Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry, bardzo proszę o zajęcia stanowiska w sprawie kwalifikacji niezbędnych do pełnienia funkcji nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej, do której uczęszczają uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności(uczeń niedowidzący, uczeń z afazją motoryczną, uczeń z zespołem Aspergera, uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim). Czy taką funkcję może pełnić nauczyciel oligofrenopedagog, przy założeniu, że zajęcia rewalidacyjne będą prowadzone przez nauczycieli posiadających kwalifikacje zgodnie z rodzajem niepełnosprawności uczniów?
Na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578) w oddziale integracyjnym zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Specjalność z pedagogiki specjalnej nie jest określona w ww. rozporządzeniu, ale przyjmuje się, że powinna odpowiadać rodzajowi niepełnosprawności uczniów (§ 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.). W praktyce najczęściej do pracy z dzieckiem z autyzmem (w tym z zespołem Aspergera) są przydzielani nauczyciele z kwalifikacjami z oligofrenopedagogik i jest to także specjalność zgodna z niepełnosprawnością ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Natomiast nie jest to specjalność zgodna z niepełnosprawnością pozostałych uczniów – niedowidzącego oraz z afazją ruchową. Dyrektor musi więc rozważyć indywidualne potrzeby tych uczniów, czy wobec nich nauczyciel po oligofrenopedagogice będzie w stanie prawidłowo wykonać zadania nauczyciela wspomagającego inne niż prowadzenie zajęć specjalistycznych, wymienione w § 7 ust. 7 pkt 4 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 2017 r., a więc czy są to kwalifikacje adekwatne do pracy z tymi konkretnymi uczniami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel wychowania przedszkolnego ukończył studia podyplomowe z edukacji i terapii osób ze spektrum autyzmu z elementami integracji sensorycznej.
1. Czy taka osoba może być nauczycielem wspomagającym?
2. Czy ma kwalifikacje do prowadzenia terapii pedagogicznej i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem małej, samorządowej szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym. W przyszłym roku szkolnym nie będzie w szkole klasy pierwszej, a tym samym pracy dla jednego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Zmniejsza się też liczba uczniów w poszczególnych oddziałach. Moje pytanie dotyczy: czy organ prowadzący może czy musi podjąć uchwałę o zmianie liczby oddziałów w szkole w związku z wydanymi przez siebie wytycznymi dotyczącymi organizacji pracy w klasach łączonych. To skutkuje nie tylko zwolnieniem nauczyciela, ale też dla pozostałych pracą w niepełnym wymiarze (po wyrażeniu zgody).
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy zatwierdzać programy i podręczniki do klasy IV?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,
mam pytanie odnośnie arkuszy ocen:
- uczeń w klasie 5 uczęszczał na zajęcia "Wychowywanie do życia w rodzinie" W klasie 8 nie uczęszczał. Jak zapisać to w arkuszu ocen w tabeli - Wyniki klasyfikacji końcowej? Czy liczy się ostatecznie, czy uczęszczał, czy nie w klasie 8?
- czy wychowawca klasy 8 może dopisać na wydrukowanej klasyfikacji końcowej ręcznie wyniki egzaminów?
- co mówią przepisy prawa na temat archiwizacji arkuszy ocen? Czy są zalecane specjalne segregatory, metody przechowywania.
Z góry dziękuję za odpowiedź
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Czy nauczyciel musi odrobić godzinę karcianą, jeżeli wypada w dniu rekolekcji i uczniowie wtedy nie mają zajęć lekcyjnych.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe