Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w sytuacji, gdy w klasie 1-3 SP jest uczeń z orzeczonym zespołem Aspergera, ale rodzice wycofali ze szkoły stosowne orzeczenie w tym zakresie, dyrektor ma podstawy (oczywiście za zgodą organu prowadzącego) do kontynuacji zatrudnienia w takiej klasie asystenta nauczyciela? Ze względu na nieobliczalne zachowania takiego ucznia jest to zasadne, gdyż często jest potrzeba np. wyjścia za uczniem w trakcie zajęć lekcyjnych, aby zapewnić mu bezpieczeństwo np. w sytuacjach, gdy niespodziewanie ucieka z lekcji. Czy kontynuacja zatrudnienia asystenta nauczyciela w takiej sytuacji - pomimo formalnego nieposiadania przez szkołę orzeczenia - nie stoi w sprzeczności z przepisami w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Podstawą obowiązkowego zatrudnienia od 1 stycznia 2016r. asystenta nauczyciela w klasie I-III jest objęcie w tej klasie kształceniem specjalnym ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone. Ponieważ rodzice wycofali stosowne orzeczenie, to szkoła:
- nie ma podstaw prawnych do traktowania w/w ucznia, jako osoby niepełnosprawnej ze względu na autyzm i tym samym nie ma podstaw do organizowania dla niego kształcenia specjalnego;
- nie ma też podstaw do zatrudnienia w tej klasie asystenta.
Organ prowadzący może wyrazić zgodę na zatrudnienie asystenta tylko w klasie, w której trzeba zorganizować kształcenie specjalne dla ucznia posiadającego stosowne orzeczenie ze względu na inną niepełnosprawnością niż autyzm, w tym zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone.
Podstawą prawną jest w tym przypadku Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1113) § 7 ust. 2-6 – a nie rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 7 maja 2015 r., poz. 532).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń przeszedł z innej szkoły z dniem 09.03.2015r. do klasy 3, w poprzedniej szkole realizował w I semestrze przedmiot - edukacja dla bezpieczeństwa. W nowej szkole przedmiot ten realizowany jest w klasie 2 ponadto obecny plan lekcji uniemożliwia mu uczęszczanie na lekcje edb z klasą 2. Czy wobec tego może on zdawać egzamin klasyfikacyjny z II półrocza?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy regulamin i zmiany w ZFŚS muszą zatwierdzać związki zawodowe? Co w sytuacji, gdy dyrektor nie zgadza się z wnioskiem związków odnośnie zmian w wysokości dofinansowania poszczególnych grup? Dodam, że dyrektor prezentuje zdanie większości pracowników, a związkowcy dbają o bogatszych. Co należy zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Matka dziecka zwróciła się 15 września z wnioskiem i opinia z poradni o odroczenie obowiązku szkolnego. Jak przeprowadzić to formalnie, skoro termin upłynął dnia 31 sierpnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W skład naszego Zespołu wchodzą trzy placówki: przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum, w sumie 16 oddziałów. Ilu powinno być powołanych wicedyrektorów. z poważaniem dyrektor ZSP.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zbliża się koniec pierwszego okresu. W jednej z klas nauczyciel matematyki jest mocno skonfliktowany z jedną z uczennic. Próby mediacji wychowawcy i pedagoga zawiodły, stąd konieczna jest interwencja dyrektora. Po przeanalizowaniu sprawy doszedłem do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zabranie nauczycielowi klasy (3 godziny tygodniowo) i przydzielenie mu innej (również trzy godziny 3 godziny w tygodniu) - w związku z tym nauczyciel ma dalej taką samą liczbę godzin jak w arkuszu i umowie. Czy taka decyzja będzie zgodna z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe