Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w tym roku szkolnym należy nowelizować statut? Jeżeli tak to jakie zmiany należy wnieść?
Zgodnie z art. 322 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ( Dz.U.z 2017r. poz.60 i 949) dotychczasowe statuty dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2019 r.
Podstawę do ich nowelizacji statutu mogą stanowić w szczególności następujące sytuacje:
1) włączenie do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego klas dotychczasowego gimnazjum.
Jeżeli, np. włączenie klas II i III dotychczasowego gimnazjum do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego nastąpi z dniem 1 września 2017r., to statut liceum będzie musiał zawierać postanowienia dotyczące tych klas. W takim przypadku nowelizacji trzeba dokonać w terminie do dnia 30 listopada 2017r.;
2) zmiany zachodzące w przepisach prawa powszechnego i lokalnego;
3) potrzeba nowych rozwiązań organizacyjnych w funkcjonowaniu społeczności szkolnej;
4) ograniczenia lub utrudnienia w podejmowaniu działań przez określony organ szkoły;
5) zalecenia organów kontrolnych (niespójność rozwiązań statutowych z obowiązującym prawem);
6) inne potrzeby (np. zmiana nazwy, nadanie imienia).
W przypadku statutów dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących zostały zachowane kompetencje rady szkoły i rady pedagogicznej w zakresie uchwalania statutów ( art. 322 ust. 4 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).
Zasady uchwalania statutu i jego zmian pozostają bez zmian w stosunku do obowiązujących do tej pory regulacji. Oznacza to, że kompetencje do przygotowania projektu statutu lub jego zmian posiada rada pedagogiczna, natomiast uchwalenie projektu należy do właściwości rady szkoły lub rady pedagogicznej w przypadku braku rady szkoły ( podstawa prawna: art. 72, art. 80, art. 82 ustawy z dnia 14 grudnia2016r. Prawo oświatowe – Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949).
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie dotyczącym ramowych statutów szkół publicznych zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów ( podstawa prawna: art. 364 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie przepisy określają, ilu uczestników może przypadać na jednego opiekuna wycieczki szkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 3. Uchwała rada powiatu wprowadziła algorytm rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, którzy w pewnych miesiącach roku nie wypracowują pensum (np. klasy na praktyce) - tzw. pensum uśrednione. Powoduje to jednak zwiększenie pensum we wszystkich miesiącach roku, co skutkuje obniżeniem stawki za godzinę i wartości każdej wypracowanej godziny ponadwymiarowej, również w tych miesiącach, w których nauczyciel wypracowuje pensum oraz nadgodziny. Czyli nauczyciel z pensum 18 h, nie otrzymuje stawki np. 55,00 zł/h (jak to wynika z pensum), ale ma je uśrednione do np. 18,52 i jego stawka wychodzi np. 53,50 zł. Traci na tym co miesiąc w płatności za nadgodziny. Czy jest to prawidłowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest w jakiś sposób możliwe nadrobienie przez nauczyciela nie wypracowanych w ciągu roku tzw. 19-tej godz.?Jakie sankcje mogą spaść na takiego nauczyciela?
- Rodzic dziecka 6-letniego, które obecnie jako jedyny sześciolatek jest w oddziale przedszkolnym (reszta dzieci jest młodsza) chce przenieść go do pierwszej klasy. Dziecko w ubiegłym roku uczęszczało do oddziału przedszkolnego w oddziale mieszanym. Jakich czynności należy dokonać i czy prośba rodzica jest wystarczającym argumentem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mając na uwadze treść art. 92a. 1. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: "...Ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży (...) trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych..." szkoła, organizując wymienione poniżej formy rekreacji dla dzieci i młodzieży w okresie ferii zimowych (każdego dnia zaledwie kilkugodzinne, bez wyżywienia i bez noclegu), rzeczywiście zwolniona jest z obowiązku dokonania stosownego zgłoszenia do Kuratorium? Zaznaczyć przy tym pragnę, iż każda z wymienionych form planowana jest w odrębnym dniu, jednak żaden z tych dni nie następuje bezpośrednio po poprzednim, czyli jest to np. poniedziałek, środa, piątek): DZIEŃ 1 (poniedziałek): 3-godzinny turniej szachowy dla chętnych uczniów ze szkoły podstawowej; DZIEŃ 2 (środa): 2-godzinny turniej siatkarski dla chętnych uczniów z gimnazjum; DZIEŃ 3 (piątek): 6-godzinna wycieczka krajoznawcza dla wszystkich chętnych uczniów z całej szkoły. Czy w związku z tym, iż nie jest to wypoczynek w pełnym rozumieniu art. 92a. Ustawy, szkoła jest w tym czasie zobowiązana do opracowania i przechowywania jakiejkolwiek (szczególnej) dokumentacji z organizacji takich zajęć? Czy też zebranie pisemnych deklaracji rodziców uczniów (uczestników tych form rekreacji) poświadczających ich zgodę na udział dzieci w zajęciach oraz zapewnienie uczniom bezpiecznych warunków spędzenia tego czasu pod opieką czynnych nauczycieli z tej samej szkoły (na podobnych zasadach jak podczas wszelkich innych - dobrowolnych - zajęć pozalekcyjnych w czasie trwania roku szkolnego) jest wystarczające z formalnego a zarazem praktycznego punktu widzenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe