Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w szkole niepublicznej można płacić za godziny ponadwymiarowe podczas wakacji, tzn. jeśli nauczyciel ma np. etat 26/24, czyli w tym są 2 godziny ponadwymiarowe?
Zacząć trzeba od tego, że w stosunku do nauczycieli szkół niepublicznych nie ma zastosowania art. 35 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). Wynika z tego, że jako tako nie można im przydzielać godzin ponadwymiarowych.
W przypadku osób zatrudnionych na podstawie kodeksu pracy, a więc nauczycieli w szkołach niepublicznych również, mamy do czynienia nie z godzinami ponadwymiarowymi, lecz z praca w godzinach nadliczbowych. Zasady dotyczące pracy w godzinach nadliczbowych określone są w rozdziale V ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j Dz.U. z 2020 r. poz. 1320). Art. 151 § 1 kodeksu pracy stanowi, że praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.
§ 2 tego przepisu wskazuje, że praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna w razie:
• konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii,
• szczególnych potrzeb pracodawcy.
Wynika z tego, że realizacja przez pracownika godzin nadliczbowych nie może przybrać charakteru stałego.
Trzeba również pamiętać o limitach rocznych dotyczących nadliczbówek. W art. 151 § 3 kodeksu pracy wyraźnie wskazano, że liczba godzin nadliczbowych nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika 150 godzin w roku kalendarzowym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki dodatek powinien dostać za zajęcia rewalidacyjne nauczyciel pracujący z dzieckiem z autyzmem? W szkole utworzona jest klasa specjalna.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik niepedagogiczny jest zatrudniony u dwóch pracodawców samorządowych równocześnie. Posiada 35 lat stażu pracy. Składa w tym samym dniu u obydwu pracodawców rozwiązanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę. Przy czym jedną z placówek wskazał jako zatrudnienie podstawowe. W dodatkowym przepracował 4 miesiące. Czy obie placówki winny wypłacić odprawę z tytułu przejścia na emeryturę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam, proszę o radę! W świetlicy szkolnej zatrudniłam nauczycielkę na zastępstwo za pracownicę w ciąży. Nowo przyjęta jest teraz również w ciąży (zagrożonej), ma zwolnienie, które również będzie długotrwałe. Co robić? Zatrudniać na zastępstwo zastępstwa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracownika. Nauczyciel mianowany przebywający obecnie (do 31.08 przyszłego roku) na urlopie wychowawczym, zatrudniony na czas nieokreślony w placówce feryjnej (umowa na czas nieokreślony z chwilą uzyskania stopnia awansu nauczyciela mianowanego nie została pisemnie przekształcona w stosunek pracy na podstawie mianowania), złożył pisemną prośbę o rozwiązanie stosunku pracy na mocy porozumienia stron z dniem 31.08.br. Dyrektor szkoły nie wyraża zgody na taki rodzaj rozwiązania umowy. Czy w piśmie - odpowiedzi poza informacją o braku zgody na rozwiązanie umowy w podanym przez pracownika terminie, jednocześnie informującym go, iż stosunek pracy może wypowiedzieć wyłącznie ze skutkiem na koniec roku szkolnego za trzymiesięcznym wypowiedzeniem, należy powołać się w tym przypadku na art. 27 ust 1 KN czy na art. 23 ust. 2 pkt 1?
Proszę także o informację ile czasu ma dyrektor szkoły na poinformowanie pracownika o swojej odmownej decyzji na złożoną prośbę (w jakim terminie powinien odpowiedzieć pracownikowi) i czy ma tu znaczenie fakt, iż w prośbie jako termin rozwiązania stosunku pracy podano datę 31.08.2018 r. (czy pismu powinno być sporządzone przed tą datą)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel biologii (pełne kwalifikacje) w nowym systemie edukacyjnym będzie mógł uczyć "bloku" - przyroda w szkole ponadgimnazjalnej?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe