Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w przedszkolu publicznym rewalidacja ruchowa może być realizowana w innym ośrodku? Przedszkole nie dysponuje salą i nie może znaleźć specjalisty do prowadzenia takich zajęć.
Jak można wywnioskować z zapytania, dziecko legitymuje się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych przedszkole zobowiązane jest do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu.
Warunki realizacji zaleceń w nim zawartych określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1309).
Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego powinna rozpocząć się jak najwcześniej. Z uwagi na to wspomniane rozporządzenie wskazuje, że kształcenie, wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych organizuje się w przedszkolach (ogólnodostępnych, z oddziałami integracyjnymi, integracyjnych, z oddziałami specjalnymi, specjalnych, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych formach wychowania przedszkolnego).
Zgodnie z zapisami rozporządzenia dotyczącego orzeczeń przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, inne formy wychowania przedszkolnego mają obowiązek zapewnienia:
• realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
• warunków do nauki, specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów,
• zajęć specjalistycznych oraz innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów (zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne),
• integracji uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi,
• przygotowania uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
Rodzic lub opiekun prawny wychowanka legitymującego się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo żądać realizacji wszystkich zaleceń wskazanych w orzeczeniu. Obowiązkiem dyrektora placówki oświatowej jest taka organizacja pracy, która umożliwi realizację orzeczenia w pełnym zakresie.
Organizacja zajęć rewalidacyjnych powinna być tak przeprowadzona, żeby zachować wszelkie zasady bezpieczeństwa. Trzeba pamiętać o tym, że zajęcia te powinny odbywać się w czasie, gdy dziecko przebywa w przedszkolu. Nie można zobowiązywać rodziców lub opiekunów prawnych dziecka do tego, żeby np. dowozili lub doprowadzali je do innego ośrodka. Jeżeli opiekę nad dzieckiem ma sprawować nauczyciel, to nie ma uzasadnienia prawnego co do tego, żeby płacić nauczycielowi za pustą godzinę opieki nad dzieckiem (dowóz plus opieka podczas zajęć prowadzonych przez specjalistę). Praca nauczycieli w placówkach publicznych finansowana jest przecież ze środków publicznych.
W przedstawionej sytuacji należy dążyć do tego, żeby dziecko znalazło się we właściwej placówce, która będzie w stanie zrealizować zajęcia, lub zorganizować je w obecnej placówce.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie kroki podejmuje dyrektor w stosunku do nauczyciela, na którego wpłynęły oficjalne skargi ze strony uczniów i rodziców. Nauczycielka zatrudniona w naszej placówce od sześciu lat na dwie godziny tygodniowo (pracuje tylko w naszej szkole), jako nauczyciel WOS-u jest nauczycielem kontraktowym. Praktycznie od początku jej zatrudnienia stwarzała sytuacje konfliktowe w stosunku do uczniów. Próby rozmowy z Panią, gdzie próbowano pomóc jej w związku z brakiem doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie dają rezultatów. Uczniowie nie chcą uczestniczyć w zajęciach, bo Pani krzyczy na nich, opowiada różne niestworzone rzeczy (tak przekazują to uczniowie). Zdarzyło się (z opowieści uczniów), że powiedziała w klasie, że "dyrektor żyje z Panią od polskiego, a wuefista z inną Panią z jakiejś tam szkoły". Uczniowie w proteście "za te bzdury" źle zachowują się na lekcjach, dokuczają nauczycielce, ta pisze im uwagi i prowadzi z nimi wojnę. Oceniane kartkówki nie są pokazywane uczniom, nie daje szans tzw. poprawy ocen itp. Lekcje (właściwie trudno nazwać je lekcjami), które prowadzi są często przerywane przez interwencje wychowawcy czy też dyrektora. Na słowa dyrektora: "Pani dziś poniosła klęskę na lekcji, ponieważ krzyczała Pani do uczniów, nie pozwoliła dojść do słowa uczniowi (uczniom) i mnie; Pani odpowiada: Ja to chciałam zrobić medialnie (???). Na zajęcia wychodzi negatywnie nastawiona (już sama postawa o tym mówi), co oczywiście wyczuwają uczniowie i zaczynają się wzajemne przekomarzania. Oczywiście Pani podaje temat i podaje treści (stara się), jednak skutek jest mierny, trudno mówić o osiągnięciu celów lekcji. Rodzice zwracają się do dyrekcji o rozwiązanie problemu ponieważ jest to przedmiot egzaminacyjny, dodatkowo uważają, że ta Pani słownie i poprzez swoje zachowanie podważa autorytet innych nauczycieli. Żądają konfrontacji i natychmiastowych działań. Proszę o pomoc prawną i wskazówki co do rozwiązania problemu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Planuję założyć monitoring w szkole, jakie procedury powinnam w związku z tym podjąć? Czy należy zgłosić do GIODO?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy obecne przepisy nakazują wyznaczenie miejsca parkingowego dla osoby niepełnosprawnej na terenie placówki oświatowej? Czy wystarczy tylko miejsce obok przedszkola wyznaczone przez gminę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła prowadzi klasy sportowe. Jednocześnie przy szkole funkcjonuje Uczniowski Klub Sportowy, którego zawodnicy (uczniowie szkoły) biorą udział w rozgrywkach ligowych. Czy zapewnienie opieki nad zawodnikami UKS (a tym samym uczniami szkoły) podczas rozgrywek (nie związanych z zawodami szkolnymi) leży po stornie szkoły czy klubu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykład arkusza kontroli np dyżury szkolne
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe