Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w związku z likwidacją gimnazjum zatrudniającego 19 pracowników, pracownicy nie będący nauczycielami nie otrzymają odpraw?
Odprawa nie przysługuje pracownikom niepedagogicznym w wygaszanym gimnazjum, które zatrudnia 19 (czyli mniej niż 20) pracowników. Zgodnie z art. 8 i art. 10 ust. 1 ustawy z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. z 2018 r. poz. 1969 ze zm.), w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (np. z powodu wygaszenia gimnazjum równoznacznego z likwidacją pracodawcy), przysługuje im odprawa w wysokości uzależnionej od stażu pracy u danego pracodawcy. Natomiast żaden przepis nie przyznaje pracownikom niepedagogicznym likwidowanego pracodawcy, który zatrudnia mniej niż łącznie 20 pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, prawa do odprawy w związku z ich zwolnieniem. W szczególności takiego prawa nie przyznaje im ww. ustawa, ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.), ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1260 ze zm.), ani ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.). Jeżeli pomimo braku wyraźnej podstawy prawnej dyrektor chciałby dobrowolnie wypłacić odprawy, by takie postępowanie nie zostało uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, musiałby najpierw uzyskać zgodę organu prowadzącego i zapewnienie na ten cel środków w planie finansowym szkoły – art. 4 ust. 1 pkt 2 i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1458 ze zm), art. 10 ust. 1 i art. 68 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielowi, który był zatrudniony na zastępstwo należy wypłacić odprawę w związku z powrotem do pracy nauczyciela zastępowanego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Ile dni (i godzin) urlopu wypoczynkowego przysługuje nauczycielowi dyplomowanemu zatrudnionemu w przedszkolu nieferyjnym na 0,5 etatu (12,5/25), pracującemu cztery dni w tygodniu? Zakładając, że nauczyciel rozpoczyna urlop 01.07.2014 - kiedy powinien wrócić z urlopu do pracy? (do wykorzystania wszystkie przysługujące dni urlopu)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany zatrudniony w naszej szkole w niepełnym wymiarze od 01.09.2006 r. do nadal, wskazał nasza szkołę jako drugi zakład pracy. Podstawowym zatrudnieniem była praca jako nauczyciel w innej szkole od 01.01.1998 r. W dniu 16.04.2018 r. przedstawiła świadectwo pracy , że z dniem 31.12.2014 r. rozwiązała umowę o pracę w podstawowym miejscu pracy. W naszej szkole do tej pory wysługę miała liczoną tylko z stażu pracy w naszej szkole tj. 11 lat pracy. Proszę o odpowiedź jaki staż pracy powinna na dzień dzisiejszy mieć nauczycielka i od kiedy jeżeli będzie zmiana wysługi lat należy Pani wyrównać.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy to prawda, że kurs pedagogiczny dla nauczycieli musi mieć 270 godzin i obowiązkowo musi trwać dwa semestry? Jaka jest podstawa prawna?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Ile dni urlopu przysługuje nauczycielowi przedszkola pracującemu w wymiarze 4/22 godz. w placówce nieferyjnej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe