Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń klasy IV szkoły podstawowej posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie w stopniu lekkim (jeden uczeń) i niedowidzenie (drugi uczeń) może nie uczęszczać na drugi język obcy, który na etapie podstawówki jest dodatkowy? Czy musi być jakieś podanie od rodzica, decyzja dyrektora czy też zwyczajnie w tym czasie może mieć zajęcia na świetlicy lub rewalidację? Rozporządzenie mówi o zwolnieniu ucznia, ale na etapie gimnazjum, a co z podstawówką?
W szkole podstawowej każdego ucznia obowiązuje nauka jednego języka obcego nowożytnego. Uczestnictwo w lekcjach drugiego języka – jako przedmiotu dodatkowego jest zatem dobrowolne za zgodą rodziców. Nie ma więc konieczności zwalniania jakiegokolwiek ucznia - czy to zdrowego, czy też niepełnosprawnego – z nauki tego drugiego języka.
Poza tym, warto wiedzieć, że od 1 września 2015r., na podstawie:
è Rozporządzenia MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 18 czerwca 2015 r., poz. 843)
- Z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera - na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
è Rozporządzenia MEN z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2014. poz. 1993)
- Wskazano, że obowiązkowa nauka jednego języka obcego nowożytnego (a nie dwóch) dotyczy wszystkich uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, niezależnie od rodzaju szkoły lub oddziału, do którego uczęszczają.
- Umożliwiono uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczęszczającym do oddziału ogólnodostępnego lub integracyjnego nauki drugiego języka obcego nowożytnego. Na wniosek rodzica ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego w wymiarze ustalonym dla oddziału, do którego uczęszcza.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor przedszkola może odmówić udostępnienia tzw. diagnozy gotowości szkolnej dziecka jeżeli zwraca się o nią dyrektor szkoły do której obecnie uczęszcza dziecko do klasy pierwszej. Uczeń sprawia problemy wychowawcze, rodzice nie udostępnili diagnozy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w zaleceniach dla szkoły sformułowanych w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych ma wskazane zorganizowanie zajęć rozwijających umiejętności uczenia się. Kto może prowadzić tego typu zajęcia, tzn. nauczyciel z jakimi kwalifikacjami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Zespole Szkół zatrudniony jest nauczyciel na pełnym etacie, który od 10 lat jest emerytem. Umowa została zawarta w 2006r w Zespole Szkół między byłym dyrektorem. W umowie jest zapis, że pracownik przyjął na siebie podjęcie pracy na czas nieokreślony w gimnazjum. W 2016r jako nowy dyrektor, podczas kontroli akt osobowych nauczycieli, stwierdziłam, że umowy pracowników były zawarte na różne typy szkół ( szkoła podstawowa, gimnazjum, przyspasabiająca do pracy), a wszyscy nauczyciele pracują w każdej z ww szkół. Po konsultacji z prawnikiem w organie prowadzącym, pracownicy otrzymali pisemną informację, że zgodnie z art. 1ust2 ustawy z dnia 9V 2007r o zmianie ustawy KN oraz KN art10 ust 1 ustawy z dnia 26.01.1982r KN (DzU z 2016r poz 1379 z dnia 01. 09. 2016r) są zatrudnieni w Zespole Szkół a pozostałe warunki umowy pozostają bez zmian. Wyżej wymieniony nauczyciel na informacji pisemnej nie wyraził zgody na prace w Szkole podstawowej. W roku szkolnym2016/2017 i 2017/2018 przydzielono mu godziny pracy w Gimnazjum i szkole Przysposabiającej do pracy i nie wnosił żadnych sprzeciwów. W obecnym roku szkolnym wnosi sprzeciw do pracy w szkole podstawowej i Przyspasabiającej do pracy, twierdząc, że może pracować tylko w Gimnazjum. W X 2018r został ponownie poinformowany pisemnie, że zgodnie ze zmianami w prawie oświatowym i uchwałami Organu samorządu terytorialnego - sześcioletnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum staje się ośmioletnią szkołą podstawową. Dlatego też zostały nauczycielowi przydzielone godziny pracy w klasach Szkole podstawowej i przysposabiającej do pracy. Czy miałam prawo przydzielić nauczycielowi godziny w szkole podstawowej i Przysposabiającej do pracy , czy tylko w „wygaszanych” klasach gimnazjum, które są w szkole podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy burmistrz w swoim zarządzeniu może ustalać czasookres nieobecności nauczyciela, po którym dyrektor dopiero może organizować zastępstwa. np.: w klasach IV-VI dyrektor może przydzielić zastępstwa po co najmniej dwóch tygodniach nieobecności nauczyciela w szkole, w przypadku klas VI jest to strata 12 godzin z przedmiotu język polski.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jak powinna być sporządzona aktualna umowa o praktykę zawodową dla technika ekonomisty?
2. Czy opiekun praktyk zawodowych technika ekonomisty musi mieć przygotowanie pedagogiczne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe