Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są wymogi przeprowadzania zajęć z języka angielskiego w przedszkolu niepublicznym, czas trwania oraz ich częstotliwość? czy oprócz zajęć prowadzonych w grupie przez nauczyciela języka angielskiego, nauczyciel wychowania przedszkolnego (wychowawca grupy) ma również obowiązek wynikający z podstawy programowej do wdrążania na zajęciach język obcy?
Zajęcia językowe w przedszkolu prowadzi nauczyciel z kwalifikacjami określonymi w § 12 lub 30 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575. Nauczyciel wychowania przedszkolnego bez tych kwalifikacji nie uczy języka. Podstawa programowa nie określa szczegółowo sposobu prowadzenia - wytyczne dotyczą przede wszystkim zabawy, m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci w języku obcym, włączanie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w języku obcym. Natomiast w ogóle podstawa programowa nie określa czasu trwania i częstotliwości zajęć z języka obcego. Sposób realizacji zajęć określa dopuszczony przez dyrektora do użytku program wychowania przedszkolnego zgodny z podstawą programową, a czas i częstotliwość trwania zajęć – rozkład tygodnia lub dnia ustalany zgodnie ze statutem danego przedszkola (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r., poz. 356 , art. 13 ust. 6 pkt 1, art. 172 ust. 3 w zw. z art. 102 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm., art. 22a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2017 r., poz. 2198 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można połączyć nauczanie indywidualne - mam dwóch uczniów z tej samej klasy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic na podstawie opinii, w której stwierdzono, iż dziecko ma głęboką dysleksję rozwojową złożył wniosek o zwolnienie ucznia klasy III gimnazjum z nauki języka obcego. W rozporządzeniu jest zapis, że "dyrektor zwalnia z nauki drugiego języka obcego". W szkole język pierwszy to j. angielski, drugi to j. niemiecki. Wynika to z wymiaru godzin w ramowym planie nauczania . Rodzice we wniosku zaznaczyli j. angielski. Czy można zwolnić z nauki języka pierwszego, który realizowany jest w większej liczbie godzin i jest kontynuowany po szkole podstawowej? Nauka j. niemieckiego rozpoczęła się w klasie I gimnazjum.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest procedura założenia/uruchomienia publicznej szkoły branżowej II stopnia? Jakie zadania i obowiązki należą do samorządu, który prowadzi publiczną szkołę branżową I stopnia i zamierza utworzyć publiczną szkołę branżową II stopnia? Jakich terminów należy przestrzegać przy zakładaniu publicznej szkoły branżowej II stopnia, dla której organem prowadzącym będzie j.s.t.? Zaznaczam, że w szkole prowadzona jest Szkoła Branżowa I stopnia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam,
mam następujący problem. Pięcioletnia dziewczynka, która od 1 września powinna w mojej szkole realizować obowiązek szkolny, wyjeżdża wraz z rodzicami do Norwegii. Z tego, co mi wiadomo, obowiązek szkolny w tym kraju rozpoczyna się od 6 roku życia. Co powinienem w tej sytuacji, jako dyrektor szkoły, zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy niepublicznej szkoły podstawowej: czy dyrektor może wydłużyć rok szkolny do 15. lub 31.07? Jeśli tak, jaki zapis w statucie jest konieczny i jaka data pojawia się wtedy na świadectwie? Czy kuratorium musi wyrazić zgodę na taką zmianę?
Czy harmonogram prowadzenia zajęć w klasie 0 pod kątem ferii i wakacji i innych dni wolnych powinien być taki sam jak szkoły, czy jak przedszkola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe