Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń liceum ogólnokształcącego może po roku nauki języka niemieckiego np. teraz we wrześniu, zrezygnować z tego języka i zamienić go na język angielski, którego nie uczył się w liceum (uczył się angielskiego w gimnazjum). Jeśli tak to na jakich warunkach?
Przepisy prawa nie regulują takich spraw. Szkoła powinna wspierać ucznia w jego rozwoju i wówczas, gdy jest to możliwe, rozstrzygać w sprawach indywidualnych na korzyść ucznia.
Proponuję więc po zaopiniowaniu wniosku ucznia przez wychowawcę oprzeć się na przepisach rozporządzenia MENiS z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (ze zm.).
§ 19. 3. Różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących dane zajęcia.
§ 21. 1. Jeżeli w klasie lub w semestrze, na który uczeń lub słuchacz przechodzi, naucza sie, jako przedmiotu obowiązkowego, języka obcego (języków obcych) innego niż język obcy (języki obce), którego uczeń (słuchacz) uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału lub grupy w tej samej szkole, uczeń (słuchacz) może:
1) uczyć sie danego języka obcego (języków obcych), wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych), którego uczył sie w poprzedniej szkole, albo
3) uczęszczać do klasy z nauka danego języka obcego (języków obcych) w innej szkole.
2. Dla ucznia (słuchacza), który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych), jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza sie egzamin klasyfikacyjny. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danego języka obcego z tej samej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor szkoły nie może zapewnić nauczyciela danego języka obcego - nauczyciel wyznaczony przez dyrektora innej szkoły.
Ucznia, który we własnym zakresie uczy się języka obcego, jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny na zasadach określonych w § 17 rozporządzenia MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jakim rozporządzeniu można znaleźć aktualne ramowe plany nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych (forma zaoczna)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczną szkołę podstawową ,która utrzymuje się z wyłącznie z subwencji oświatowej.Chciałabym ją przekształcić w szkołę publiczną od przyszłego roku szkolnego. Jakie procedury i jakie terminy obowiązują w takim przypadku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile dzieci 3-letnich musi być w klasie, aby zatrudnić "pomoc nauczyciela" ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w arkuszach ocen w szkole podstawowej i gimnazjum wpisuje się uczestnictwo w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie (zajęcia dodatkowe)? Zajęcia są umieszczone w ramowych planach nauczania nauczania.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- dzień dobry
Proszę o wskazanie ile godzin języka polskiego i przez jaki okres czasu powinno mieć dziecko dodatkowego języka polskiego jeśli:
1. jest dzieckiem ukraińskim - uchodźca
2. cudzoziemcem
3. obywatelem polskim powracającym z zagranicy
od kiedy przeliczać terminy dodatkowego polskiego...
np.
1. mamy dziecko - Polaka który wrócil z zagranicy ma język polski dodatkowy od 1.09.2022 (na ten dzień 1.09.2022 był przepis, że dodatkowy język polski może mieć 24 mce łącznie z wakacjami czyli do 31.08.2024r. ....ale ponoć przepisy się zmieniły od 2024???? że dodatkowy język polski dla obywateli polskich powracających z zagranicy wynosi 12 mcy. jak to się ma do w/w ucznia, który już przekroczył 12 mcy nauki.... nie mogę nigdzie znaleźdź odpowiedzi ani informacji od kiedy liczymy 12 mcy nauki po nowemu( bo było dotychczas 24 mce)
2. mamy Ukrainkę która nie jest uchodźca tylko cudzoziemcem przybyła do nas 25 stycznia 2021 r. najpierw były przepisy iż naukę polskiego może mieć beztrerminowo, a od 1.09.2022 r że 24 mce - czyli do końca 31.08.2024r. a jesli weszły przepisy (od tego roku 2024 ????) że język polski dodatkowy jest 12 mcy to jak ją przeliczyć?
strasznie to nieprecyzyjne...
dziękuję i pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe