Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak ma wyglądać nadzór pedagogiczny w czasie pandemii? Jak ma wyglądać sprawozdanie z nadzory pedagogicznego z tego okresu?
Zadania i zakres dyrektora jednostki szkoły w ramach nadzoru pedagogicznego określone są w art. 55 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 z późn. zm.). Zadań tych jest sporo, a skupiają się przede wszystkim na dążeniu do utrzymania wysokiego poziomu nauczania poprzez przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, kontrolowaniu nauczycieli, wspomaganiu ich i motywowaniu w realizacji zadań.
Podstawowym zadaniem dyrektora w ramach prowadzonego nadzoru pedagogicznego jest monitorowanie przez szkołę realizacji podstawy programowej. Zgodnie z zapisem § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 [dalej: rozporządzenie] dyrektor jednostki systemu oświaty ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania. Ma to służyć teamu, żeby uczniowie byli równomiernie obciążeni nauką. Podawane treści powinny być zróżnicowane i dostosowane do możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży.
Podkreślić należy, że konieczne jest zachowanie zgodności szkolnych programów nauczania z ramowymi planami nauczania, których nadrzędnym celem jest umożliwienie realizacji podstawy programowej. Żaden przepis rozporządzenia nie zwolnił dyrektorów szkół i nauczycieli z obowiązku realizacji przez szkołę podstawy programowej.
W ramach podsumowania stwierdzić należy, że na dzień dzisiejszy ani rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 411 z późn. zm.), ani rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 z późn. zm.), nie zmieniają zasad nadzoru pedagogicznego. Dyrektor musi prowadzić nadzór na zasadach ogólnych, aby potem w terminie do 31 sierpnia był w stanie przekazać sprawozdanie z nadzoru.
Obszary nadzoru można zmodyfikować i w okresie ograniczonego funkcjonowania szkół skupić się np. na jakości zdalnego nauczania, biegłości posługiwania się przez nauczycieli z technik porozumiewania się na odległość itp. Jednakże, co do zasady nadzór pedagogiczny należy sprawować w sposób wskazany w obowiązujących przepisach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki powinien być dokument potwierdzający przyjęcie koncepcji pracy szkoły przez radę pedagogiczną?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykład prawidłowo sformułowanej koncepcji pracy SOSW, jak powinna być skonstruowana zgodnie z nowymi regulacjami prawnymi?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin powinien wynosić etat nauczyciela wychowania przedszkolnego, pracującego z dziećmi w grupie mieszanej 6- cio , 5- cio i 4 -latków, od nowego roku szkolnego?
- Czy niepubliczny punkt przedszkolny musi prowadzić monitorowanie realizacji podstawy programowej? Jeśli tak, to w jakiej formie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może oddelegować nauczyciela bibliotekarza na wycieczkę z uczniami?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe