Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do przedszkola ogólnodostępnego w grupie 5 latków chodzi dziecko z AUTYZMEM - któremu organizujemy od 1 roku dodatkowe zajęcia rewalidacyjne (3 godz. tygodniowo). Na początku tego roku szkolnego 2017/18 zostałam poinformowana przez innego rodzica dziecka z tej samej grupy, że jego syn ma autyzm i też dostarczy mi w niedługim czasie orzeczenie o kształceniu specjalnym dla syna. Zastanawiam się czy zajęcia rewalidacyjne dla tych dzieci mogą być organizowane dla 2 dzieci razem w tym samym czasie - takie same wskazania autyzm, wiek 5 lat, koledzy w grupie przedszkolnej. Proszę o pomoc i podstawy prawne.
Skoro ideą rewalidacji jest indywidualne oddziaływanie korekcyjne, kompensacyjne i usprawniające zmierzające do spowodowania określonych, pozytywnych zmian w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno – motywacyjnej oraz w strukturze wiedzy i umiejętności szkolnych dziecka, to zajęcia winny być prowadzone indywidualnie. Kwestię samej organizacji zajęć rewalidacyjnych regulują:
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1578), w którym wskazano, że w ramach zajęć rewalidacyjnych w IPET należy uwzględnić w szczególności:
1) naukę orientacji przestrzennej i poruszania się oraz naukę systemu Braille'a lub innych alternatywnych metod komunikacji – w przypadku dziecka lub ucznia niewidomego;
2) naukę języka migowego lub innych wspomagających lub alternatywnych metod komunikacji – w przypadku dziecka lub ucznia niesłyszącego lub z afazją;
3) zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne – w przypadku dziecka lub ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
Nie oznacza to jednak, że nie można wobec ucznia niepełnosprawnego realizować innych rodzajów zajęć rewalidacyjnych, jak choćby: rehabilitacja ruchowa, korekcja wad postawy, korygowanie wad mowy, muzykoterapia, dogoterapia, terapia zajęciowa, kinezyterapia, hipoterapia, Biofeedback, itd. Formy rewalidacji powinny być określone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i ewentualnie doprecyzowane na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia dokonanej przez Zespół oraz określone w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym. Według wykładni ministerstwa edukacji narodowej, zajęciami rewalidacyjnymi mogą być wszystkie formy zajęć o charakterze terapeutycznym inne niż wskazane we wspomnianym już rozporządzeniu MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649), w którym wskazano, że: czas prowadzonych w przedszkolu zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut, a z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut. Rozstrzygnięcie, w jakich godzinach – oczywiście poza realizacją podstawy programowej wychowania przedszkolnego - będą realizowane zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem, należy do decyzji dyrektora i nauczycieli przedszkola, podjętej w uzgodnieniu z rodzicami i uwzględniającej potrzeby dziecka wynikające z jego niepełnosprawności.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dz.U.2019.0.1148 t.j. - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Obserwuj akt
Art. 165. Prawo oświatowe
Proszę o interpretację prawną artykułu 165.
Uczeń wrócił z zagranicy w roku szkolnym 201/2019. Był to jego pierwszy kontakt z polską szkołą. Nadal nie radzi sobie zupełnie z polskimi przedmiotami. Czy można uczniowi przydzielić kolejny raz godziny dla ucznia powracającego z zagranicy w wymiarze 5 h na rok szkolny 2019/2020?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie akty prawne regulują przydzielanie godzin rewalidacji dla uczniów niepełnosprawnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie odnośnie umieszczania wizerunków dzieci w gazetach, w Internecie czy na gazetkach szkolnych. Czy trzeba mieć zgodę rodzica na takie umieszczanie zdjęć i czy za każdym razem? Drugie pytanie: Czy uczeń może posiadać telefon komórkowy w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na radzie pedagogicznej jednogłośnie została przyjęta uchwała, ale protokół z tej rady nie został jeszcze zatwierdzony z uwagi na chorobę protokolantki. Czy w związku z powyższym uchwała jest nieważna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest obowiązek wpisywania procedury odbierania dziecka ze szkoły podstawej do statutu? Czy można uchwalić to odrębnym dokumentem przez Radę Pedgagiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe