Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaką dotację, w jakiej wysokości na jednego ucznia miesięcznie powinna wypłacać gmina dla publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez Stowarzyszenie? Jakie przepisy prawa oświatowego obowiązują w tym zakresie?
Zasady udzielania dotacji dla szkół i placówek oświatowych prowadzonych nie przez jednostki samorządu terytorialnego są regulowane w ustawie z dnia 27 października 2017 r. o wykonywaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2082). Przed 1 stycznia 2018 r. kwestia dotowania szkół i placówek była regulowana w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230).
Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o wykonywaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2082) prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne, publiczne szkoły, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, niebędące szkołami specjalnymi otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości stanowiącej iloczyn kwoty przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego oraz wskaźnika zwiększającego, o którym mowa w art. 14 ust. 1.
Kwota przewidziana na jednego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla JST podlega wyliczeniu poprzez przemnożenie następujących wartości z algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej: standardu finansowego A, wskaźnika korygującego Di oraz sumy wskaźnika określonego przy statystycznej liczbie uczniów Ur,vi i wszystkich wag P przewidzianych na takiego ucznia. Podstawą do wyliczenia kwoty na ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej są przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2023.
Na podstawie art. 46 ustawy o wykonywaniu zadań oświatowych w Biuletynie Informacji Publicznej jednostki samorządu terytorialnego, która udziela dotacji, ogłasza się informację o:
1) podstawowej kwocie dotacji oraz jej aktualizacji;
2) statystycznej liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz jej aktualizacji;
3) wskaźniku zwiększającym;
4) najbliższej gminie lub najbliższym powiecie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyjaśnienie w sprawie wydłużonych etapów edukacyjnych w świetle rozporządzenia z dnia 7.02.2012r obowiązującego od 1.09.2012r.
Czy dotyczy ono tylko uczniów, którzy w roku szkolnym 2012/2013 są w klasie 1 i 4 Szkoły Podstawowej oraz 1 Gimnazjum?
Czy dotyczy wszystkich uczniów?
czy określone w rozporządzeniu klasy, w których można wydłużyć etap są obowiązkowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy gmina może żądać od nas (niepubliczna szkoła podstawowa) zwrotu dotacji za poprzedni rok, motywując to tym, że w planie budżetu uwzględniono wyższą kwotę dotacji, a po przeliczeniu budżetu okazało się, że kwota dotacji jest mniejsza? Do 15 stycznia 2013 r. przedłożyliśmy gminie rozliczenie dotacji za ubiegły rok, z którego wynika, że dotacja została wykorzystana. W lutym otrzymaliśmy wezwanie do zwrotu różnicy dotacji. Nadmieniam, iż nie posiadamy takiej kwoty i nie możemy też kwoty tej zwrócić z dotacji za rok 2014. Wójt żąda zwrotu dotacji i wydał odpowiednie decyzje administracyjne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W pytaniu dotyczącym zakresu wsparcia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry chodziło mi o wskazanie, jak daleko poradnia może ingerować. Uczeń ze względu na zdiagnozowaną niepełnosprawność ma w orzeczeniu wskazanie nauczyciela wspomagającego (dgn ZA). Czy poradnia powinna określić zakres obowiązków takiej osoby czy tym już zajmuje się dyrektor szkoły uwzględniając zapisy w orzeczeniu oraz niepełnosprawność dziecka (dobór najlepszego specjalisty)? Jak rozumieć zakres wskazany w pkt. 1 zaleceń orzeczenia? Czy wystarczy aby poradnia wskazała, że ma to być pomoc lub osoba współorganizująca? Czy coś jeszcze powinniśmy wskazywać jako poradnia? Bardzo proszę o dookreślenie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciela po ukończonym studium nauczycielski w zakresie nauczania początkowego (ukończył oligofrenopedagogikę) mogę zatrudnić jako wspomagającego w grupie sześciolatków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przy łączeniu na 8 godzin (pozostałe oddzielnie) wykazuję w arkuszu jako jeden, czy dwa oddziały? Proszę o umocowanie prawne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe