Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel, który prowadzi zajęcia emocjonalno-społeczne w ramach realizacji udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem z niepełnosprawnościami sprzężonymi (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i autyzm)?
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne są zajęciami o charakterze terapeutycznym i organizuje się je dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym, zgodnie z § 10 w zw. z § 6 pkt 2 i ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280). Zajęcia te są zróżnicowane w zależności od potrzeb poszczególnych uczniów, w tym mogą dotyczyć tańca, plastyki, muzyki, socjoterapii, terapii psychologicznej, itp. Kwalifikacje nauczyciela prowadzącego tego typu zajęcia muszą więc odpowiadać prowadzonym zajęciom, a nie są uzależnione od rodzaju niepełnosprawności ucznia, chyba że dyrektor uzna taką potrzebę do ich prawidłowej realizacji, na podstawie § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.).
Ponieważ nie wskazano rodzaju zajęć, jakie mają być organizowane dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem zgodnie z jego potrzebami, niemożliwe jest wskazanie kwalifikacji nauczyciela. Przykładowo terapeuta pedagogiczny, do którego zadań należy rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym (§ 27 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia), mógłby prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne jako zajęcia terapeutyczne w sytuacji, gdy uczeń objęty pomocą psychologiczno – pedagogiczną ma problemy z funkcjonowaniem emocjonalno – społecznym w jednostce oświatowej. W razie innych potrzeb, nauczyciel musiałby posiadać przygotowanie z zakresu prowadzenia określonego rodzaju terapii (np. z dziedziny sztuki, psychologii, socjoterapii, itp.). Dyrektor może dodatkowo uznać za konieczne posiadanie kwalifikacji zgodnych z niepełnosprawnością ucznia, np. z oligofrenopedagogiki, obok tych dotyczących prowadzenia określonego rodzaju terapii/zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rozkład materiału w klasie maturalnej w technikum. Na ile tygodni powinien być rozpisany aby był możliwy do realizacji w praktyce?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty powinien przekazać odchodzący dyrektor szkoły nowemu dyrektorowi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie powinno być pensum za przeprowadzone zajęcia rewalidacyjne dla nauczyciela prowadzącego 24 h w oddziale przedszkolnym 1 h doradztwo zawodowe 2 h rewalidacji z dzieckiem 6-letnim i 2 h rewalidacji z uczniem klasy V. Czy zgodne z prawem jest liczenie zajęć rewalidacyjnych z pensum 25 (4/25)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji nt.:
1. Czy niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna powinna zatrudniać psychologa, pedagoga, logopedę, doradcę zawodowego na podstawie Karty Nauczyciela? Czy od tych osób wymagane jest przygotowanie pedagogiczne?
2. Czy pracownicy pedagogiczni i niepadagogiczni zatrudnieni przez niepubliczną poradnię powinni być w świetle nowych przepisów (nowelizacja Karty Nauczyciela 01.09.2018) zatrudnieni na umowę o pracę, a jeśli tak, to czy jest określony minimalny wymiar zatrudnienia?
3. Czy nowelizacja zabrania niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej zawierania umów o współpracę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel pracujący w pełnym wymiarze godzin może mieć w tygodniowym planie zajęć dzień wolny od pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe