Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są konsekwencje dla nauczyciela i dyrektora za niezrealizowanie minimalnej liczby godzin? Nauczyciel na półrocze nie wykazał zaległości z lat ubiegłych. Na koniec roku dyrektor (nowy) dowiedział się, że n-l w poprzednim roku chorował, nie było za niego zastępstw i są duże zaległości (18 godzin) w rozliczeniu realizacji pp w gimnazjum? Co teraz zrobić. Oczywiście chodzi o ostatnią klasę gimnazjum. Jak dyrektor powinien postąpić w stosunku do nauczyciela, który nie zgłosił problemu stosunkowo wcześniej? Inny n-l nie chorował w ubiegłych latach, ale też nie wypracował minimalnej liczby godzin z biologii? Też nie zgłaszał zaległości? Jakie są tego konsekwencje?
Prawo oświatowe nie reguluje takich sytuacji wprost. Podstawowym obowiązkiem dyrektora jest zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z przepisami prawa (Uso art. 33. 2.). W zakresie wymienionym w ust. 1 pkt 1 i 2 nadzorowi (pedagogicznemu) podlega w szczególności: 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania. W razie stwierdzenia istotnych uchybień w działalności szkoły lub placówki, organ sprawujący nadzór pedagogiczny niezależnie od środków, o których mowa w ust. 4, zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach organ prowadzący szkołę. Jeżeli szkoła funkcjonuje z naruszeniem prawa, dyrektor może być odwołany ze stanowiska. W obecnej sytuacji dyrektor powinien przede wszystkim skontrolować z należytą starannością zarówno tematy dokumentowane w dzienniku jak i ilość godzin przepracowanych na rzecz danego przedmiotu. Zdarzało się w praktyce szkolnej, że do obowiązujących godzin nie zaliczano powtórek z przedmiotu, sprawdzianów bądź nawet uroczystości szkolnych związanych m. in. z rocznicami ważnych zdarzeń (j. polski, historia, plastyka, muzyka), historycznych (lekcje: historii, WOS, j. polskiego), sportowych rozgrywek (wf,) konkursów (przedmioty artystyczne, edukacja dla bezpieczeństwa), wycieczek przedmiotowych, (geografia, chemia, historia, fizyka a nawet godzina „wychowawcza”) – w zależności od celu dydaktycznego danej uroczystości, czy wycieczki, które także są realizacją tzw. „ramówki” oraz podstaw programowych. Np. udział szkoły w akcji „Sprzątanie Świata”, wycieczki krajoznawcze, turystyczne to także realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych i podstaw programowych (geografia). Poza tym proponuję opracować procedury obowiązujące przy realizacji planów ramowych, podstaw programowych, wydać zarządzenie, by zapobiegać takim sytuacjom, natomiast w planie nadzoru pedagogicznego - zawrzeć treści odnoszące się do systematycznego kontrolowania realizowanych godzin, nawet – co miesiąc.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaką dokumentację powinien prowadzić dyrektor szkoły, którego uczeń, ze względu na upośledzenie w stopniu głębokim spełnia obowiązek poza szkołą (w Ośrodku wychowawczo rehabilitacyjnym). Jak prowadzić arkusze? Jakie dokumenty powinny być w zasobach szkoły? Obecnie jest to uczeń klasy III SP. Czy zmieni się coś w od klasy IV? Inne świadectwo np?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam,
proszę o pomoc z projektem ewaluacji, wybrałam sobie ze strony projekt "szkoła realizuje skuteczne działania wychowawcze i profilaktyczne" ale zupełnie nie wiem które jest to wymaganie na obecny rok szkolny i proszę o ankiety dla rodziców i nauczycieli.
Nadzór mam odnoście odzyskania Niepodległości.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na Autyzm, jednak w normie intelektualnej może uczęszczać do szkoły Branżowej I st specjalnej. Nadmieniam ze uczeń ma trudności z codziennym funkcjonowaniem i nauką w szkole masowej nie wpływa dobrze
na ucznia. Rodzic chce zapisać ucznia kierując się dobrem dziecka. Zarówno w szkole masowej, jak i ogólnodostępnej będzie realizować tą samą podstawę programową i korzystać z tych samych podręczników. Jak można to uczniowi i rodzinie umożliwić? Na jakie podstawy prawne się powołać lub od kogo uzyskać zgodę?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Gimnazjum. Proszę o zmiany w ewaluacji wewnętrznej.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozdzielić godziny Wychowania do życia w rodzinie w klasach IV, V, VI, VII? Czy kwestie godzin reguluje nowe rozporządzenie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe