Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy u ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową wynikającą z występujących schorzeń oraz niedowidzenie i zez zbieżny oka prawego możemy mówić o niepełnosprawności sprzężonej? Jeśli tak, to czy rodzice mogą wnioskować o zwolnienie ze sprawdzianu w klasie VI?
Kwestie te regulowane są przez poniższe przepisy prawne:
- USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
Art. 3. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
(…)
18) niepełnosprawnościach sprzężonych - należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.
Orzeczenie publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej wskazujące na niepełnosprawność sprzężoną, obliguje szkołę do stosowania w procesie kształcenia takiego dziecka specjalnych metod pracy dostosowanych do każdej ze wskazanych u niego niepełnosprawności.
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 4903 w sprawie definicji tzw. niepełnosprawności sprzężonej w projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
§ 38. 1. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
2. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, mogą być zwolnieni przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
3. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy nie rokują kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, mogą być zwolnieni przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy doradztwo zawodowe w klasie VII należy dokumentować w dzienniku zajęć obowiązkowych, czy w dzienniku zajęć dodatkowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o ocenę: W przedszkolu niepublicznym od dwóch miesięcy jest chłopiec 4-letni, duży, mocno zbudowany i bardzo agresywny. Został pokierowany do Poradni PP, jest w trakcie badań. Chłopiec w kontakcie 1:1 z dorosłym jest spokojny, współpracuje, ale wśród rówieśników stwarza ogromne zagrożenie. Nauczycielka nie jest w stanie uchronić pozostałych dzieci przed nagłymi atakami- kopie, popycha na ścianę, przewraca na podłogę, uderza pięścią w brzuch itp. Codziennie wychodząc pyta z nadzieją "byłem grzeczny?", nie rozumie, że coś było źle, jakby w ogóle to nie miało miejsca. Zamierzam zawiesić dziecko do czasu postawienia diagnozy. Boję się o bezpieczeństwo pozostałych dzieci. Rodzice są bezsilni, współpracują. Czy mogę tak postąpić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor publicznej szkoły otrzymał zawiadomienie z sądu, w sprawie zatrudnionego nauczyciela. Sąd Rejonowy Wydział Karny informuje, że na podstawie art. 21 § 1 pkt 1 k.p.k. zawiadamia, iż wyrokiem z dnia 18 stycznia 2023 r. Sąd warunkowo umorzył postępowanie karne na okres 3 lat za czyn z art. 178a § 1 Kodeksu Karnego popełniony 11 września 2022 r. Jak powinien postąpić dyrektor szkoły? Czy powinien podjąć jakieś działania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przepisach prawa określone są szczegółowe zasady wpisywania wolontariatu na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej? Czy udział w jednej akcji typu "Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy" uprawnia do takiego wpisu na świadectwie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele klas II,III, V, VI, II gim, III gim realizujący starą podstawę programową nadal rozliczają realizację podstawy programowej/ godzinowo/?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe