Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w przepisach prawa oświatowego występuje obowiązek opiniowania arkusza organizacji z radą pedagogiczną? Kompetencje rady określa art. 70 ustawy Prawo oświatowego. Czy zgodnie z art. 70 ust. 2 pkt 1 opiniowanie organizacji pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych, oraz – zgodnie z art. 70 ust. 1 pkt 1 – zatwierdzanie planów pracy jest równoznaczne z opiniowaniem arkusza organizacji?
W aktualnym stanie prawnym opiniowanie arkusza organizacji szkoły nie stanowi obligatoryjnego elementu jego wdrożenia. Zgodnie z art. 110 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082), arkusz organizacji szkoły lub przedszkola opracowuje dyrektor szkoły lub przedszkola, a następnie przekazuje do zaopiniowania uprawnionym zakładowym organizacjom związkowym zrzeszających nauczycieli. Następnie arkusz organizacji szkoły i przedszkola zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Wprawdzie zgodnie z art. 70 ust. 2 pkt 1 PO rada pedagogiczna opiniuje organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi, natomiast opinia ta może (ale nie musi) zostać wydana nawet po zatwierdzeniu arkusza. Żaden z organów uczestniczących we wdrażaniu arkusza nie ma obowiązku zwracania się do rady pedagogicznej.
Inną kompetencją rady pedagogicznej jest zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki na podstawie art. 70 ust. 1 pkt 1 PO. Plan pracy szkoły lub placówki jest innego rodzaju dokumentem niż arkusz organizacji szkoły, a więc zatwierdzenie planu pracy nie stanowi opiniowania arkusza organizacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka we wrześniu 2018 r.rozpoczęła staż na stopień zawodowy nauczyciela mianowanego. Umowę ma podpisaną do 31.08. 2019 r. Od września ma szansę na nową umowę w tej samej szkole. Czy dyrektor ma obowiązek dokonać oceny jej pracy (chodzi o cenę cząstkową) czy też po wakacjach będzie to po prostu ciąg dalszy realizacji stażu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W ostatnim pytaniu, sprawdzonym 10.05.2019 roku nie chodziło wyłącznie o orzeczenia. Oczywistym jest, iż dyrektor jako przewodniczący zespołu, zapoznając się z dokumentacją, może wnieść też swoje uwagi do orzeczenia - zna sprawę, jest decydentem. A co począć w przypadku dopisywania wniosków do opinii (zwykła opinia bez rangi orzeczenia, nie mówimy o WWRD), dyrektor nie widzi dziecka, nie posiada danych świeżych z wywiadu, nie dokonywał obserwacji dziecka oraz nie tworzył hipotez diagnostycznych, a psycholodzy też nie wszystko notują. Wnioski, jakie psycholog zawiera w opinii nie mogą naruszać interesu zarówno dziecka, jak i rodziców i nie zwalnia z tego żadne rozporządzenie MEN. Jak rozmawiać nt. nadmiernej ingerencji w diagnozę czy wnioski konkretnego specjalisty w przypadku zwykłych opinii? Czy dyrektor takich "poprawek" (swoich uwag) nie powinien omówić z zespołem diagnozującym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje w sprawie realizacji godzin z art.42 KN- czy można dopuścić możliwość zrealizowania wszystkich godzin w jednym semestrze-nauczyciel wykorzystał limit godzin z całego roku w I semestrze czy to nie jest sprzeczne z ustawą?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W uzupełnieniu do mojego poprzedniego pytania Oczywiście wiem o zmianie rozporządzenia MEN w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela ..., interesuje mnie kwestia okresu zatrudnienia , czy tu jest jakaś zmiana?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy projekty, które były realizowane w klasie II gimnazjum są nadal realizowane i w której klasie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe