Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak powinna brzmieć opinia rady pedagogicznej i rady rodziców w sprawie likwidacji szkoły? Czy opinie powinny być podjęte w formie uchwały? Jaka jest podstawa prawna tych uchwał?
Decyzję o likwidacji szkoły publicznej podejmuje organ prowadzący na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Art. 89 PO określa terminy i działania organu prowadzącego w związku z likwidacją szkoły, natomiast uchwała o likwidacji może nakładać na dyrektora obowiązki i terminy związane w szczególności ze zdaniem organowi prowadzącemu mienia szkoły i wszelkiej dokumentacji, a także ewentualnie odnośnie innych spraw związanych z zakończeniem działalności szkoły - np. sporządzeniem protokołów zdawczo - odbiorczych; dyrektor powinien więc zapoznać się z treścią uchwały organu prowadzącego. Na wniosek organu prowadzącego i w terminie wyznaczonym przez organ dyrektor powinien udostępnić organowi prowadzącemu dane adresowe uczniów i ich rodziców, w celu umożliwienia poinformowania przez organ prowadzący o zamiarze likwidacji placówki. W związku z likwidacją szkoły powinna zostać przeprowadzona na koniec roku szkolnego inwentaryzacja, jeśli obowiązek jej przeprowadzenia wynika z ww. uchwały lub polityki rachunkowości - art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2018 r., poz. 395.
W zakresie spraw pracowniczych, dyrektor powinien rozwiązać stosunki pracy z nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi z powodu likwidacji pracodawcy. Osobom, które obowiązują 3-miesięczne wypowiedzenia należy je doręczyć najpóźniej 31.05.2019 r.; 31.08.2019 r. należy wydać wszystkim pracownikom świadectwa pracy oraz wypłacić należności związane z zakończeniem stosunku pracy, a w szczególności odprawy - art. 20 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., art. 36 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917 ze zm., art. 8 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, Dz.U. z 2018 r., poz. 1969.
Kolegialne szkolne organy (rada szkoły i rada pedagogiczna) nie podejmują uchwał w sprawie likwidacji szkoły, ponieważ mają takich kompetencji stanowiących. Natomiast na zasadzie dobrowolności organy te mogą wydać niewiążące opinie odnoszące się pozytywnie albo negatywnie wobec likwidacji szkoły, które nie wpłyną one na proces likwidacji. Jako organy kolegialne, rady wydają opinie w formie uchwał - art. 70 ust. 2, art. 80 ust. 2 pkt 4 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przesyłam doprecyzowanie zadanego wcześniej pytania:
„Jesteśmy szkołą podstawową z oddziałami dwujęzycznymi. Mamy obecnie WOS i biologię nauczane z elementami j. angielskiego. Chcemy wprowadzić historię nauczaną także dwujęzycznie. Jakie formalności w tej kwestii trzeba spełnić? Czy w tej sytuacji potrzebna jest zgoda organu prowadzącego?”.
Chcemy wprowadzić dodatkowy przedmiot w klasie dwujęzycznej. Są biologia i WOS, chcemy wprowadzić jeszcze historię. Czy są uwarunkowania prawne, które należy w związku z tym spełnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie może dofinansować doskonalenie lub dokształcanie nauczycieli?
Jakie zmiany w tej dziedzinie wprowadza nowa ustawa o finansowaniu zadań oświatowych od 1 stycznia 2018 r?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile wynosi liczba dzieci w oddziałach IV-VIII szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniłam nauczyciela w liceum niepublicznym bez przygotowania pedagogicznego na czas określony do 30 sierpnia 2020 roku. Nauczyciel dostarczył zaświadczenie, że jest słuchaczem studiów podyplomowych nadających uprawnienia pedagogiczne. Czy miałam prawo zatrudnić nauczyciela bez pełnych kwalifikacji bez zgody kuratora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń 5-letniego technikum nie uzyskał pozytywnej oceny z dwóch przedmiotów na koniec roku szkolnego. W sierpniu miał przystąpić do egzaminów poprawkowych, ale zgłosił się tylko na pierwszy, z którego otrzymał stopień niedostateczny.
1. Co należy wpisać do arkusza ocen w wierszu "informacja o egzaminie poprawkowym" w przypadku drugiego przedmiotu, na którym się nie pojawił?
2. Co należy wpisać do arkusza ocen w wierszu "data uchwały rady pedagogicznej"?
3.Czy to ma być wpis: Egzamin poprawkowy z .... – uczeń nie zgłosił się?
4. Czy jako datę można przyjąć sierpniową datę zebrania rady pedagogicznej tj. 31 sierpnia ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe