Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry, do pytania, które wysłałam do Państwa 19.10.2016r. mam jeszcze dodatkowe pytania: - w dniu 20.10.2016r. dostaliśmy Decyzję z ZUS, że Pani nie ma uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego i może wystąpić o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Co my mamy w tej chwili zrobić: - z jaką datą wystawić świadectwo pracy oraz jak rozwiązać umowę o pracę i od kiedy, - co z urlopem, na którym przebywała od 21.09.2016r. do chwili obecnej, - czy wypłacamy odprawę rentową i kiedy i w jakiej wysokości. Jeszcze raz bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki. PYTANIE z 19.10.2016r. Mamy zatrudnioną Panią urodzoną 25.11.1958r. na stanowisku sprzątaczki w pełnym wymiarze czasu pracy od 01.09.2002r. Pani od 23.02.2016r. do 20.09.2016r. przebywała na zwolnieniu chorobowym. Po wyczerpaniu okresu zasiłku chorobowego Pani złożyła do ZUS wniosek o świadczenie rehabilitacyjne. W dniu 18.10.2016r. przedłożyła w szkole Orzeczenie Lekarza Orzecznika z ZUS informujące że: - jest niezdolna do pracy, - brak okoliczności uzasadniających ustalenie uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego, - jest częściowo niezdolna do pracy do 31.05.2018r. Data powstania częściowej niezdolności do pracy : od wyczerpania zasiłku chorobowego, - naruszenie funkcji wzroku ma charakter przewlekły, orzekana wymaga leczenia operacyjnego, termin zaplanowany na 11.2017r. Aktualny stan narządu wzroku powoduje ograniczenie zdolności do pracy i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy w okresie świadczenia rehabilitacyjnego. Nie stwierdzono zasadności orzekania świadczenia rehabilitacyjnego. Orzeczono częściową niezdolność do pracy. Pani w okresie od 21.09.2016r. do chwili obecnej przebywa na zaległym urlopie wypoczynkowym, gdyż czekała na wydanie orzeczenia z ZUS o świadczeniu rehabilitacyjnym. Moje pytania: - czy Pani powinna złożyć w ZUS wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy, - czy Pani sprzątaczka powinna złożyć wniosek do szkoły o rozwiązanie stosunku pracy w związku z zamiarem przejścia na rentę – z jaką datą rozwiązanie, - czy powinniśmy z Panią rozwiązać stosunek pracy, jeżeli tak to z jaka datą ( moja wątpliwość dotyczy Pani wieku oraz czy nie jest pod ochroną – 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego ), - czy Pani należy się odprawa z tytułu przejścia na rentę z tytułu niezdolności do pracy ( w jakiej wysokości – ogólny staż pracy to 35 lat, a w naszej szkole 14 lat pracy; kiedy należy się wypłacić odprawę). Bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki.
Pracownica z częściową niezdolnością do pracy jest objęta ochroną przedemerytalną przed wypowiedzeniem umowy o pracę (art. 39 – 40 KP, art. 24 ust. 1a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, Dz. U. z 2016 r., poz. 887 z późn. zm.). Dopuszczalny tryb zwolnienia pracownicy to art. 53 KP (bez wypowiedzenia, zwolnienie dokonywane przez pracodawcę po upływie 182 dni zwolnienia lekarskiego, w dniu doręczenia pracownicy oświadczenia o rozwiązaniu umowy) lub porozumienie stron z inicjatywy pracownicy lub pracodawcy w uzgodnionym terminie przez strony (art. 30 § 1 pkt 2 KP). Świadectwo pracy powinno zostać wystawione i wysłane najpóźniej w terminie 7 dni od rozwiązania umowy o pracę (art. 97 § 1 KP, § 2 rozporządzenia MPiPS z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania, Dz. U. z 1996 r. Nr 60, poz. 282). W dniu rozwiązania umowy o pracę należy wypłacić pracownicy jednomiesięczną odprawę rentową, zaś jej wypłata dopiero po wydaniu decyzji ZUS uprawnia pracownicę do żądania odsetek (art. 921 § 1 KP, art. 481 § 1 KC, wyrok SN z dnia 9 kwietnia 1998 r., I PKN 508/97, OSN 1999, nr 8, poz. 267).
W okresie niezdolności do pracy z powodu choroby pracownik nie powinien korzystać z urlopu wypoczynkowego, który powinien zostać przesunięty na inny termin (art. 165 pkt 1 KP). Jeśli jednak zostało wypłacone wynagrodzenie urlopowe, pracownicy za ten sam wymiar urlopu nie należy się ekwiwalent za niewykorzystany urlop.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące funkcjonowania w szkole Komisji Socjalnej, która przyznaje zapomogi (rzeczowe, losowe itp.) nauczycielom zatrudnionym w szkole, bądź też nauczycielom-emerytom. Moje pytanie dotyczy składu ww. Komisji. Czy istnieje jakikolwiek przepis mówiący o tym, kto powinien wchodzić w jej skład. Czy są jakiekolwiek regulacje mówiące o tym czy taki, a taki nauczyciel lub pracownik szkoły może lub też nie może wchodzić w skład Komisji Socjalnej. Idąc dalej - czy istnieje jakiś przepis mówiący o tym, iż członkowie Komisji Socjalnej przydzielającej zapomogi nie mogą być beneficjentami przyjmującymi takie zapomogi? Podam konkretny przykład z mojej szkoły. Otóż szkoła, której jestem dyrektorem to CKU przy Zakładzie Karnym w Płocku. Dysponujemy, jako szkoła, wydzielonym funduszem socjalnym. Jesteśmy małą szkołą. Zatrudnionych w sumie jest 13 nauczycieli (włączając w to mnie jako jedynego zatrudnionego na pełen etat; reszta nauczycieli jako 'dochodzący' na część etatu). Dwóch nauczycieli jest członkami Komisji Socjalnej. Raz do roku przydzielamy zapomogi pieniężne. Komisja rozpatruje wnioski i zgodnie z regulaminem udziela zapomóg, w tym te dwie osoby jako członkowie również korzystają z dobrodziejstw funduszu. Komórka kadrowa ZK ostatnio zarzuciła nieprawidłowości między innymi w zakresie składu komisji i faktu, iż jej członkowie pobierają zapomogi (faktycznie przyznając je sobie). Kadry chcą w tej chwili zmienić skład ww. komisji i dokooptować (przynajmniej jedną) osobę z kadr ZK. Bardzo bym nie chciał, aby ktoś, kto nie zasila naszego funduszu decydował o dysponowaniu jego środkami. Chciałbym zapoznać się z przepisem (o ile taki istnieje) mówiącym dość jasno kto, przez kogo w jaki sposób oraz w jakich okolicznościach może być powołany do komisji socjalnej. Jednocześnie czy jest jakikolwiek przepis, który stanowi, że członkowie komisji socjalnej mogą sami sobie przyznawać zapomogi pieniężne (lub jakiekolwiek inne zapomogi)? Będę wdzięczny za jasne i klarowne wytłumaczenie oraz za podanie podstawy prawnej w rzeczonej sprawie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy dla nauczycieli od 01.01.2019 r. należy prowadzić ewidencję czasu pracy? Jeśli tak, to czy może to być ewidencja skrócona tzn. z pominięciem godz. rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz liczby godzin przepracowanych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel sprawujący opiekę nad uczniami realizującymi staż zagraniczny (10 dni roboczych) w ramach projektu unijnego powinien otrzymać również wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe zgodnie z planem lekcyjnym? Jest to wyjazd uczniów na podstawie karty wycieczki zagranicznej zatwierdzonej przez kuratorium oświaty, a nauczyciele otrzymują od dyrektora polecenie wyjazdu służbowego.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od 01.09.2013r. do 31.08.2018r. pełnię funkcje dyrektora wygaszanego gimnazjum. Od 01.09.2018r organ prowadzący zamierza dalej powierzyć mi obowiązki dyrektora do czasu wygaszenia szkoły. Jako dyrektor realizowałam pensum 8/18. Rozumiem, że pozostałych 10 godzin, z których mogę być tygodniowo rozliczana powinnam przeznaczyć na zarządzanie szkołą. W ubiegłym roku szkolnym obniżono mi dodatek funkcyjny z uwagi na zmniejszenie liczby oddziałów i tym samym zmniejszony zakres czynności administracyjnych i kierowniczych. Domniemam, że po powierzeniu pełnienia obowiązków dyrektora moje pensum nie ulegnie zmianie lecz zostanie mi obniżony dodatek funkcyjny z powodów przedstawionych powyżej. Obecnie otrzymałam również propozycję zatrudnienia od 01.09.2018r. jako specjalista ds. oświaty w urzędzie miasta w innej miejscowości (inny organ prowadzący). Czy podjęcie dodatkowej pracy na tym stanowisku np. w wymiarze ½ etatu w takim przypadku jest możliwe, czy wymaga zgody organu prowadzącego oraz czy nie stoi w sprzeczności z pełnieniem obowiązków dyrektora, gdzie zakładając, że na terenie szkoły będę przebywała np. 3 godz. 45 min. każdego dnia, czyli ponad wymagane pensum 18/18? Bardzo proszę o pilne wskazanie możliwości rozwiązania tej sprawy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik w związku z przejściem na emeryturę złożył podanie do zakładu pracy o rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron nie mając nabytych praw emerytalnych.
Czy odprawę należy wypłacić w dniu rozwiązania stosunku pracy czy dopiero po nabyciu prawa do emerytury?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe