Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak należy postępować wobec ucznia, którego zachowanie wskazuje na użycie środków psychotropowych- procedury.
Szanowni Państwo.Problem jest złożony i wymaga głębszej analizy, dlatego proponujemy rozpocząć pracę szkoły od przeszkolenia pracowników przez Policję, która posiada szczegółowe profesjonalne wytyczne oraz procedury. Należy problem uwzględnić w planach (programie) pracy szkoły, planie nadzoru pedagogicznego, tematyce szkoleń rady pedagogicznej. W razie stwierdzenia zagrożenia zdrowia lub życia ucznia należy jemu udzielić pierwszej pomocy i rozważyć potrzebę wezwania pogotowia ratunkowego lub także Policji, gdy uczeń np. jest agresywny. O sytuacji należałoby zawiadomić rodziców i wezwać ich w celu odebrania ucznia - analogicznie § 40 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zm. Konieczne jest także rozważenie zawiadomienia sądu rodzinnego o możliwości zagrożenia dobra ucznia, ponieważ sąd może wydać stosowne zarządzenia nakazujące określone zachowania rodzicom i uczniowi - art. 109 ust. 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. z 2017 r., poz. 682 ze zm. Szczegółowe postępowanie w sytuacjach kryzysowych może regulować statut szkoły, a także przewidywać kary za przebywanie szkole pod wpływem środków psychoaktywnych - art. 98 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- "Czym różni się obowiązek szkolny od obowiązku nauki"? Dziecko będzie uczyć mama, uczeń klasy I szkoły podstawowej. Rodzice wyjeżdżają z dzieckiem za granicę. Tam nie ma polskiej szkoły. Czy ja wydaję decyzję na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą czy realizację nauki poza szkołą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zajęcia świetlicowe trwają 60 minut. Czy dyrektor możne zajęcia świetlicowe dostosować do 45 min ,ponieważ takie są potrzeby szkoły?
Proszę o wykładnię prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy zmiany rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego. W ramach 8 dni wolnych w gimnazjum dyrektor ustala oprócz 3 dni egzaminacyjnych 12 listopada i 2 maja 2011 wolnymi od zajęć. Czy w takim razie nauczyciele będą musieli przyjść do szkoły nawet wówczas jeśli uczniowie przyniosą pisemną informację od rodziców, że nie wymagają opieki w szkole.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku 2022/2023 będzie utworzony w szkole etat nauczyciela wspomagającego (wymiar etatu 20/20), który pełniłby tę funkcję w odniesieniu do uczennicy klasy piątej. W orzeczeniu poradni psychologiczno – pedagogicznej stwierdzono u dziewczynki autyzm (w tym z zespołem Aspergera) i wskazano potrzebę takiej formy pomocy na okres do ukończenia przez nią klasy ósmej. Zainteresowany objęciem tych obowiązków jest jeden z nauczycieli posiadający stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, zatrudniony dotychczas w wymiarze pełnego etatu na podstawie mianowania, któremu do osiągnięcia wieku emerytalnego pozostały dwa lata pracy. Organ prowadzący tworząc ten etat zastrzegł, że powierzenie obowiązków nauczyciela wspomagającego jest uwarunkowane podpisaniem oddzielnej umowy na realizację takiej formy zatrudnienia i obejmującej tylko okres przebywania uczennicy w szkole. Czy taki warunek oznacza, że nauczyciel zainteresowany pełnieniem tej funkcji, powinien na swój wniosek rozwiązać dotychczasowy stosunek pracy, czy też jest jakaś inna, bezpieczniejsza dla nauczyciela forma przejęcia nowych obowiązków, bez konieczności rozwiązywania aktualnej umowy? Moje pytanie wynika z obawy o dalsze zatrudnienie nauczyciela, ponieważ istnieje ryzyko ewentualnej zmiany miejsca realizacji obowiązku szkolnego przez uczennicę, być może nawet w trakcie trwania roku szkolnego, a to by oznaczało, że nauczyciel zostanie bez pracy, ponieważ w obecnej sytuacji kadrowej szkoły nie będzie możliwe przydzielenie temu nauczycielowi godzin innych zajęć.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie i podstawę prawną. Jestem dyrektorem szkoły, w której pracuje moje dziecko. Czy mogę być członkiem komisji kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego? Jeśli nie, to jakie obowiązki muszę wykonać wobec organu nadzoru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe