Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wprowadzić do planu nauczania w liceum przedmiot na poziomie rozszerzonym, zachowując przy tym tygodniowy wymiar godzin zajęć?
Aby wprowadzić poprawkę do szkolnego planu nauczania, należy dokładnie przeanalizować i przeliczyć zrealizowane godziny zajęć edukacyjnych zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych oraz uwzględnić potrzeby uczniów w tym zakresie.
Co najmniej 2 przedmioty na poziomie rozszerzonym
W myśl pkt 3 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ramowych panów nauczania w szkołach publicznych dyrektor, po zasięgnięciu opinii:
• rady liceum,
• rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego – jeżeli rada liceum nie została powołana,
i uwzględnieniu zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera od 2 do 4 przedmiotów.
Co najmniej jednym z przedmiotów rozszerzonych powinna być: historia, geografia, biologia, chemia lub fizyka.
Zatem w pierwszej kolejności jak najszybciej należy zdiagnozować potrzeby uczniów oraz możliwości organizacyjne wprowadzenia przedmiotu historia w zakresie rozszerzonym.
Należy rozważyć wprowadzenie grup oddziałowych lub międzyoddziałowych
Następnie, po dokonanym rozpoznaniu, o ile istnieje taka potrzeba, uwzględniając możliwość tworzenia grup oddziałowych, międzyoddziałowych oraz – za zgodą organu prowadzącego grup międzyszkolnych (pkt 6 załącznika nr 7 rozporządzenia) – należy wprowadzić do szkolnego planu nauczania przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo.
Warto pamiętać, że historia w zakresie rozszerzonym jest realizowana po uprzednim zrealizowaniu jej w zakresie podstawowym (pkt 8 załącznika nr 7).
Niezrealizowane godziny należy nadrobić
Przy dokonywaniu zmian w szkolnym planie nauczania konieczne jest przeliczenie dotychczas zrealizowanych godzin, aby w trzyletnim okresie nauczania na przedmioty w zakresie rozszerzonym i przedmioty uzupełniające było przeznaczonych łącznie co najmniej 870 godzin (pkt 2 załącznika nr 7).
Należy przy tym pamiętać, że tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin nie może przekroczyć 32 godzin w klasie II i 29 godzin w klasie III (pkt 10 załącznika nr 7).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wśród dzieci z obwodu jest dwoje dzieci sześcioletnich urodzonych w drugim półroczu 2008 r. Czy organ prowadzący może zakwestionować przyjęcie tej dwójki sześciolatków i stwierdzić, że nie mogą oni tworzyć czwartej klasy pierwszej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic ma prawny obowiązek odebrania dziecka ze szkoły po zakończonych zajęciach? Chodzi o dzieci klas I-III.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, czy uzyskanie od rodziców zgody na nieodpłatną, wyłączną i nieograniczoną czasowo i terytorialnie
licencję na publikację w wydawnictwach drukowanych, na wystawach oraz w Internecie prac autorstwa ich dziecka (jako wytworu pracy na zajęciach lub zgłoszenia do konkursu) oraz wyrażenie przez nich zgody na przetwarzanie i publiczne podanie danych osobowych (imię i nazwisko, szkoła i wiek) w celach związanych z wystawami, konkursami, jest wystarczające? Czy wystarczy taka ogólna zgoda, aby każdorazowo nie trzeba było mnożyć papierów? Czy szkoła po uzyskaniu takiej zgody może sprzedawać wytwory prac uczniów np. na kiermaszu, czy należałoby w takiej zgodzie zawrzeć jakąś dodatkową klauzulę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Klasa ósma przygotowała przedstawienie i chce je wystawić dla uczniów szkoły sprzedając bilety wstępu, z których cały dochód będzie przeznaczony na rehabilitację niepełnosprawnego kolegi z klasy. Przedstawienie miałoby odbyć się w czasie wybranych lekcji, bilety rozprowadzaliby wychowawcy klas. Czy dyrektor może wyrazić zgodę na sprzedaż biletów i wystawienie spektaklu podczas lekcji? Czy są potrzebne jakieś specjalne pozwolenia, zgody, dokumenty?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rozporządzenie MEN z dnia 29.04.2020 zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVI-19 wznawia działalność poradni psychologiczno-pedagogicznych w trybie stacjonarnym od dnia 04.05.2020 r.
Czy w trosce o bezpieczeństwo pracowników i klientów poradni możliwa byłaby organizacja pracy poradni w taki sposób, że 50% byłaby to praca zdalna, a 50% praca w trybie stacjonarnym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe