Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ile godzin zajęć wspomagających w tygodniu ma do zrealizowania jedna klasa, a ile w całym cyklu od 2.09.21 r. do 22.12.21 r. przy stanie 16 oddziałów (kl. IV–VIII w szkole podstawowej)? Klasy IV–VIII mają więcej niż 60 uczniów, klasy czwarte więcej niż 10 uczniów. Jaka będzie łączna liczba godzin zajęć wspomagających do zrealizowania w szkole?
Zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 z poźn. zm. – dalej rozporządzenie) od dnia 31 maja 2021 r. do dnia 22 grudnia 2021 r. w publicznych szkołach podstawowych dla uczniów uczęszczających do klas IV–VIII tych szkół mogą być organizowane zajęcia wspomagające uczniów w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego.
Następnie, stosownie do § 10g ust. 5 rozporządzenia, zajęcia wspomagające z danego przedmiotu są organizowane w grupie oddziałowej, jeżeli na te zajęcia zgłosi się co najmniej 10 uczniów danego oddziału.
Zasady organizacji zajęć w sytuacji, gdy nie zgłosi się na nie przynajmniej dziesięcioro uczniów danego oddziału, określone są w § 10g ust. 6 rozporządzenia. Z kolei sposób obliczenia liczby godzin zajęć wskazano w § 10g ust. 9 rozporządzenia, który stanowi, że tygodniowa liczba godzin zajęć wspomagających nie może być wyższa od liczby oddziałów szkolnych w szkole, wynikającej z danych systemu informacji oświatowej, według stanu na dzień 31 marca 2021 r., z tym że:
1) w przypadku szkoły podstawowej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej – do liczby oddziałów nie wlicza się oddziałów klas I–III szkoły podstawowej lub klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom I–III szkoły podstawowej;
2) w przypadku zajęć wspomagających zaplanowanych do realizacji w okresie od dnia 2 września 2021 r. do dnia 22 grudnia 2021 r. – tygodniowa liczba godzin tych zajęć nie może być wyższa niż iloczyn 2 godzin i liczby oddziałów szkolnych w szkole wynikającej z danych systemu informacji oświatowej, według stanu na dzień 31 marca 2021 r.
Wynika z tego, że w przypadku, który został wskazany w pytaniu, tygodniowa liczba zajęć w okresie od 2 września 2021 r. do dnia 22 grudnia 2021 r. obliczana jest poprzez pomnożenie liczby oddziałów, tj. 16 przez 2. Daje to 32 godziny tygodniowo.
Trzeba pamiętać o tym, że godzina zajęć wspomagających to 45 minut. W zależności od tego, ilu uczniów danego oddziału zgłosi chęć uczestnictwa, należy zorganizować zajęcia w grupach 10-osobowych i wyżej lub 5-osobowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ilu rodziców uczniów musi zgłosić wniosek o nauczanie etyki a nie religii, aby szkoła podstawowa zobowiązana była zorganizować te zajęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń jest zwolniony na okres całego roku szkolnego i nie wiem, co prawidłowo powinno być wpisywane w dzienniku. Czy zwolniony, czy nieobecny usprawiedliwiony, czy może jeszcze inna wersja?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi współorganizującemu proces nauczania przysługują dodatki (np. za warunki pracy)? Jeśli tak, to jakie i jaka podstawa prawna to reguluje? Wspomniany nauczyciel współorganizuje proces edukacji w klasie I, do której uczęszcza dziecko z autyzmem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dodatkowe godziny języka polskiego należą się również dziecku z oddziału przedszkolnego, tzw. zerówki? Jeśli można je przyznać to jak je nazwać, język polski czy edukacja polonistyczna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy rozumieć zapis § 20 ust 6 Rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 2017 r w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej? Czy te zajęcia powinny być płatne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe