Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie obowiązki ma dyrektor związku z nowym rozporządzeniem z dnia 20.03.2020 r.? Czy powinniśmy wprowadzić zmiany do statutu (wewnątrzszkolne zasady oceniania, obowiązki ucznia, nauczyciela)? Czy podczas nauczania zdalnego wpisuje się uczniom frekwencję? Jak rozliczać czas pracy nauczycieli, a dokładniej - ich godziny ponadwymiarowe? Czy nauczyciele wpisują w e-dzienniku realizację lekcji? Proszę o pomoc. Sytuacja jest dla nas nowa i nie wiemy, jak się "za to zabrać".
Na podstawie § 1 i 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz.U. z 2020 r., poz. 493 dyrektor odpowiada za organizację nauki w szkole lub przedszkolu, w tym: 1) przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania; 2) koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów, w tym objętych kształceniem specjalnym, wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze; 3) ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas, uwzględniając w szczególności równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć; 4) ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach; 5) ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny; 6) ustala sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły (dotyczy to np. sposobu sprawdzania obecności uczniów na zajęciach, nałożenia na nauczyciela ewentualnego obowiązku uzupełniania e-dziennika, o ile ma do niego dostęp); 7) wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać; 8) zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji; 9) ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania, jeśli jakieś treści nie mogą zostać zrealizowane poprzez zdalne nauczanie; 10) ustala zasady zaliczania do wymiaru pensum realizację godzin poszczególnych zajęć, poprowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia – w konsekwencji z wewnętrznych regulacji będzie wynikało także, że po przepracowaniu godzin w ramach pensum nauczyciel realizuje godziny ponadwymiarowe, ale też o przydziale i liczbie godzin ponadwymiarowych decyduje dyrektor jako przełożony służbowy nauczyciela (nauczyciel nie decyduje sam, czy i ile godzin ponadwymiarowych zrealizuje) oraz nauczyciel nie może samodzielnie zmodyfikować ustalonego tygodniowego zakresu (planu) nauczania. W razie wątpliwości, jakie szczegółowe rozwiązania, adekwatne do indywidualnych warunków danej szkoły można wprowadzić do organizacji nauczania zdalnego, można zwrócić się o udzielenie informacji przez kuratora oświaty, ponieważ organ ten w ramach zewnętrznego nadzoru pedagogicznego będzie nadzorował sposób organizacji kształcenia zdalnego i stopień obciążenia uczniów realizacją zleconych zadań (§ 6 ust. 1 ww. rozporządzenia). Ponadto z racji upoważnienia dyrektora do wykonania powyższych zadań we współpracy z nauczycielami na mocy powszechnie obowiązujących przepisów, nie ma potrzeby ich przenoszenia do treści statutu danej szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co powinien zawierać prawidłowy wpis do dziennika w grupie przedszkolnej w placówce niepublicznej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy powołując się na pkt. 12 opisujący zadania przedszkola w nowej podstawie programowej, który brzmi" współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami uznawanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka" możliwe będzie prowadzenie zajęć z religii w ramach podstawy programowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy wychowanie do życia w rodzinie w roku szkolnym 2018/2019 jest obowiązkowe i czy rodzice uczniów niepełnoletnich mogą zrezygnować z udziału ich dzieci w tych zajęciach?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Rozpoczyna się u mnie ewaluacja zewnętrzna w obszarze efekty. Na czym polega analiza dokumentów? Czy ja mam przygotować ewaluatorom jakieś papiery do wglądu? Przecież podobno ewaluacja nie na tym polega.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór sprawozdania z realizacji planu nadzoru za rok 2018/2019.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe