Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do którego roku życia może być odroczone od obowiązku szkolnego dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wg aktualnych przepisów?
W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być zatem objęte wychowaniem przedszkolnym w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy ono 9 lat.
Podstawa prawna:
art.38 ust.1 w związku z art. 31 ust.2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe
(Dz.U.z 2017r. poz. 59 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przedszkolu można korzystać z zakupionych przez rodziców podręczników, kart pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń branżowej szkoły I stopnia klasy wielozawodowej mający status ucznia młodocianego może być objęty indywidualnym nauczaniem? Uczeń realizuje praktyczną naukę zawodu na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego zawartej przez ucznia z pracodawcą, otrzymuje wynagrodzenie za pracę, podlega przepisom kodeksu pracy odnośnie czasu pracy, czy pracodawca musi wyrazić zgodę, co z wynagrodzeniem ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ostatnio zadałam pytanie na które otrzymałam poniższą odpowiedź jednakże proszę o jakąś opinię wyroku sądu jeśli jest ponieważ mam dwie rozbieżne odpowiedzi:( Proszę o informację czy dyrektor, którego pensum Uchwałą Rady Gminy ustalił jako 3 może mieć godzin ponadwymiarowych 9 ? Zgodnie z kartą nauczyciela nie można mieć powyżej 0,5 etatu ? Czy dyrektorzy prowadzą lekcje w ramach godzin 18? Dyrektor, który korzysta z obniżki pensum do 3 godzin z racji ilości zadań związanych z kierowaniem szkołą samorządową, może mieć tylko 1,5 godzin ponadwymiarowych, ponieważ 3 godziny (obniżone pensum) stanowią podstawę obliczeń limitu godzin ponadwymiarowych, określonych w art. 35 w zw. z art. 42 ust. 6 i art. 42a ust. 3 KN. Obniżenie pensum do 3 godzin oznacza, że w ramach zatrudnienia na pełen etat zamiast 18 godzin dydaktycznych, dyrektor realizuje 3 godziny bezpośrednio z uczniami (art. 42 ust. 2 pkt 1 KN). Inna odpowiedz prawnika brzmi: Jeżeli dyrektor korzysta, ze zniżki pensum i jego wymiar wynosi 3 godziny to maksymalny wymiar godzin ponadwymiarowych nie może przekraczać 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć, a więc 9 godzin (1/2 z 18 godzin). Bez znaczenia jest to, że nauczyciel ten z racji pełnionej funkcji ma obniżony wymiar zajęć do 9 godzin. Należy jednak zaznaczyć, że decyzja w sprawie liczby godzin ponadwymiarowych dla dyrektora wymaga zatwierdzenia przez organ prowadzący szkołę w ramach zatwierdzania arkusza organizacyjnego szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy regulamin zwalniania nauczycieli musi być podpisany przez związki zawodowe działające w danej szkole? Czy można się zwrócić do nauczyciela - prezesa związków zawodowych o podpisanie tego dokumentu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum niepublicznym (z uprawnieniami szkół publicznych) w oddziale po szkole podstawowej. W szkole jest jeden odział. Młodzież po szkole podstawowej (z tego oddziału) wybiera przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym. Wszyscy obowiązkowo realizują język angielski na poziomie rozszerzonym i jeden przedmiot do wyboru: biologię lub historię lub polski lub matematykę. Pytanie dotyczy sposobu realizacji tych przedmiotów. Czy istnieje możliwość, aby cała grupa (ci, którzy realizują np. biologię na poziomie rozszerzonym i reszta oddziału) mieli wspólnie jedną godzinę biologii realizowanej na poziomie podstawowym, a pozostałe 2 godziny realizują tylko te osoby, które wybrały biologię rozszerzoną? Analogicznie z pozostałymi przedmiotami. Razem godziny z podstawy osobno godziny rozszerzone. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to jaka jest podstawa prawna?
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. 2012, poz. 204), w załączniku 12 do tego rozporządzenia określono Ramowy Plan Nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych.
Zgodnie z powyższym załącznikiem, przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w semestrach I–VI równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym. Tym samym istnieje możliwość realizacji tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu.
Natomiast przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym. Tym samym nie ma możliwości realizacji nauczania tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu, albowiem przepisy w pierwszej kolejności nakładają obowiązek zrealizowania programu na poziomie podstawowym.
Odpowiedz eksperta dotyczyła oddziału po szkole gimnazjalnej, kiedy faktycznie niektóre przedmioty na poziomie rozszerzonym można było realizować dopiero od klasy 2 po zakończonym poziomie podstawowym. Moje pytanie dotyczyło oddziału po szkole podstawowej kiedy poziom podstawowy np z biologii realizowany jest przez 3 lata. Bardzo proszę o odpowiedz na moje pytanie dla nowej , nowej pp
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe