Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dziecko urodzone w pierwszej połowie roku 2009 realizujące roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne w roku szkolnym 2014/2015 otrzymało orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym. Czy wydanie takiego orzeczenia było niedozwolone? Czy z tego powodu dyrektor przedszkola ogólnodostępnego, przedszkola ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi lub szkoły z odziałem rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, przyjmując takie orzeczenie będzie miał problem?
Zgodnie z art. 71b ust. 1 UoSO kształceniem specjalnym obejmuje się m.in. dzieci niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego (art. 71b ust. 3 UoSO). Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki odpowiednio m.in. w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz przedszkolach i szkołach lub oddziałach integracyjnych. Podstawę prawną wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w roku szkolnym 2014/2015 stanowił § 2 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072), który wprawdzie wprost wymienia orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie, jednak w kategorii „niedostosowania”, mieści się także „zagrożenie niedostosowaniem” społecznym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy od września 2017 roku realizacja podstawy programowej wynosi 5 godzin, czy jest realizowana przez cały dzień pobytu dziecka w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można odroczyć spełnianie obowiązku szkolnego dziecku sześcioletniemu (urodzonemu w drugim półroczu 2008r. - czyli rodzic decydował o zapisie do pierwszej klasy) tylko na podstawie wniosku rodzica z uzasadnieniem bez opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej? Ustawa z dnia 24 kwietnia 2014r. o zmianie ustawy o systemie oświaty art. 16 ust. 3 i 4 mówi wyraźnie jedynie o wniosku rodzica. Natomiast ust. 4b uszczegóławia - na podstawie opinii PPP. Czy ten zapis dotyczy wszystkich dzieci sześcioletnich, czy jedynie tych, które musiały pójść do pierwszej klasy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Szkolny Zestaw Programów i Szkolny Zestaw Podręczników na rok szkolny opiniuje rada rodziców i rada pedagogiczna? Proszę o podanie podstawy prawnej. Czy ewentualna opinia rady rodziców powinna być wyrażona w formie uchwały?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do rozpoczęcia nauczania domowego potrzebna jest opinia poradni? Mamy pandemię i chyba obowiązują przepisy o pandemii?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września do klasy I szkoły podstawowej będzie uczęszczało dziecko posiadające orzeczenie ze względu na niepełnosprawność ruchową. Dziecko porusza się na wózku inwalidzkim lub, po powierzchni płaskiej, za pomocą kul. Dodatkowo jest cewnikowane i pampersowane. W związku z tym mam kilka pytań:
1.Czy można zatrudnić w szkole podstawowej pomoc nauczyciela, czy koniecznie musi być zatrudniony nauczyciel wspomagający lub asystent nauczyciela?
2. Czy nauczyciel ma obowiązek przebierać dziecko pampersowane?
3. Kto powinien wnosić dziecko do sali lekcyjnej? (sala, w której dziecko będzie się uczyło znajduje się na I piętrze, w szkole nie ma windy, schody również nie są dostosowane do transportu wózka inwalidzkiego);
4. Czy szkoła musi dostosować warunki w budynku na potrzeby dziecka niepełnosprawnego, np. podjazdy, platforma na wózek przy schodach, itp.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe