Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie formy pomocy w świetle prawa oświatowego przysługują uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na afazję ruchową?
Żaden obowiązujący przepis, a w szczególności ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., ani rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578) nie określa, jakie formy pomocy przysługują dziecku z jakimś konkretnym rodzajem niepełnosprawności, z uwagi na bardzo indywidualne potrzeby każdego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W pierwszej kolejności należy zapoznać się z zaleceniami poradni, zawartymi w orzeczeniu, które placówka ma obowiązek w pełni realizować (§ 5 pkt 1 ww. rozporządzenia). Konkretne formy pomocy i rodzaj zajęć niezbędnych do ich realizacji dla danego dziecka ustala zespół nauczycieli i specjalistów w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym, a na jego podstawie dyrektor wyznacza program zajęć i specjalistów je realizujących (§ 6 ust. 1 – 5, § 7 ust. 8 - 10 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kilka nauczycielek zwróciło się do dyrektora z prośbą o dofinansowanie do doskonalenia zawodowego. Warsztaty organizuje fundacja, która w swojej statutowej działalności ma prowadzenie działalności edukacyjnej w postaci organizacji szkoleń dla nauczycieli. Nie ma jednak akredytacji kuratora oświaty. Czy można dofinansować takie szkolenie ze środków na dofinansowanie, na podst. art. 70 a KN ust. 1?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest obowiązek przedstawiania rodzicom PSO? W statucie, z którym są zapoznawani na pierwszym zebraniu, znajdują się warunki i sposoby oceniania. Nauczyciel na pierwszej lekcji zapoznaje uczniów z PSO. Czy ma też obowiązek zapoznać z nim rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje czy wydatek poniesiony na zakup energii w grudniu 2018, zapłacony w styczniu 2019 można odliczyć z dotacji za rok 2018?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam przygotować wniosek o udzielenie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dla uczniów szkoły (w tym uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, słabowidzący, z autyzmem).
W Rozporządzeniach MEN z dnia 20 marca 2018 r. są dwie poz. 611 i 615. Jest w nich mowa o art. 55 ust.5, w drugim o art. 113 ust.12. Są tam różne wysokości wskaźników. Które klasy mam obliczać wg art. 55, które wg 113?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przedłożyła dyrektorowi dyplom ukończenia studiów w formie stacjonarnej na kierunku: Pedagogika, specjalność: Pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym i uzyskała tytuł zawodowy licencjata. Na dyplomie tym brakuje informacji, czy uzyskała przygotowanie pedagogiczne. Zaglądając w suplement do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu widnieje następująca treść: „posiadane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe: uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 12.03.2009 r. (Dz. U. Nr 50 poz. 400)”. Czy jest to jednoznaczne z uzyskaniem przygotowania pedagogicznego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe