Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak pracodawca powinien się zachować, gdy jego pracownik doniesie dokument z wcześniejszą datą? Gdzie go umieścić, jak wpisać? Co dzieje się z dokumentem o ukaraniu po wyjęciu z teczki? Jak usunąć ślad, że był w aktach?
Dyrektor szkoły jest zobowiązany do prowadzenia akt osobowych swoich pracowników
Dyrektor szkoły jest zobowiązany, zgodnie z uregulowaniami art. 94 pkt 9a Kodeksu pracy, do prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych swoich pracowników (m.in. nauczycieli).
Obowiązek ten jest szczególnie ważny ze względu na jego znaczenie dowodowe w przypadku sporów o roszczenia ze stosunku pracy. Szczegółowe zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej zostały zawarte w rozporządzeniu w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. Akta osobowe powinny składać się z 3 części:
część A – tu znajdują się dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie,
część B – zawiera dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia,
część C – gromadzi się w niej dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia.
Dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ponumerowane i ułożone w porządku chronologicznym. Ponadto każda z części powinna zawierać pełny wykaz znajdujących się w niej dokumentów.
W aktach osobowych pracownika szkoły przechowuje się jedynie odpisy lub kopie składanych dokumentów. Oryginałów dokumentów można żądać od pracownika szkoły tylko do wglądu albo sporządzenia odpisów albo kopii.
Rodzaje uchybień
W praktyce wyróżnia się dwa rodzaje błędów – ze względu na technikę przechowywania oraz zakres merytoryczny.
Do błędów natury technicznej można zaliczyć m.in.:
- brak wyodrębnionej teczki osobowej,
- zaniechanie wyraźnego podziału na części (A, B, C),
- brak wykazu (spisu) dokumentów (wymagane są 3 wykazy, dla każdej części odrębny, co wynika z § 6 ust. 3 rozporządzenia),
- niezachowanie chronologii albo brak numeracji zebranych dokumentów (w praktyce numer - umieszcza się w prawym górnym rogu dokumentu; ten sam numer powinien być umieszczony w wykazie dokumentów, według chronologii),
- przechowywanie oryginałów (gdy jest to przykładowo umowa o pracę, przechowywanie oryginału jest właściwe, jednak jeśli chodzi o dokumenty spoza stosunku pracy – np. świadectwa czy dyplomy ukończenia szkoły, to przechowuje się wyłącznie ich kopie lub odpisy).
Błędy o charakterze merytorycznym to przede wszystkim:
- niewłaściwa bądź niekompletna forma i/lub zakres dokumentu (np. kwestionariusz osobowy według nieobowiązującego wzoru, zawierający dane, których przechowywanie jest niedopuszczalne),
- przechowywanie zaświadczenia o niekaralności, jeśli nie jest to wymagane na zajmowanym stanowisku,
- brak informacji o warunkach zatrudnienia,
- pozostawienie dokumentów dotyczących zastosowania kary porządkowej pomimo zatarcia ukarania.
Wskazówki praktyczne
W aktach osobowych nie można ponadto przechowywać dokumentów, których zakres wykracza poza dane, do przetwarzania których pracodawca jest upoważniony.
Gdy dokument zostanie dostarczony np. przez nauczyciela szkoły w późniejszym terminie (co w praktyce czasem się zdarza) i zaburza chronologię – dyrektor szkoły nie dokonuje zmiany numeracji ani też spisu treści w ramach tej części. Na dostarczonym dokumencie należy odnotować datę jego otrzymania.
Po roku nienagannej pracy pracownik ma prawo wymagać, aby pracodawca uznał wymierzoną mu karę porządkową za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usunął z jego akt osobowych (art. 113 kodeksu pracy). Z akt osobowych pracownika powinny zniknąć wówczas wszelkie ślady świadczące o wymierzeniu kary porządkowej. Chodzi tutaj o obowiązek wyjęcia i zniszczenia wszystkich powstałych w procesie karania pracownika dokumentów.
Jak wiadomo, dokumenty w aktach osobowych pracownika powinny być ułożone w porządku chronologicznym i ponumerowane, a każda z części prowadzonych akt powinna zawierać pełny wykaz znajdujących się w niej dokumentów. Konieczne jest więc sporządzenie nowego wykazu zawartości akt oraz przenumerowanie pozostałych dokumentów.
Zdaniem części ekspertów, aby nie trzeba było przenumerowywać dokumentów, pismo o ukaraniu można oznaczyć tym samym numerem, którym jest oznaczony poprzedni dokument, z dodaniem litery lub indeksu, np. 10a lub 101. Wówczas wystarczy skorygować spis treści akt osobowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń jest upośledzony w stopniu lekkim i dotknięty niepełnosprawnością ruchową – czyli ma niepełnosprawność sprzężoną. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaleciła prowadzić dla niego co najmniej trzy formy terapii. Zaopiniowała jednocześnie, że dziecko może realizować obowiązek szkolny w szkole ogólnodostępnej. Z analizy znanych mi przepisów wynika, że dyrektor może zarządzić jedynie dwie godziny zajęć rewalidacyjnych, a dziecku potrzebne są trzy godziny. Prowadzący nie wyraża zgody na tę trzecią godzinę, podpierając się ramówką. Czy jest podstawa prawna dla przyznania uczniowi ze sprzężoną niepełnosprawnością więcej niż dwóch godzin zajęć rewalidacyjnych w tygodniu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie stanowisko powinien zając dyrektor szkoły, jeżeli ojciec dziecka chce zabrać dziecko do innej szkoły, a matka nie wyraża na to zgody? Oboje rodzice mają pełne prawa rodzicielskie. Są w trakcie rozwodu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor pogotowia opiekuńczo-wychowawczego będzie miał prawo przejścia na świadczenie kompensacyjne?
- Czy rodzic ucznia może być opiekunem wycieczki szkolnej, jeżeli nie ma w tym zakresie żadnego przeszkolenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki dokładnie przepis wskazuje na brak możliwości pobierania składek od rodziców dzieci przedszkolnych na tzw. "wyprawkę" obejmującą głównie artykuły piśmiennicze i papiernicze (blok, pisaki, klej, kredki, itp.)w danym roku szkolnym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe