Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W ostatnim pytaniu, sprawdzonym 10.05.2019 roku nie chodziło wyłącznie o orzeczenia. Oczywistym jest, iż dyrektor jako przewodniczący zespołu, zapoznając się z dokumentacją, może wnieść też swoje uwagi do orzeczenia - zna sprawę, jest decydentem. A co począć w przypadku dopisywania wniosków do opinii (zwykła opinia bez rangi orzeczenia, nie mówimy o WWRD), dyrektor nie widzi dziecka, nie posiada danych świeżych z wywiadu, nie dokonywał obserwacji dziecka oraz nie tworzył hipotez diagnostycznych, a psycholodzy też nie wszystko notują. Wnioski, jakie psycholog zawiera w opinii nie mogą naruszać interesu zarówno dziecka, jak i rodziców i nie zwalnia z tego żadne rozporządzenie MEN. Jak rozmawiać nt. nadmiernej ingerencji w diagnozę czy wnioski konkretnego specjalisty w przypadku zwykłych opinii? Czy dyrektor takich "poprawek" (swoich uwag) nie powinien omówić z zespołem diagnozującym?
Na podstawie treści pytania nie można jednoznacznie stwierdzić, że uwagi lub wnioski dyrektora do niesformalizowanych opinii specjalistów naruszają dobro dziecka lub rodzica, statut placówki czy jakieś wewnętrzne procedury obowiązujące w danej placówce. Nie ma również powszechnych regulacji określających szczegółowy tryb ich wydawania. W związku z tym w razie wątpliwości co do prawidłowości postępowania dyrektora, najlepiej zawiadomić kuratora oświaty, który może przeprowadzić doraźną kontrolę zasad sporządzania niesformalizowanych opinii w danej placówce – art. 51 ust. 1 pkt 1, art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Ewentualnie można na zebraniu rady pedagogicznej zgłosić wniosek o zaopiniowanie dotychczasowych zasad organizacji placówki w zakresie sporządzania tego typu opinii – art. 70 ust. 1 pkt 2 PO, co może także stanowić podstawę zmiany zasad określonych w tym zakresie w statucie przez organy placówki i doprecyzowanie obowiązków dyrektora i specjalistów – art. 72 ust. 1 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wzór: arkusz kontrolny pracy zespołu ds pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dziękuje
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego (zalecane warunki i sposób realizacji) znajduje się zapis: pkt.4 ,,pozostały czas przeznacza się na realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych". Co to oznacza? Czy zajęcia specjalistyczne prowadzone indywidualnie z dziećmi przez nauczycieli specjalistów typu: logopedyczne, rewalidacyjne, korekcyjno- kompensacyjne muszą być prowadzone w ramach 5 godzinnej bezpłatnej realizacji podstawy programowej czy mają się odbywać po godzinie 13.00, czyli poza bezpłatną realizacją podstawy programowej jako zajęcia dodatkowe?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy program objęty innowacją pedagogiczną należy włączyć do szkolnego zestawu programów nauczania?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczne przedszkole. Czy mogę mieć więcej dzieci w oddziale, czy poniższy przepis też mnie dotyczy?
„Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2020 r., poz. 1520) zajęcia w punkcie lub zespole są prowadzone w grupach liczących od 3 do 25 dzieci, przy jednoczesnym jednoznacznym określeniu, że w punkcie przedszkolnym/zespole wychowania przedszkolnego nie może być więcej niż 25 dzieci”.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy szkoły podstawowej 6-letniej przekształconej w szkołę 8-letnią. Proszę o podanie podstawy prawnej uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w dniu 31 sierpnia 2017 r., a dotyczących roku 2017/2018 np. dotyczących planu pracy szkoły; opinii dotyczącej organizacji pracy szkoły, w tym tygodniowego rozkładu zajęć; nt. przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia? Czy podstawą podjęcia tych uchwał powinna być jeszcze ustawa o systemie oświaty (obowiązująca w tym zakresie do 31.08.2017 r.), czy już podstawą uchwał powinny być już zapisy Ustawy Prawo Oświatowe (mimo, że ustawa wchodzi w życie dopiero w dniu 1 września 2017 r.), z ewentualnym odniesieniem się do zapisów zawartych w ustawie Przepisy prowadzające ustawę Prawo oświatowe (chodzi mi o art. 307 tej ustawy)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe