Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wprowadzić do planu nauczania w liceum przedmiot na poziomie rozszerzonym, zachowując przy tym tygodniowy wymiar godzin zajęć?
Aby wprowadzić poprawkę do szkolnego planu nauczania, należy dokładnie przeanalizować i przeliczyć zrealizowane godziny zajęć edukacyjnych zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych oraz uwzględnić potrzeby uczniów w tym zakresie.
Co najmniej 2 przedmioty na poziomie rozszerzonym
W myśl pkt 3 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ramowych panów nauczania w szkołach publicznych dyrektor, po zasięgnięciu opinii:
• rady liceum,
• rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego – jeżeli rada liceum nie została powołana,
i uwzględnieniu zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera od 2 do 4 przedmiotów.
Co najmniej jednym z przedmiotów rozszerzonych powinna być: historia, geografia, biologia, chemia lub fizyka.
Zatem w pierwszej kolejności jak najszybciej należy zdiagnozować potrzeby uczniów oraz możliwości organizacyjne wprowadzenia przedmiotu historia w zakresie rozszerzonym.
Należy rozważyć wprowadzenie grup oddziałowych lub międzyoddziałowych
Następnie, po dokonanym rozpoznaniu, o ile istnieje taka potrzeba, uwzględniając możliwość tworzenia grup oddziałowych, międzyoddziałowych oraz – za zgodą organu prowadzącego grup międzyszkolnych (pkt 6 załącznika nr 7 rozporządzenia) – należy wprowadzić do szkolnego planu nauczania przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo.
Warto pamiętać, że historia w zakresie rozszerzonym jest realizowana po uprzednim zrealizowaniu jej w zakresie podstawowym (pkt 8 załącznika nr 7).
Niezrealizowane godziny należy nadrobić
Przy dokonywaniu zmian w szkolnym planie nauczania konieczne jest przeliczenie dotychczas zrealizowanych godzin, aby w trzyletnim okresie nauczania na przedmioty w zakresie rozszerzonym i przedmioty uzupełniające było przeznaczonych łącznie co najmniej 870 godzin (pkt 2 załącznika nr 7).
Należy przy tym pamiętać, że tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin nie może przekroczyć 32 godzin w klasie II i 29 godzin w klasie III (pkt 10 załącznika nr 7).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do bursy przyjechał wychowanek i przywiózł broń pneumatyczną (karabin pneumatyczny i pistolet) , wychowanek jest pełnoletni. Nie chciał oddać broni wychowawczyni do zdeponowania bo jak twierdził przywiózł ją, aby sprzedać koledze. Wychowawczyni zadzwoniła na policję, nie wiedział bowiem, czy jest wymagana na nią pozwolenie (nie znała jej specyfikacji). Policja po prośbach przyjechała ale stwierdziła, że nic nie mogą zrobić chyba, że ma punkt regulaminu który zabrania wnoszenia broni. Wychowawczyni stwierdziła, że Rada Pedagogiczna nie przewidziała takiego przypadku, ale kazała im reagować w myśl punktu regulaminu mówiącym o stwarzaniu zagrożenia dla innych. Policja poprosiła, aby zdeponował broń. Po dłuższej rozmowie zgodził się. Po odjeździe Policji podszedł do wychowawczyni z pistoletem (trzymając go dwuznacznie) i stwierdził, że jeżeli już ma zdeponować to zdeponuje wszystko. Czy postępowanie Policji było prawidłowe. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji? Zaznaczę, że z wychowankiem jest wiele problemów. Proszę o radę i opinię prawną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole niepublicznej (prywatne technikum) specjaliści w zakresie RODO, tzn. ADO, IOD, ABI, powinni mieć szkolenie w tym zakresie? Czy jest obowiązek powołania ABI/IOD? Czy prywatna szkoła ma obowiązek prowadzenia na stronie placówki BIP?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku po raz pierwszy występuję w roli dyrektora przedszkola niepublicznego, nie chciałabym na samym początku popełnić jakiegoś błędu, dlatego proszę o wskazówki dotyczące dokumentów jakie muszę przygotować już od samego początku dla rodziców, co im przedstawić i na co zwrócić uwagę.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co według nowej podstawy programowej uczeń powinien wiedzieć na poszczególne stopnie? Czy jest to uregulowane przepisami?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak wyglądają regulacje nowego rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe