Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zadania należą do dyrektora szkoły w ramach rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności?
Przepisy ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2070) oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2247) stosuje się m.in. do jednostek budżetowych. Nie wszystkie zadania wskazane w ww. rozporządzeniu będzie można przenieść na poziom szkół. Przykładowo szkoły nie mają obowiązku informowania w sposób umożliwiający skuteczne zapoznanie się, o sposobie dostępu oraz zakresie użytkowym serwisów dla usług realizowanych przez te podmioty. Szkoły nie świadczą usługi przez serwisy. Jednakże na podstawie § 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia obowiązkiem dyrektora szkoły będzie publikowanie i uaktualnianie w Biuletynie Informacji Publicznej przez podmiot realizujący zadania publiczne opisów procedur obowiązujących przy załatwianiu spraw z zakresu jego właściwości drogą elektroniczną (przykładowo wniosków w procesie rekrutacji). Dyrektor szkoły musi także zapewnić, aby systemy teleinformatyczne były wdrażane i eksploatowane z uwzględnieniem ich funkcjonalności, niezawodności, używalności, wydajności, przenoszalności i pielęgnowalności, przy zastosowaniu norm oraz uznanych w obrocie profesjonalnym standardów i metodyk (§ 15).
Istotny obowiązek został wskazany w § 20 rozporządzenia: dyrektor szkoły opracowuje i ustanawia, wdraża i eksploatuje, monitoruje i przegląda oraz utrzymuje i doskonali system zarządzania bezpieczeństwem informacji zapewniający poufność, dostępność i integralność informacji z uwzględnieniem takich atrybutów, jak autentyczność, rozliczalność, niezaprzeczalność i niezawodność.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Weszło nowe rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania, zgodnie z którym "Nowe ramowe plany nauczania stosuje się:
1) począwszy od roku szkolnego 2019/2020 w:
a) szkole podstawowej."
Czy w klasach VII i VIII pozostaje nadal 1 godzina do dyspozycji dyrektora w dwuletnim okresie nauczania w roku szkolnym 2019/2020? Czy też uczniowie kończący klasę VIII w roku szkolnym 2019/2020 będą musieli mieć zrealizowane 4 godziny do dyspozycji dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na moje pytanie z dnia 3 września 2010 r.: "Z rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji w § 12 został uchylony ust. 5. Czy to oznacza, że nie trzeba wpisywać ocen, dat i klasy w pełnym brzmieniu? Czy nie trzeba "wykreślać" niewypełnionych rubryk?"
otrzymałem odpowiedź w Waszym serwisie:
"ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ze zm. z dn. 16 lipca 2009 r.:
14) § 12 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 lipca 2009 r. (Dz.U.09.116.977) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.:
9) w § 12:
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Oceny z zajęć edukacyjnych, ocenę zachowania, klasę i miesiąc urodzenia ucznia wpisuje się wyrazami w pełnym brzmieniu bez stosowania skrótów.
W rubryce, która nie jest wypełniona, wstawia się poziomą kreskę, a w przypadku niewypełnienia kilku kolejnych rubryk można je przekreślić ukośną kreską, z wyjątkiem pierwszej i ostatniej wolnej rubryki, w których wstawia się poziome kreski. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się "zwolniony(a)". W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się "nieklasyfikowany(a)".".
Jest to cytat z obowiązującego rozporządzenia."
Chciałbym jednak zaznaczyć, że ostatnie zmiany we wspomnianym rozporządzeniu weszły w życie w dniu 1 września 2010 r. a nie w lipcu 2009 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Praca w młodzieżowym ośrodku socjoterapii wynosi 26 godzin pensum. Grupa wychowawcza powinna wynosić 12 wychowanków czy 10 ? Zaznaczam że socjoterapeuta prowadzi swoje zajęci osobno.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń kl.6 SP uczył się języka niemieckiego na poziomie III.1 i języka angielskiego na poziomie III.0. Rodzic podczas rekrutacji do gimnazjum złożył podanie o przydzielenie ucznia do grupy z języka angielskiego na poziomie III.1 (dziecko uczyło się prywatnie i biegle się tym językiem posługuje). Czy mogę przydzielić ucznia do takiej grupy i jakie czynności powinnam wykonać - test diagnozujący, egzamin? Jakie prawo będzie miał taki uczeń podczas egzaminu gimnazjalnego, skoro nie kontynuuje nauczania języka (będzie musiał zdawać język rozszerzony?)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej uczniowie od klasy 4 uczą się drugiego języka nowożytnego (jako zajęć dodatkowych, za zgodą organu prowadzącego). Skoro jest to język drugi, na drugim etapie edukacyjnym, to jaka ma być realizowana podstawa programowa? Chyba nie przewidziano w podstawie programowej takiej sytuacji, bo obecna podstawa jest zarezerwowana dla pierwszego języka obcego (od 1 klasy SP), a dla drugiego języka obcego - dopiero od klasy 7, a nie od 4.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe