Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o procedurę połączenia dwóch bibliotek w jedną w szkołach ponadgimnazjalnych znajdujących się w jednym budynku. Jedna biblioteka należy do liceum ogólnokształcącego, a z drugiej korzystają uczniowie zespołu szkół (technikum, liceum ogólnokształcące, zawodówka). Obie wymienione szkoły znajdują się w jednym budynku i podlegają pod jeden organ prowadzący, ale są odrębnymi szkołami ze swoją administracją oraz kadrą.
W aktualnym stanie prawnym nie ma możliwości połączenia bibliotek szkolnych funkcjonujących w dwóch różnych szkołach prowadzonych przez ten sam organ prowadzący (niezależnie od tego, gdzie się one mieszczą).
Biblioteka szkolna działa na podstawie ustawy o bibliotekach1, przepisów ogólnych oraz aktów prawa dotyczących oświaty.
Ustawa o bibliotekach ustala ogólne ramy organizacji i funkcjonowania bibliotek szkolnych. Zgodnie z art. 22 tej ustawy, biblioteka szkolna służy realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, a zasady jej organizowania i działalności określają odrębne przepisy2 . Przepis art.22 zawiera definicję funkcjonalną biblioteki szkolnej, określającą tę jednostkę poprzez wskazanie jej zadań oraz użytkowników.
Z organizacyjnego punktu widzenia biblioteka szkolna jest integralną jednostką – pracownią szkoły publicznej. Działa w strukturze szkoły publicznej, ale nie jest jej samodzielnym podmiotem (jest niesamodzielną jednostką organizacyjną szkoły).
Szczegółową organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza określa się, zgodnie z potrzebami danej szkoły, w jej statucie3 . Projekt statutu szkoły przygotowuje rada pedagogiczna, a uchwala rada szkoły. Zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej doprecyzowuje regulamin, w którym powinny znaleźć się prawa i obowiązki użytkowników, warunki korzystania ze zbiorów bibliotecznych itp.
Art. 13 ustawy o bibliotekach daje uprawnienia organizatorowi biblioteki ( jednostce samorządu terytorialnego) do dokonania jej połączenia, podziału lub likwidacji. Nie ma jednak zastosowania do bibliotek szkolnych, bowiem przepis ust. 6 tego artykułu wyłącza możliwość objęcia aktem połączenia, podziału lub likwidacji biblioteki szkolnej 4 . W orzecznictwie wskazuje się, że przepis art. 22 ustawy o bibliotekach (...) w związku z art. 67 ust 1 ustawy o systemie oświaty5 (...) daje podstawę do przyjęcia, że biblioteka szkolna jest pracownią szkoły, a jej organizacja i stworzenie uczniom możliwości korzystania z niej, jest obligatoryjne.
Biblioteka szkolna jest obowiązkową pracownią każdej szkoły.
W przedstawionej sytuacji można natomiast rozważyć możliwość likwidacji jednej ze szkół – funkcjonującego samodzielnie liceum ogólnokształcącego.
W skład zespołu szkół, jak wynika z opisu sprawy, wchodzi już jedno liceum ogólnokształcące. Likwidację liceum ogólnokształcącego (samodzielnego) należałoby przeprowadzić zgodnie z procedurą określoną w art.59 ustawy o systemie oświaty. Uczniom likwidowanej szkoły organ prowadzący zapewniłby możliwość kontynuowania nauki w szkole tego samego typu, czyli w liceum ogólnokształcącym działającym w zespole szkół i mieszczącym się w tym samym obiekcie szkolnym. Mówiąc prościej, nastąpiłoby przeniesienie kształcenia z liceum ogólnokształcącego funkcjonującego samodzielnie do liceum ogólnokształcącego w zespole szkół. Ponadto organ prowadzący musiałby wypełnić także inne warunki określone w tym przepisie. Jest on obowiązany do, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów (w przypadku szkoły dla dorosłych – uczniów), kuratora oświaty oraz organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego właściwego do prowadzenia szkół danego typu.
W związku z nowelizacją ustawy o systemie oświaty – ustawa z dnia 29 grudnia 2015r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw( Dz.U. z 2016r. poz.35), szkoła publiczna prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może być zlikwidowana po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty (obowiązuje od 23 stycznia 2016r.)
Warto zwrócić także uwagę, iż na gruncie obowiązujących aktualnie przepisów ustawy o systemie oświaty, nie można włączyć do istniejącego zespołu szkół, w skład którego wchodzi już liceum ogólnokształcące, kolejnego liceum ogólnokształcącego (samodzielnego). Zgodnie z art. 58 w związku z art.62 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący nie może włączyć do zespołu szkół, w skład którego wchodzi już określony typ szkoły, szkoły tego samego typu.
W wyniku likwidacji liceum ogólnokształcącego pozostałaby w zespole szkół biblioteka, do której można by, o ile byłaby taka potrzeba, przenieść nauczycieli bibliotekarzy ze likwidowanej szkoły. Majątek likwidowanej szkoły, w tym księgozbiór biblioteczny, przejąłby zespół szkół.
Podstawa prawna:
1 Ustawa z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach (tekst jedn. Dz.U. z 2012r. poz.642 z późn.zm.), zwana dalej ustawą o bibliotekach.
2 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół ( Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz. 624 z późn.zm.).
3 Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów (…).
4 Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 kwietnia 2000r. sygn. II SA/Wr 991/98.
5 Art.67 ust.1 ustawy o systemie oświaty: „ do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z biblioteki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzic ucznia wystąpił z wnioskiem o indywidualny tok nauczania. Póki co nie dostarczył opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej (twierdzi że to może zrobić na końcu).
Moim zdaniem nie wynika to z żadnych przepisów. Żeby podjąć decyzję administracyjną muszę taki dokument posiadać o czym rodzica wielokrotnie powiadomiłem. Obecnie domaga się przekazania opinii wychowawcy oraz opinii rady pedagogicznej.
Czy mam obowiązek mu takowe przesłać? Moja decyzja podejmowana jest na podstawie tych opinii ale jest to moja decyzja jako dyrektora. Czy mam obowiązek mu takie dokumenty przesłać? Czy opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej może być dostarczona na samym końcu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem poradni psychologiczno-pedagogicznej. We wrześniu będziemy zmieniać siedzibę poradni (adres). Proszę o informację jakie kroki powinnam poczynić by placówka zaczęła funkcjonować pod nowym adresem. Czy należy ją uprzednio zlikwidować na mocy uchwały i utworzyć nową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku po raz pierwszy mam przypadek uczennicy realizującej obowiązek szkolny poza szkołą. Proszę o pomoc w kwestii egzaminów klasyfikacyjnych. Czy dobrze interpretuję, że taki uczeń zdaje egzaminy klasyfikacyjne roczne? W Statucie mamy zapisy dotyczące rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
Druga sprawa dotycząca tej samej uczennicy. Matka chce zrezygnować z takiej formy edukacji i od marca posłać dziecko do szkoły. Czy wtedy dyrektor wyznacza egzaminy klasyfikacyjne? Bardzo proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń branżowej szkoły I stopnia (pracownik młodociany) u którego występuje zwolnienie L4 trwające kilka miesięcy w związku z czym nie uczęszcza na PNZ i nie uzyskuje oceny na koniec roku może otrzymać promocję do klasy wyższej lub ukończyć szkołę? Czy w związku z tym faktem można wydłużyć praktyczną naukę zawodu i po uzyskaniu oceny sklasyfikować ucznia w późniejszym terminie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy religia w zerówce w przedszkolu jest obowiązkowa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe