Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor poprosił nauczyciela na rozmowę bezpośrednio po zakończonych przez niego zajęciach dydaktycznych (nauczyciel w danym dniu miał 5 godzin dydaktycznych), nauczyciel odmówił twierdząc, że jest już po pracy i nie będzie poświęcał na rozmowę z dyrektorem swego czasu wolnego. Jakie konsekwencje może mieć takie zachowanie nauczyciela.
Zarówno ustawa – Karta nauczyciela w art. 7, ust. 1, art. 11, jak i ustawa o systemie oświaty w art. 39, ust. 3, określają dyrektora szkoły jako kierownika zakładu pracy, tj. jako pracodawcę.
Dyrektor zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników szkoły, nagradza i karze pracowników zgodnie z art. 108, § 1 kodeksu pracy. Nauczyciel jako pracownik podlega dyrektorowi, dlatego jest zobowiązany do wykonywania poleceń służbowych.
Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
W ramach czasu pracy, o którym mowa oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz,
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, wynikające także z nadzoru pedagogicznego.
KN, Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły.
Z nauczycielem należy przeprowadzić rozmowę, wskazać właściwe zapisy kodeksu pracy, Karty Nauczyciela (art. 6a, 42), statutu dotyczące obowiązków nauczyciela. Ponadto na mocy art. 6a KN praca nauczyciela podlega ocenie, na którą ma wpływ także wypełnianie poleceń służbowych.
KN, Art. 75. 1. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6.
2. Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy.
Z rozmowy należy sporządzić notatkę służbową (podpisuje nauczyciel!).
Oznacza to, że jeśli prośba dyrektora miała charakter polecenia służbowego, którego świadomie nie wykonał nauczyciel, może mu być wymierzona kara porządkowa zgodnie z kodeksem pracy (art. 108, 109 oraz art. 75 KN) oraz regulaminem pracy obowiązującym w szkole.
Oznacza to, że jeśli prośba dyrektora miała charakter polecenia służbowego, którego świadomie nie wykonał nauczyciel, może mu być wymierzona kara porządkowa zgodnie z kodeksem pracy (art. 108, 109 oraz art. 75 KN) oraz regulaminem pracy obowiązującym w szkole.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 6;
art. 42, art. 75.
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
3. Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie od naszej Prezes Stowarzyszenia Społeczno - Oświatowego "Szansa", która od 2013 roku prowadzi publiczną sześcioletnią szkołę podstawową. Szkoła została przekazana w drodze umowy przez jst zgodnie z art. 5 g naszemu stowarzyszeniu. W związku z tym mam pytanie dotyczące reformy, czy powinniśmy składać jakieś dokumenty,wniosek, aby prowadzić szkołę ośmioletnią?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak przygotować się do kontroli Inspekcji Pracy? Jakie dokumenty powinny się znajdować w szkole? Nie wiem czy o wszystkich pamiętam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi, który ma nauczanie indywidualne z włączeniem do klasy należy wpisywać nieobecności na lekcjach, z których jest zwolniony, a klasa ma wciąż zajęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo prosimy o zajęcie stanowiska w sprawie wypłaty "zasiłku na zagospodarowanie"
Nauczycielka podjęła pracę w pełnym wymiarze 01.09.2008r. na stanowisku nauczycielki ( w szkole podstawowej) języka angielskiego z tytułem licencjata w zakresie filologii angielskiej. W tym czasie rozpoczęła staż na nauczyciela kontraktowego. 30.06.2009r. uzyskała stopień nauczyciela kontraktowego. 26.06.2009r. uzyskała tytuł magistra z zakresu filologii angielskiej i od 01.09.2009r. została przyjęta do pracy na stanowisku nauczycielki języka angielskiego w wymiarze 16/18 etatu w naszej szkole ( gimnazjum). 25.06.2010r. wystąpiła z wnioskiem o wypłacenie zasiłku na zagospodarowanie. Nadmieniam, że obecnie pracuje w pełnym wymiarze czasu jako nauczycielka języka angielskiego. Po szkole średniej- od 10.02.2003r. do 09.08.2003r. odbywała staż absolwencki na stanowisku: referent administracyjno- biurowy- skierowana przez Urząd Pracy na co otrzymała "zaświadczenie o odbyciu stażu". W lipcu 2004r. ( przez 18 dni) była zatrudniona na czas nieokreślony w wymiarze 1/5 etatu. Z tego zatrudnienia posiada świadectwo pracy. Studia w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych rozpoczęła 01.10.2003r.
Mamy pytanie, czy tej osobie należy wypłacić zasiłek na zagospodarowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel pracujący z grupą 3-latków na programie wychowania przedszkolnego - X, może po roku pracy dla tych samych dzieci, które będą już w grupie 4-latków wybrać inny program wychowania przedszkolnego Y, czy musi na programie - X pracować przez cały etap edukacji przedszkolnej, gdyż zmiany takie nie są dozwolone. Czy Dyrektor może zatwierdzić taki wniosek, czy musi go odrzucić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe