Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w sytuacji, gdy w klasie 1-3 SP jest uczeń z orzeczonym zespołem Aspergera, ale rodzice wycofali ze szkoły stosowne orzeczenie w tym zakresie, dyrektor ma podstawy (oczywiście za zgodą organu prowadzącego) do kontynuacji zatrudnienia w takiej klasie asystenta nauczyciela? Ze względu na nieobliczalne zachowania takiego ucznia jest to zasadne, gdyż często jest potrzeba np. wyjścia za uczniem w trakcie zajęć lekcyjnych, aby zapewnić mu bezpieczeństwo np. w sytuacjach, gdy niespodziewanie ucieka z lekcji. Czy kontynuacja zatrudnienia asystenta nauczyciela w takiej sytuacji - pomimo formalnego nieposiadania przez szkołę orzeczenia - nie stoi w sprzeczności z przepisami w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Podstawą obowiązkowego zatrudnienia od 1 stycznia 2016r. asystenta nauczyciela w klasie I-III jest objęcie w tej klasie kształceniem specjalnym ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone. Ponieważ rodzice wycofali stosowne orzeczenie, to szkoła:
- nie ma podstaw prawnych do traktowania w/w ucznia, jako osoby niepełnosprawnej ze względu na autyzm i tym samym nie ma podstaw do organizowania dla niego kształcenia specjalnego;
- nie ma też podstaw do zatrudnienia w tej klasie asystenta.
Organ prowadzący może wyrazić zgodę na zatrudnienie asystenta tylko w klasie, w której trzeba zorganizować kształcenie specjalne dla ucznia posiadającego stosowne orzeczenie ze względu na inną niepełnosprawnością niż autyzm, w tym zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone.
Podstawą prawną jest w tym przypadku Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1113) § 7 ust. 2-6 – a nie rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 7 maja 2015 r., poz. 532).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dlaczego w ramowym planie nauczania za podstawę do wyliczenia godzin do dyspozycji dyrektora przyjęto 35 tygodni skoro rok szkolny wynosi 37 po odliczeniu wszystkich dni wolnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu prowadzone są indywidualne dzienniki zajęć specjalistycznych z zakresu realizacji kształcenia specjalnego. Czy w ramach godzin terapii można wpisywać konsultację z rodzicami?
Jak należy dokumentować kontakt- konsultacje z rodzicami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy weszło już w życie nowe rozporządzenie dotyczące arkuszy ocen, a tym samym - nowe wzory arkuszy do gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Matka ucznia zabrała papiery ze szkoły. Do kiedy jesteśmy zobowiązani przechowywać sprawdziany, kartkówki i inne tego typu prace tego ucznia, jeśli przestał być już naszym uczniem? Matka ucznia jest bardzo roszczeniowa i cały rok straszyła nas pozwem sądowym (i nie wiadomo, czy nie uda się do sądu).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie. Jestem dyrektorem szkoły policealnej dla słuchaczy dorosłych. Zamykam niektóre kierunki. Pytanie moje jest: jaka dokumentację muszę przekazać do kuratorium? pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe