Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wygląda kontrola spraw kadrowych w szkole?
Kontrola zarządcza wprowadzona przepisami ustawy o finansach publicznych obejmuje wszystkie aspekty działalności jednostki, w tym sprawy kadrowe. Kontrola spraw kadrowych w szkole obejmuje przede wszystkim kontrolę poprawności funkcjonującej dokumentacji kadrowej.
Dokument kontroli
Dokument kontroli zarządczej może mieć różne nazwy, np. regulamin, instrukcja, procedury. Wprowadza się go zarządzeniem dyrektora i zobowiązuje pracowników do zapoznania się z jego zapisami.
Regulamin (procedura) powinien uwzględniać:
• zakres i zadania kontroli;
• organizację kontroli zawierającą zakres kontroli w poszczególnych obszarach działalności szkoły oraz przedmiot czynności kontrolnych;
• rodzaje dokumentów, w tym badanych pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym.
Zakres kontroli kadrowej
W praktyce oznacza to prowadzenie kontroli poprawności funkcjonującej dokumentacji kadrowej obejmującej np. akta osobowe pracowników, plany doskonalenia nauczycieli, dokumenty awansu zawodowego nauczycieli, dokumentację zastępstw doraźnych, regulamin pracy, regulamin funduszu świadczeń socjalnych, regulamin wynagradzania pracowników pomocniczych i obsługi.
Mechanizmy kontroli powinny stanowić odpowiedź na konkretne ryzyko. W odniesieniu do spraw kadrowych szkoły istnieje możliwość podejmowania niewłaściwych działań, np.: niewłaściwe zachęty (awanse, nagrody, premie), niewystarczające kary za nieuczciwe zachowanie lub brak konsekwencji w ich stosowaniu.
Duże ryzyko i zagrożenie poważnych strat finansowych może wystąpić w przypadku nieprzestrzegania czy pomyłek w rozliczaniu wydatków na wynagrodzenia, składek ubezpieczeniowych i podatków (zob. tabela).
Przykładowe typy ryzyka dotyczące spraw kadrowych i prowadzonej dokumentacji pracowniczej:
Nieprawidłowości w naliczaniu składek ubezpieczeniowych, podatków, dodatków służbowych wynikających ze stosunku pracy
Nieefektywne planowanie procedur i organizowanie szkoleń
Nieprawidłowości w polityce socjalnej
Nieprawidłowe i nierzetelne prowadzenie spraw pracowniczych
Niezasadne zawieranie umów-zleceń i umów o dzieło oraz nierzetelność wystawianych rachunków z tytułu tych umów
Niezasadne stosowanie godzin nadliczbowych i ponadwymiarowych
Samokontrola
Formą organizacyjną kontroli zarządczej w danym obszarze jest najczęściej samokontrola prawidłowości wykonywania własnej pracy (dokonywana samodzielnie przez księgowego, wicedyrektora, kadrowego itd.) – przeprowadzana przy pomocy arkusza samokontroli. Standardy kontroli, stanowiące załącznik do komunikatu Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r., zalecają przeprowadzenie co najmniej raz w roku samooceny systemu kontroli zarządczej przez osoby zarządzające i pracowników jednostki.
Kontrola dyrektora lub upoważnionego pracownika
Inną formą jest kontrola sprawowana z urzędu przez pracowników pełniących funkcje kierownicze lub kontrola prowadzona przez zespoły kontrolne powołane przez dyrektora w celu prowadzenia doraźnych kontroli. Zadania kontrolne wykonywane przez poszczególnych pracowników są określone w imiennych zakresach czynności, imiennych upoważnieniach oraz przepisach wewnętrznych danej szkoły.
Kontrola dokumentów kadrowych może być wykonana tylko przez dyrektora szkoły (oprócz samokontroli dokonywanej przez pracownika prowadzącego sprawy kadrowe). Dostęp do akt posiadają pracodawca, pracownik zajmujący się sprawami kadrowymi i pracownik – odnośnie do swoich akt osobowych, oraz instytucje kontrolujące zgodnie ze swoimi kompetencjami. Nie ma podstawy prawnej do nieograniczonego dostępu do akt osobowych innych osób.
Dokumentację kontroli zarządczej stanowią z reguły książka kontroli wewnętrznej, arkusz samokontroli i protokół kontroli. Protokół kontroli jest dowodem potwierdzającym wykonanie kontroli i powinien zawierać wszystkie stwierdzone przez kontrolujących fakty dotyczące kontrolowanego przedmiotu, w tym nieprawidłowości i uchybienia w działaniu, ich przyczyny i skutki będące podstawą do określenia zaleceń kontrolowanej działalności.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chciałabym poruszyć kwestię przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli. Jestem nowym dyrektorem i na podstawie arkuszy informacyjnych dot. pracy nauczycieli przyznałam dodatki motywacyjne we wrześniu. Okazało się, że dwóch nauczycieli ma je niższe niż w ubiegłym roku. Zarzucono mi, że na piśmie nie zawiadomiłam ich wcześniej o obniżeniu dodatku. Czy ogólne przepisy oświatowe zawierają informacje na temat warunków obniżenia dodatku motywacyjnego, czy ma to regulować szkolny dokument tworzony na podstawie uchwały organu prowadzącego? Dodam, że ta uchwała nie zawiera takich informacji.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy nauczyciela dyplomowanego zatrudnionego przez mianowanie, który od 1.09.2016 r. do 30.06.2017 r. przebywa na urlopie bezpłatnym. Nauczyciel przeprowadził się 100 km od miejsca pracy. Aktualnie pracuje w innej szkole w innej miejscowości – umowa na zastępstwo od 01.09.2016 r. do 30.06.2017r. Ale od lipca wraca już do naszej szkoły. 1. Czy nauczycielowi należy się świadczenie urlopowe w naszej szkole skoro na urlopie bezpłatnym przebywa od 01.09.2016 r. do 30.06.2017 r. a co z miesiącami lipiec i sierpień ?; 2.Czy po urlopie bezpłatnym nauczyciel powinien wykonać badania kontrolne w medycynie pracy? Czy jest taki obowiązek po urlopie bezpłatnym?
- Pracownicy administracji i obsługi złożyli pismo do dyrektora odnośnie podwyżek, zapisu w umowie o pracę w warunkach szkodliwych ze względu na hałas w przedszkolu, przywrócenie premii. Ile dni ma na odpowiedź dyrektor przedszkola. W jaki sposób do tego podejść?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Woźna szkolna z dniem 31.03.2017 r. rozwiązała umowę o pracę w związku z przejściem na emeryturę. Czy nabyła prawo do „13” za 2017 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik w związku z przejściem na emeryturę złożył podanie do zakładu pracy o rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron nie mając nabytych praw emerytalnych.
Czy odprawę należy wypłacić w dniu rozwiązania stosunku pracy czy dopiero po nabyciu prawa do emerytury?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe