Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektorowi wygaszanego gimnazjum kończy się kadencja w sierpniu 2019 r. Organ prowadzący od 1 września zaproponował mu pracę w trzech szkołach podstawowych. Nauczyciel łącznie będzie miał pełny etat. Czy w tym wypadku należy mu się odprawa pieniężna w związku z likwidacją szkoły, jeżeli tak to w jakiej wysokości?
Odpowiedź jest uzależniona od tego, czy nauczyciel zostanie przeniesiony do innych szkół z wygaszanego gimnazjum, czy też zostanie zwolniony w gimnazjum i zatrudniony w szkołach podstawowych na części etatu. W orzecznictwie na gruncie art. 20 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., dotyczącego zwalniania nauczycieli z przyczyn organizacyjnych, przyjmuje się dopuszczalność przeniesienia nauczyciela do innej szkoły na jego wniosek uzasadniony likwidacją dotychczasowego pracodawcy, czyli w trybie art. 18 ust. 1 i 4 KN), zamiast wypowiedzenia stosunku pracy (wyrok SN z 12.12.2001 r., I PKN 712/00, OSNP 2003/23, poz. 564; wyroku z 22.11.2001 r., I PKN 701/00, OSNP 2003/21, poz. 518). Należy uznać, że w drodze analogii przeniesienie na wniosek nauczyciela jest dopuszczalne także w związku z likwidacją gimnazjum na skutek reformy oświaty. Natomiast ponieważ w związku z przeniesieniem stosunek pracy nie zostanie rozwiązany, zgodnie z cytowanym orzecznictwem nie zostanie wypłacona odprawa z art. 226 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 ze zm.
Dopuszczalne jest także:
1) zwolnienie nauczyciela, który nie zgodzi się na przeniesienie, za trzymiesięcznym wypowiedzeniem ze skutkiem na 31 sierpnia 2019 r. i wypłacenie odprawy, która w przypadku zatrudnienia przez mianowanie wynosi 6 – krotność wynagrodzenia zasadniczego oraz
2) nawiązanie nowych stosunków pracy w szkołach podstawowych na umowy o pracę w niepełnym wymiarze zajęć, na podstawie art. 226 ust. 1 – 3 PWuPO oraz art. 10 ust. 5 KN.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile godzin opieki nad zdrowym dzieckiem należy się nauczycielowi zatrudnionemu w wymiarze 22/22 plus dwie nadgodziny, czyli łącznie 24/22?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor ma obowiązek wycofać zgodę na przejście na emeryturę? Nauczyciel dyplomowany, lat 57 w dniu 13.10.2014 r. złożył podanie o wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy od 01.01.2015 r. w związku z przejściem na emeryturę. Dyrektor w ciągu 7 dni wyraził zgodę. W dniu 21.11.2014 r. nauczyciel złożył drugie pismo, w którym odwołuje swoją poprzednią prośbę. Czy dyrektor musi uwzględnić to odwołanie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, w którego skład wchodzą przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum. W tym roku powołano w Organie Prowadzącym Referat ds. Oświaty, w którym pracują kadrowa, księgowa oraz referent organizacyjny. Ponadto powołano stanowisko kierownika referatu z następującym zakresem obowiązków. 1. organizowanie i kierowanie praca referatu w tym określenie obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników. 2. nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp. 3. nadzór merytoryczny nad wykorzystaniem środków pieniężnych wydatkowanych przez jednostki oświatowe. 4. zatwierdzenie do wypłaty wszystkich płatności związanych z funkcjonowaniem referatu i placówek oświatowych. 5. nadzór nad prawidłową obsługą administracyjną, finansową i organizacyjną Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 6. podejmowanie czynności organizacyjnych w sprawie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 7. koordynowanie polityki kadrowej prowadzonej przez dyrektora Zespołu. przygotowanie projektów składu komisji konkursowych do wyłonienia kandydatów na stanowisko dyrektora Zespołu. 8. opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia wójtowi projektów organizacji roku szkolnego. 9. przygotowanie w porozumieniu z dyrektorem Zespołu projektów planów finansowych. 10. ustalenie terminów inwentaryzacji majątku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 11. określenie potrzeb i planowanie inwestycji, modernizacji i remontów obiektu Zespołu. 12. kontrola nad prawidłowym przygotowaniem Zespołu do realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. 13. organizowanie sprawnego i bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły na terenie gminy. 14. organizowanie wypoczynku dzieci w okresie ferii i wakacji. 15. współdziałanie z organami nadzoru pedagogicznego, instytucjami kulturalno-oświatowymi, związkami zawodowymi oraz innymi organizacjami w zakresie realizacji zadań oświatowych. 16. przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy dotyczących działalności referatu i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 17. wykonanie innych zadań oświatowych w zakresie udzielonych upoważnień lub wynikających z odrębnych przepisów. Bardzo proszę o odpowiedź, czy kierownik referatu oświaty ma tak szeroki dostęp do wszystkiego co się dzieje w szkole. Moim zdaniem połowa wyżej wymienionych zadań jest niezgodna z prawem.
- Czy pracodawca ma prawo żądać od nowo zatrudnionego pracownika-emeryta dostarczenia oświadczenia z poprzedniego zakładu pracy o otrzymanych nagrodach jubileuszowych? Pracownik-emeryt utrzymuje, iż wszystkie dokumenty przekazał (w tym świadectwa pracy do ZUS) i nie posiada innych informacji oprócz decyzji emerytalnej oraz szczegółowych informacji (dokument z ZUS) o latach, które były brane pod uwagę w celu przyznania emerytury. Czy mamy prawo żąć aby przyniósł odpowiednie zaświadczenie z poprzedniego zakładu pracy dot. wypłaty nagrody jubileuszowej? Czy prawdą jest, że za przepracowane lata można otrzymać tylko raz w życiu nagrodę jubileuszową?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Ile maksymalnie mogę doliczyć pracownikowi lat za pomoc rodzicom w gospodarstwie rolnym?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe