadnione, gdyż dalej art. 20za ustawy o systemie oświaty pozwala na składanie wniosków do nie więcej niż 3 wybranych szkół, co oczywiście pociąga za sobą konieczność sporządzania kopii wyżej wymienionych dokumentów. Jednak art. 20u ust. 2 mówi: „Przy zgłoszeniu kandydata do klasy pierwszej publicznego gimnazjum należy przedłożyć do wglądu świadectwo ukończenia szkoły podstawowej” .
Czy mam rozumieć, że jeśli rodzice zgłaszają dziecko do gimnazjum obwodowego (bo tylko do takiego gimnazjum przyjmuje się na podstawie zgłoszenia – art. 20e ust. 1 ustawy o systemie oświaty), to przedkładają oryginały dokumentów, zaś jeśli składają wniosek do innych gimnazjów, to zamiast oryginałów mogą dołączyć kopie poświadczone za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły podstawowej? Czy zatem rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych nie jest sprzeczne z ustawą o systemie oświaty, skoro ustawa dopuszcza poświadczanie zgodności powyższych dokumentów przez dyrektora szkoły podstawowej, zaś rozporządzenie nie daje mu takiego prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe