Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne  Świetlica we współczesnej edukacji szkolnej pełni bardzo ważną rolę. Nowa podstawa programowa wskazuje świetlicę, jako miejsce nie tylko przeznaczone do spędzania...

PORADA PRAWNA

06 listopada 2014 Inne

Jaką rolę i jakie funkcje pełni świetlica szkolna po zmianach w podstawie programowej?

 Świetlica we współczesnej edukacji szkolnej pełni bardzo ważną rolę. Nowa podstawa programowa wskazuje świetlicę, jako miejsce nie tylko przeznaczone do spędzania czasu wolnego, ale ważne miejsce wychowania poza zajęciami edukacyjnymi. Niezwykle ważne staje się określenie głównych celów i funkcji świetlicy szkolnej.

Cele świetlicy Funkcje świetlicy
  • zapewnienie zorganizowanej opieki wychowawczej uczniom przed i po zajęciach;
  • zorganizowanie pomocy w odrabianiu lekcji i nauce;
  • zorganizowanie zajęć sprzyjających rekreacji fizycznej;
  • rozwijanie zainteresowań
  • opiekuńcza – zapewnienie opieki uczniom;
  • wychowawcza – kształtowanie postaw uczniów, ich zachowań oraz cech, które są niezbędne w życiu społecznym. Ważną funkcją wychowawczą jest przygotowanie uczniów do podejmowania samodzielnych inicjatyw, kształtowania postaw twórczych, utrwalanie nawyków zagospodarowania czasu wolnego, przestrzeganie zasad kultury i wzajemnego szacunku.
  • Profilaktyczna – aktywizowanie uczniów, wspieranie ich uzdolnień i zainteresowań, kształtowanie pozytywnych relacji interpersonalnych, prowadzenie wczesnej interwencji dla uczniów należących do tzw. grup wysokiego ryzyka, pochodzących z rodzin niewydolnych wychowawczo, patologicznych, którzy często opuszczają lekcje, są odrzucani przez grupę rówieśniczą, wykazujących zachowania agresywne oraz wykazujących zachowanie uznawane społecznie za nieakceptowane;
  • edukacyjna – rozbudzanie ciekawości poznawczej, rozpoznawanie uzdolnień i mocnych stron dziecka, indywidualizacja zadań, stworzenie każdemu dziecku warunków do odniesienia sukcesu

Zmiany w przepisach prawa

4 czerwca 2014 r. weszły wraz ze zmianami w ustawie o systemie oświaty przepisy, dotyczące zasad funkcjonowania świetlic szkolnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 642). Zmiany te określiły zasady działania świetlic w szkole podstawowej i gimnazjum oraz w szkołach specjalnych.

Art. 67 ust. 3 ww. ustawy wprowadza obowiązek zapewnienia zajęć świetlicowych dla uczniów, którzy:

  • pozostają pod opieką szkoły po zakończeniu zajęć lekcyjnych;
  • oczekują na odebranie przez rodziców;
  • oczekują na dowóz organizowany przez gminę;
  • korzystają z wydłużonej opieki szkolnej z powodu innych niż ww. okoliczności.

Należy pamiętać, że opieką świetlicową można także objąć uczniów, którzy:

  • nie uczęszczają na zajęcia religii i etyki;
  • nie uczestniczą z powodu zwolnienia w zajęciach wychowania fizycznego.

Art. 67 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż na zajęciach świetlicowych nie może pozostawać więcej niż 25 uczniów pod opieką jednego nauczyciela, a w przypadku szkół specjalnych oraz oddziałów integracyjnych i specjalnych zorganizowanych w szkołach ogólnodostępnych liczba uczniów na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela odpowiada liczbie uczniów wymaganej dla oddziału specjalnego lub integracyjnego, tj. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół:

Szkoła/oddział Liczba uczniów pod opieką jednego nauczyciela
Szkoła ogólnodostępna  25
Oddział integracyjny w szkole ogólnodostępnej 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych
Oddział szkoły integracyjnej 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych
Szkoła specjalna/oddział specjalny
- uczniowie niesłyszący i słabosłyszący od 6 do 8
- uczniowie niewidomi i słabowidzący od 8 do 10
- uczniowie z chorobami przewlekłymi od 10 do 16
- uczniowie z zaburzeniami psychicznymi  od 6 do 8
- uczniowie z niepełnosprawnością ruchową od 8 do 12
- uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim od 10 do 16
- uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym od 6 do 8
- uczniowie z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi od 2 do 4
- uczniowie niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym, zagrożeni uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania od 10 do 16

Art. 67 ust. 5 ww. ustawy wskazuje, że zajęcia muszą być organizowane zgodnie z potrzebami edukacyjnymi oraz rozwojowymi dzieci i młodzieży, a także ich możliwościami.

Zajęcia te powinny kłaść szczególny naciska na:

  1. rozwijanie zainteresowań uczniów;
  2. prawidłowy rozwój fizyczny;
  3. odrabianie lekcji.

Asystent wychowawcy świetlicy

Ponadto zgodnie z Art. 7 ust. 1e ww. ustawy w szkole podstawowej, w tym specjalnej i integracyjnej, może być zatrudniony asystent wychowawcy świetlicy. Do zadań asystenta należy wspieranie wychowawcy. Asystent wykonuje zadania wyłącznie pod jego kierunkiem.

Art. 7 ust. 1f ustawy określa wymagania, jakie powinien spełniać asystent. Musi on posiadać wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne.

Asystent zatrudniony jest na umowę o pracę zgodnie z Kodeksem pracy, otrzymuje wynagrodzenie nie wyższe niż nauczyciel dyplomowany. Ponadto asystent musi spełniać warunki określone w art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 Karty Nauczyciela, to jest:

  • nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie;
  • nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie.

Ustawa określa, że osoba przed zatrudnieniem jej na stanowisku asystenta musi dostarczyć dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego.

Organizacja pracy świetlicy szkolnej

Prawidłowa organizacja pracy świetlicy szkolnej może stanowić w przyszłości sukces edukacyjny, wychowawczy i opiekuńczy szkoły. Jej praca powinna być oparta o dokumenty obowiązujące w szkole – statut, program wychowawczy i program profilaktyki oraz uwzględniać wnioski wynikające z pracy rady pedagogicznej i rady rodziców. Organizacja dobrze działającej w szkole świetlicy wymaga współdziałania wielu osób.

Odpowiedzialni Zadania Uwagi
Dyrektor szkoły Diagnoza potrzeb w zakresie opieki świetlicowej Przygotowanie dla rodziców tzw. karty zgłoszeń do opieki świetlicowej, w której zawarte zostaną podstawowe informacje, m.in.:
  • określenie wymiaru czasu spędzanego przez dziecko w świetlicy;
  • wskazania dotyczące osób uprawnionych do odbioru dziecka;
  • dane kontaktowe rodziców/opiekunów prawnych, które pozwolą na kontakt w razie niespodziewanych sytuacji
Przygotowanie arkusza organizacji szkoły, zawierającego określenie liczby godzin zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy W przypadku, gdy organ prowadzący nie zatwierdzi arkusza organizacji przygotowanego przez dyrektora szkoły, jego obowiązkiem jest zapewnienie zajęć świetlicowych z wykorzystaniem innych narzędzi
Zatrudnienie nauczycieli Zgodnie z § 24 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U z 2009 r. Nr 50, poz.400 ze zm.) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych posiada osoba, która: 
  1. ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
  2. ukończyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
  3. ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w której prowadzone są świetlica szkolna lub internat, określone w § 2–4
Przygotowanie zmian do statutu Określenie w statucie szkoły zasad organizacji świetlicy szkolnej zgodnie z nowymi przepisami
Organ prowadzący Zatwierdzenie arkusza organizacji Zagwarantowanie środków finansowych potrzebnych na organizację świetlicy
Kierownik świetlicy Przygotowanie dokumentacji świetlicy
  1. Dzienniki zajęć świetlicowych.
  2. Roczny plan pracy świetlicy.
  3. Miesięczne plany pracy świetlicy.
  4. Sprawozdania z działalności świetlicy półroczne i roczne.
  5. Regulamin świetlicy szkolnej.
  6. Karty zgłoszeń dzieci do świetlicy szkolnej.
  7. Strona internetowa świetlicy szkolnej.
Nauczyciele świetlicy Pomoc w przygotowaniu dokumentacji szkolnej
  1. Roczny plan pracy świetlicy.
  2. Miesięczne plany pracy świetlicy.
  3. Regulamin świetlicy szkolnej.
  4. Strona internetowa świetlicy szkolnej.
Rodzice Wypełnienie karty zgłoszenia dziecka do świetlicy i złożenie w wyznaczonym czasie  

FORMY PRACY, MAJĄCE ZASTOSOWANIE W ŚWIETLICY SZKOLNEJ

Forma pracy Opis formy pracy
Indywidualna

W przypadku indywidualnej pracy z dzieckiem przebywającym na świetlicy szkolnej, dziecko ma możliwość samodzielnego wyboru zadania oraz wykonania go indywidualnie. Rolą wychowawcy jest pomoc dziecku w wyborze zadania oraz określeniu czasu jego realizacji.

Przykładem takich działań mogą być: tworzenie różnych elementów dekoracyjnych, rozwiązywanie zagadek logicznych, rebusów, czytanie czasopism i książek, wykonywanie zadań związanych z opieką nad kącikami tematycznymi zorganizowanymi w świetlicy.

Grupowa Tworzenie grup świetlicowych daje możliwość uaktywniania dzieci, uczy ich współpracy w grupie oraz zasad zdrowej rywalizacji. Pozwala także odkrywać umiejętności, uzdolnienia i talenty.
Zbiorowa Forma ta pozwala brać udział w zajęciach wszystkim uczniom zapisanym na świetlicę. Jej celem jest realizacja wspólnych celów edukacyjnych i wychowawczych, np. konkursy, turnieje, rozgrywki i zawody sportowe, przedstawienia teatralne, koncerty, imprezy środowiskowe.
 

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT