Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w statucie szkoły w kryteriach oceniania na ocenę celującą można umieścić zapis: „Stopień celujący otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania i wymagania programowe przedmiotu w danej klasie”?
Zgodnie z art. 44b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1915) ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia i kryteriów weryfikacji w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania,
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Zgodnie z § 7 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2019 r., poz. 373), począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według skali: od celującego (6) do niedostatecznego (1).
Na podstawie § 8 rozporządzenia śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, o której mowa w art. 44i ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy o systemie oświaty, uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia oraz kryteriów weryfikacji, o których mowa w art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty, dla danego etapu edukacyjnego, oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień. Oceniając postęp ucznia, należy się poruszać w obszarze wyznaczonym przez 6-stopniową skalę ocen i szkolny program nauczania.
Reasumując, nie można w statucie szkoły w kryteriach oceniania na ocenę celującą wskazywać wymagań, które wykraczają poza realizowane w szkole programy nauczania. Jeżeli uczeń posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania i wymagania programowe, można go dodatkowo wynagrodzić, ale nie jest to warunek otrzymania oceny celującej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała opinię dla dziecka 3 letniego, które przedszkole skierowało na badania. Jest to opinia w której nauczyciele i rodzice dostali wskazówki dotyczące pracy z dzieckiem. (zaznaczam, że nie jest to orzeczenie o specjalnym kształceniu ani wczesne wspomaganie). Jakie dokumenty w związku z tą opinią ma przygotować przedszkole dla tego dziecka? Dziecko od września ma sporządzony przez nauczycieli indywidualny plan wspomagania. Proszę o podanie wszystkich dokumentów, które powinny być prowadzone. Czy dla tego dziecka trzeba prowadzić oddzielny dziennik? Gdzie trzeba notować indywidualną pracę z takim dzieckiem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien wyglądać plan pracy na zajęciach z etyki w zestawieniu z nową podstawą programową i wymaganiami odnośnie reformy? Jakie zagadnienia - i w oparciu o jakie przepisy - nauczyciele szkoły podstawowej mają stworzyć program zajęć z etyki w szkole podstawowej? Czy istnieje jakiś wzór? Czy nauczyciel języka polskiego - może zostać zobligowany do prowadzenia zajęć z etyki w szkole podstawowej? Jeśli tak - to na jakiej podstawie ? (chodzi o uprawnienia ).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z ogromna prośbą o pomoc w następującej kwestii: Uczniowie z orzeczeniem (np. zespół Aspergera). Jako, że są to dzieci z orzeczeniem należą im się bezdyskusyjnie 2 dodatkowe godziny (2x60min) ze specjalistami zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wpisane do arkusza organizacji szkoły w danym roku szkolnym. Pozostałe dzieci mają udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną z godzin, które szkole są przydzielane przez organ prowadzący wg wzoru (liczba dzieci razy wskaźnik, co roku podawany prze Biuro Edukacji). Moje pytanie brzmi: Czy dzieci z orzeczeniami, które mają dla siebie pełne 120 minut ze specjalistami należy bezwzględnie i bezdyskusyjnie objąć kolejnymi godzinami pomocy psychologiczno – pedagogicznej z tej drugiej puli godzin, czyli ilość dzieci razy wspomniany wyżej wskaźnik. Nie mam absolutnie nic przeciwko, jak największej pomocy dzieciom z orzeczeniem, ale w takiej sytuacji rzesza dzieci bez orzeczeń ale o specjalnych potrzebach edukacyjnych (opinie) w dużej mierze pozostanie bez wsparcia, bo wyczerpie się pula godzin dla nauczycieli specjalistów. Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu rodzicom, że szkoła nie okrada ich dzieci! Mam nadzieję, że zdołałam wyjaśnić dostatecznie mój kontekst problemu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel który jest zatrudniony w przedszkolu do nauczania j. angielskiego na 3 godz. tyg., a nie pracuje u nas jako nauczyciel wych. przedszkolnego, to jego pensum wynosi 3/25, czy 3/18?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam zamiar zwolnic nauczyciela dyscyplinarnie po tym jak na swojej stronie facebooka umieścił instrukcję dla uczniów dotyczącą przekształcenia penisa w motyla oraz użył wulgarnego słownika. Proszę o odpowiedź w tej sprawie
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe