Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w szkole ponadgimnazjalnej przedmiot uzupełniający przyroda oraz historia i społeczeństwo mogą być zrealizowane w ciągu jednego roku szkolnego (czyli 120 godzin po 4 godziny tygodniowo), czy jest obowiązek realizacji w klasie drugiej i trzeciej?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, Załącznik nr 7 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego, w tym liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym i liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, w którym jest prowadzone kształcenie w klasie wstępnej
10. Tygodniowy wymiar godzin: 1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I – 30 godzin,
b) klasa II – 32 godziny,
c) klasa III – 29 godzin.
Prawo nie mówi o tym wprost, ale nakłada pewne ograniczenia: uczeń w klasie 2 nie może mieć więcej niż 32 godziny zajęć tygodniowo, natomiast w kl. 3 - 29 (ilość tygodni nauki „skrócone” maturą). Biorąc pod uwagę fakt, że na przedmioty obowiązkowe należy przeznaczyć 16 godzin (matematyka - 3, j. polski - 4 , g. z wych. - 1, j. obce – 5, wf – 3), pozostałe, tj. 16 – należy podzielić pomiędzy obowiązkowe rozszerzenia i uzupełnienia.
Zgodnie z zasadami pedagogiki oraz założeniami reformy – zajęcia, o których mowa w pytaniu, należałoby rozłożyć na 2 lata szkolne. Racjonalne ich rozłożenie to zadanie dyrektora, który odpowiada za realizację minimalnej ilości godzin z poszczególnych przedmiotów ustalonej rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych dla każdej klasy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole funkcjonuje od tego roku Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych w formie stacjonarnej, do którego zostali przyjęci absolwenci szkoły zasadniczej. Zgodnie z przepisami zostali oni przyjęci do klasy II czyli na semestr III. W szkole zasadniczej (stara podstawa programowa) nie mieli biologii i chemii. Pierwsze pytanie: Czy te dwa przedmioty powinni zaliczyć w ramach egzaminu klasyfikacyjnego? Jeśli tak to jak to zapisać w arkuszu ocen? Czy tylko tam gdzie jest informacja o egzaminach klasyfikacyjnych, czy w wykazie przedmiotów? Drugie pytanie: Czy na świadectwie końcowym po ukończeniu Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych należy wpisać tylko przedmioty realizowane w tej szkole w ciągu dwóch lat? A co z ocenami z tych przedmiotów, które powinni mieć w klasie I (I i II semestr) fizyka, informatyka, historia itd. Czy te oceny należy przepisać ze świadectwa ukończenia szkoły zasadniczej, czy ich wcale nie wpisywać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Reforma oświaty zakłada,że od pierwszego września sześcioletnie szkoły podstawowe zostaną przekształcone w ośmioletnie szkoły podstawowe. Czy jest możliwe, żeby w jednej części budynku powstała szkoła podstawowa I-III, a w drugiej części szkoła podstawowa V-VI?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 29 czerwca 2015 roku został odwołany zarządzeniem burmistrza dyrektor szkoły. Komu powinny zostać przekazane obowiązki? W szkole jest wicedyrektor. Jak wygląda strona prawna, czy musi to być wicedyrektor, czy może to być inny nauczyciel z rady pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy obecnie funkcjonującą bibliotekę w zespole szkół można zastąpić punktem filialnym powiatowej biblioteki, która pełniłaby rolę m.in. dydaktyczno-wychowawczą i doskonalenia nauczycieli? Natomiast byłaby pod egidą starostwa powiatowego, które jest również organem prowadzącym zespołu szkół.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin do dyspozycji dyrektora powinna realizować klasa VIII, jeżeli dotychczas w II etapie edukacyjnym zrealizowała następującą liczbę tych godzin:
rok szkolny 2016/17- kl.IV -0 godz.,
rok szkolny 2017/18 - kl.V -1 godz.-j.polski,
rok szkolny 2018/19 - kl.VI -1 godz.-matematyka,
rok szkolny 2019/20 - kl.VII -1 godz.-koło matematyczne.
Czy prawidłowo zaplanowano 1 godz. koła matematycznego w klasie VIII w roku szkolnym 2020/21?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe