Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w sytuacji, gdy szkoła ustaliła dla ucznia termin i godzinę zajęć rewalidacyjnych wynikających z orzeczenia o kształceniu specjalnym, rodzic ma prawo niewyrażenia zgody na taki termin i godzinę? Powodem braku zgody ze strony rodzica jest pozaszkolny trening piłki nożnej, w którym systematycznie uczestniczy dziecko o zbliżonej godzinie. Z kolei szkoła nie ma możliwości ustalenia innej godziny ww. zajęć ze względu na fakt, iż nauczyciel, który ma uprawnienia do prowadzenia takich zajęć, etatowo pracuje w innej szkole i te zajęcia - dla niego jako pozaetatowe - może poprowadzić jedynie w takich godzinach, na które zgody nie wyrażają rodzice. Czy w sytuacji, gdy szkoła pozostanie przy takiej godzinie, a dziecko z powodu pozalekcyjnego treningu piłki nożnej nie będzie uczęszczało na te zajęcia, wypełni formalny obowiązek mówiący o organizacji zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym? Oczywiście nauczyciel wyznaczony do prowadzenia tych zajęć każdorazowo pozostanie gotowy do pracy w wyznaczonym miejscu i czasie.
Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego organizuje się na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania. Te zajęcia przysługują obowiązkowo uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – w szkole ogólnodostępnej w wymiarze 2 godzin tygodniowo, jako zajęcia rewalidacyjne indywidualne. Szkoła musi je zorganizować - i choć są to zajęcia dodatkowe - wpisać w plan tygodniowych obowiązkowych zajęć tego ucznia. Jednak to rodzic decyduje, czy wyrazi zgodę na udział dziecka w tych zajęciach czy też nie wyrazi. Nie ma żadnych podstaw prawnych pozwalających na wyciąganie konsekwencji z powodu braku tej zgody, bez względu na powód jakim kierują się rodzice. W opisanej sytuacji proponuję zaprosić rodziców na spotkanie Zespołu, który opracował dla ucznia Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Wyjaśnić mu, że brak jego zgody pozbawia syna przysługującej mu pomocy specjalisty. Jeśli rodzic nadal będzie stał na swoim stanowisku należy w jego obecności dokonać w IPET – w miejscu dotyczącym zaplanowanych zajęć rewalidacyjnych – zapisu: Nie wyrażam zgody na udział syna…… w zajęciach rewalidacyjnych organizowanych dla niego w roku szkolnego 2015-2016 . – TU PODPIS RODZICA i data. Jeśli taka adnotacja zostanie sporządzona – dyrektor szkoły nie ma podstaw do dalszego zatrudniania nauczyciela, któremu przydzielił zajęcia rewalidacji z tym uczniem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wychowawca zatrudniony w bursie na czas nieokreślony, będący w trakcie stażu na awans zawodowy n-la mianowanego zwrócił się z wnioskiem do dyrektora o zgodę na urlop wychowawczy trwający od 1 września 2016 do 10 lutego 2017. Czy dyrektor ma prawo, żeby się na to zgodzić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje możliwość organizacji filii szkoły innej niż podstawówka? Sprawa dotyczy "micro" szkół funkcjonujących w zakładach poprawczych tj. gimnazjum (przede wszystkim) i szkół zawodowych. Połączenie organizacyjne dwóch, trzech szkół z pobliskich placówek pozwoliłoby zracjonalizować politykę kadrową (chociażby, co do ilości stanowisk kierowniczych). Ustawa o Systemie Oświaty wprost mówi o filii szkoły na poziomie podstawówki. Czy to automatycznie wyklucza tego typu organizację dla gimnazjum. Czy istnieje inna formuła organizacyjna umożliwiająca "połączenia sił" np. w formie oddziałów zamiejscowych szkoły? Co w takim wypadku z miejscem zatrudnienia nauczycieli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do istniejącego zespołu szkół, w którym funkcjonuje przedszkole, szkołą podstawowa i gimnazjum można włączyć kolejne przedszkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowie gimnazjum posiadający orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o upośledzeniu intelektualnym w stopniu lekkim mogą kontynuować naukę w ogólnodostępnych szkołach ponadgimnazjalnych czy jedynie w ośrodkach szkolno-wychowawczych?
Czy istnieją jakieś przepisy w tej kwestii, czy zależne jest to od szkoły? Czy praktyka nieprzyjmowania takich uczniów z tłumaczeniem, że jest takie ustalenie między szkołami, iż powinni oni kontynuować naukę w ośrodkach szkolno-wychowawczych jest zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice złożyli do dyrektora szkoły podstawowej wniosek o zmianę języka obowiązkowego z niemieckiego na angielski. Czy jest przepis lub procedura prawna takiej zmiany, czy też zależne jest to od wewnętrznego prawa szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe