Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które zostało wydane ze względu na autyzm oraz orzeczenie o niepełnosprawności o symbolu 12-C 11-I (czyli inne schorzenia, w tym: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźnie i odzwierzęce, choroby układu krwiotwórczego i inne). Czy istnieje w takim przypadku obowiązek, poza prowadzeniem z dzieckiem indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, zatrudniania nauczyciela wspierającego, aby towarzyszył dziecku przez cały czas przebywania w przedszkolu?
Wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm zobowiązuje przedszkole ogólnodostępne do zatrudnienia dla dziecka tzw. nauczyciela wspomagającego (czyli nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego) lub specjalistę lub pomoc nauczyciela – w zależności od tego, jakie są zalecenia zawarte w orzeczeniu wydanym dla konkretnego ucznia, zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). Należy więc przeanalizować treść orzeczenia dziecka, czy musi to być nauczyciel wspomagający, czy ewentualnie dla dziecka można dodatkowo zatrudnić specjalistę wymienionego w orzeczeniu lub pomoc nauczyciela. Ponadto obowiązujące przepisy (w tym ww. rozporządzenie) nie określają, na jaki czas należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego (specjalistę, pomoc nauczyciela), ponieważ jest to uzależnione od indywidualnych potrzeb danego ucznia. Należy sprawdzić w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, czy jest w nim zawarte zalecenie zatrudnienia dodatkowej osoby do pomocy uczniowi z autyzmem przez cały czas jego pobytu w przedszkolu, czy tylko na jakichś określonych zajęciach. W razie braku zawarcia takich zaleceń poradni w orzeczeniu, potrzeby dziecka w zakresie czasowego wymiaru korzystania z pomocy takiej osoby zbada i sformułuje w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zespół powołany do opracowania programu, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (§ 6 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Prowadzę Terapeutyczny Punkt Przedszkolny (niepubliczny) i mam kilka pytań.
1. Mam wątpliwości, jeśli chodzi o wpisywanie tygodniowego wymiaru zajęć dla nauczycieli w SIO. Jeżeli np. nauczyciel logopeda zatrudniony jest na umowę o pracę wg. KP na 30h, w ramach tygodniowego wymiaru zajęć prowadzi 10,5h rewalidacji, 8h WWR, 10h w ramach PPP, a pozostały czas poświęca na współpracę z rodzicami, innymi specjalistami, wypełnianie dokumentów itp. Co wówczas wpisujemy w „tygodniowym wymiarze czasu pracy”? Czy chodzi tutaj tylko o realny czas pracy z dzieckiem, czyli w tym przypadku: 28,5h? Natomiast 1,5h nie wpisujemy? Czy również to uwzględniamy, wpisując jako „obowiązki nauczyciela logopedy”? Jaki w takiej sytuacji wpisujemy „tygodniowy wymiar pracy” oraz „pensum”?
2. Podobne zapytanie dotyczy nauczyciela wychowania przedszkolnego, który zatrudniony jest na cały etat (40h) z czego 37,5h spędza na opiece i zajęciach z dziećmi, 1h zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, natomiast 1,5h to czas w którym nie sprawuje opieki nad dziećmi – spędza go na wykonywaniu innych obowiązków, np. sprzątanie sali, rozmowa z rodzicem itp. Jaki wówczas wpisać tygodniowy wymiar zajęć oraz „pensum”?
3. Czy jeżeli nauczyciel w mojej placówce zajmuje stanowisko nauczyciela w grupie przedszkolnej i takie ma też kwalifikacje, ale oprócz tego ma również kwalifikacje do bycia np. terapeutą zajęciowym, to czy muszę wykazywać w SIO jego pozostałe kwalifikacje, nawet jeżeli nie realizuje tych kwalifikacji w mojej placówce?
Inne Przeczytaj odpowiedź - W arkuszu organizacyjnym na rok szkolny 2018/2019 mam wpisaną jedną grupę przedszkolną, do której już przeprowadziłam rekrutację. Ze względu na dużą liczbę chętnych organ prowadzący wyraził zgodę na utworzenie drugiej grupy i zmianę tę wprowadzę aneksem. Bardzo proszę o informację w jakich terminach powinnam dokonać kolejnej rekrutacji. Regulaminy gminy tego nie określają.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic złożył wniosek o uznanie osiągnięć sportowych na treningach realizowanych poza szkołą i zwolnienia córki z zajęć wychowania fizycznego. Jednocześnie oczekuje przepisania oceny sugerowanej przez klub. Dziewczynka trenuje gimnastykę artystyczną poza szkołą.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chcę przeprowadzić remont szatni (koszt to około 15 tys. złotych). Czy powinnam wystąpić z zapytaniem ofertowym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do końca roku 2014 funkcjonowaliśmy jako niepubliczny punkt przedszkolny. Z dniem 1 stycznia 2015 przekształciliśmy się w przedszkole niepubliczne. Jakie dokumenty trzeba prowadzić od tego dnia, czy np. plan nadzoru pedagogicznego ma obejmować okres od stycznia do końca czerwca tego roku?
Jaką dokumentację trzeba będzie prowadzić jeśli chcielibyśmy z dniem 1 września działać na zasadach przedszkola publicznego(przedszkole za złotówkę?), czy obowiązuje nas w całości karta nauczycila oraz nauczyciele zatrudniani będą na zasadach KN? czy kodeksu pracy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe