Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń z orzeczeniem (Asperger) nie mający w zaleceniach zajęć rewalidacji musi mieć obowiązkowo takie zajęcia? Rozumiem , że taki uczeń musi mieć zajęcia z socjoterapii (które nie są jednak rewalidacją).
Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność (a więc także z zespołem Aspergera) szkoła musi OBOWIĄZKOWO zorganizować zajęcia rewalidacyjne, i nie potrzebne jest do tego zalecenie w orzeczeniu. Jest to wymóg prawny zawarty w trzech aktualnie obowiązujących rozporządzeniach MEN:
- z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1578) mówiący, że szkoła zapewnia zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne
- z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 31 marca 2017, poz. 703), w którym wskazano, że dyrektor szkoły, uwzględniając ramowy plan nauczania, ustala dla poszczególnych klas i oddziałów tygodniowy rozkład obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zajęć z wychowawcą oraz zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych. Przy czym w każdej szkole ogólnodostępnej oraz integracyjnej minimalny tygodniowy wymiar godzin na zajęcia rewalidacyjne dla ucznia wynosi – 2 godziny.
- z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z dnia 2017 r. poz. 649), w którym wskazano, że: godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut, przy czym, w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie tych zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym.
Ponieważ zajęcia rewalidacyjne są określone ramowym planem nauczania, to znajdują się w tygodniowym rozkładzie zajęć ucznia niepełnosprawnego. Aktualnie obowiązujące przepisy nie przewidują możliwości rezygnacji z udziału ucznia w zajęcjach rewalidacyjnych. Nie ma też możliwości, by szkoła odstąpiła od ich ustalenia dla ucznia, nawet wobec braku zgody rodziców lub pełnoletniego ucznia na ich organizację. Od 1 września – zgodnie z nowym rozporządzeniem MEN 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 25 sierpnia 2017 poz, 1591) – NIE MA takiej formy jak „zajęcia socjoterapeutyczne”, gdyż zastąpiono je zajęciami rozwijającymi kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym - liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, chyba że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami uczniów, które mogą prowadzi zarówno nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu socjoterapii, jak i pedagog szkolny lub psycholog – w ramach swoich obowiązków zawodowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor może zabrać na obserwację lekcji informatyki innego nauczyciela tej samej specjalności tej szkoły?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak często dokonywać wpisów w "Zeszytach obserwacji " dla wychowanków z głęboką niepełnosprawnością intelektualna? Czy należy wpisywać codziennie ?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź w jaki sposób nauczyciele mają dokumentować realizację podstawy programowej na swoich zajęciach. Czy muszą to robić? Czy każdy nauczyciel musi taki monitoring przedstawiać dyrektorowi?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy może być przerwana procedura oceny pracy nauczyciela z przyczyn niezależnych od nauczyciela i dyrektora?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy muszę załączać do sprawozdania z nadzoru narzędzia (kart obserwacji, notatki), którymi kontrolowano np. pełnienie dyżurów, czy wystarczą same wnioski? I jeszcze jedno pytanie. Kto i gdzie ma przechowywać, protokoły z posiedzeń zespołów przedmiotowych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe