Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zagadnienia powinien realzować wychowawca klasy "4" zgodnie z nową podstawą programową ? Kto jest odpowiedzialny za zakres materiału realizowanego na tych zajęciach - bezpośrednio Dyrektor, czy Zespół Psychologiczno - Pedagogiczny, czy istnieje jakiś odgórny program tych zajęć?
Zgodnie z przepisem art. 26 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949) od roku szkolnego 2017/2018, szkoła ma obowiązek realizować program wychowawczo- profilaktyczny dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów, obejmujący treści i działania o charakterze wychowawczym, a także treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Realizatorami działań wychowawczo – profilaktycznych określonych w niniejszym programie są wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły, którzy na bieżąco współpracują z rodzicami uczniów oraz przedstawicielami instytucji wspierających szkołę w sferze wychowania i profilaktyki, a także osoby współpracujące ze szkołą - pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, terapeuci uzależnień, policjanci, lekarze itp. Program wychowawczo-profilaktyczny powinien być opracowany w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego. Jego uchwalenie jest kompetencją rady rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną ( art.84 ust.1-3 oraz ust.5 ustawy Prawo oświatowe).
Realizacja programu odbywa się w ramach:
1) zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego - lekcji przedmiotowych (działalność wychowawcza szkoły obejmuje m.in. realizację wytycznych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego),
2) zajęć z wychowawcą (w ramach obowiązkowych zajęć z wychowawcą ustalonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 28 marca 2017r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół – Dz.U. z 2017r. poz.703),
3) zajęć dodatkowych typu: WDŻ, nauka drugiego języka obcego, zajęcia realizowane w ramach pomocy psychologiczno pedagogicznej, itp.
Program może być realizowany podczas zajęć z całą klasą, w grupie międzyoddziałowej, międzyklasowej, z udziałem całej społeczności lub w trakcie bieżącej pracy z uczniem, podczas spotkań z rodzicami.
Formą realizacji programu mogą być interaktywne wykłady, warsztaty, treningi umiejętności, projekty, debaty, szkolenia, spektakle teatralne, spoty, kampanie społeczne, happeningi, wycieczki i pikniki edukacyjne lub inne formy uwzględniające wykorzystanie aktywnych metod pracy.
Wychowawca klasy (każdy wychowawca, nie tylko wychowawca klasy czwartej):
1) jest bezpośrednio odpowiedzialny za proces wychowania powierzonych mu uczniów, planuje
i organizuje pracę wychowawczo-profilaktyczną z klasą,
2) prowadzi zajęcia wychowawcze według planu wcześniej przedstawionego dyrekcji szkoły do akceptacji, który musi korelować z założeniami wychowawczymi szkoły, a tym samym z niniejszym programem wychowawczo-profilaktycznym. Program wychowawczo-profilaktyczny może być opracowany w dowolnej formie (opisowej lub tabelarycznej). Powinien uwzględniać adresatów, wyszczególnienie zadań i form ich realizacji oraz wykaz osób, które będą odpowiedzialne za nie. Taki ogólny plan stanowi podstawę do opracowywania przez nauczycieli i specjalistów oraz wychowawców klas planu działań wychowawczo-profilaktycznych na dany rok szkolny,
3) w sposób ustalony w danej szkole przedstawia sprawozdanie z realizacji ww. planu
( np. sprawozdanie w formie pisemnej złożone dyrektorowi po półrocznym okresie pracy, wystąpienie na zebraniu rady pedagogicznej, itp.),
4) na bieżąco obserwuje i kontroluje postępy swoich podopiecznych oraz absencje na zajęciach lekcyjnych, w sytuacjach niepokojących wchodzi natychmiast w bezpośredni kontakt z rodzicami, pedagogiem szkolnym i dyrekcją szkoły,
5) jest otwarty na propozycje uczniów i rodziców, bierze udział w imprezach klasowych, integruje klasę,
6) współpracuje z rodzicami, aby zapewnić odpowiednie warunki do nauki w szkole i w domu, jest partnerem każdego rodzica,
7) dzieli się z uczniami odpowiedzialnością, dostrzega problemy i konflikty, potrafi pracować nad ich rozwiązaniem,
8) współpracuje ze szkolnym pedagogiem oraz nauczycielami przedmiotowymi w zakresie wspierania uczniów i udzielania im pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Wychowawca klasy jest też nauczycielem przedmiotu. W związku z tym:
1) na bieżąco włącza się w realizację programu wychowawczo – profilaktycznego,
2) realizuje program nauczania uwzględniający podstawę programową kształcenia ogólnego,
3) ze szczególną odpowiedzialnością troszczy się o dostosowanie wymagań edukacyjnych wobec ucznia z dysfunkcjami,
4) odnotuje w dzienniku lub zeszycie wychowawczym istotne spostrzeżenia wychowawcze, o zauważonym problemie natychmiast zawiadamia wychowawcę, pedagoga szkolnego lub dyrekcję szkoły,
5) uczestniczy w uroczystościach szkolnych,
6) dba w sposób przemyślany o prowadzenie ciekawych lekcji, mobilizujących ucznia do wysiłku intelektualnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczniowie drugiej klasy gimnazjum posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz nauczania indywidualnego (upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym i znacznym). Organ prowadzący przyznał każdemu z nich po 10 godzin. Zajęcia prowadzą nauczyciele z kwalifikacjami - oligofrenopedagogika zgodnie z opracowanym programem IPET. Czy uczniowie ci powinni dodatkowo mieć 2 godziny zajęć rewalidacyjnych, zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co Rada Pedagogiczna powinna przyjąć w formie uchwały, a co w formie decyzji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niepubliczna Porania Psychologiczno - Pedagogiczna rozpoczęła działalność od 01 września 2016 r. Jak i gdzie należy złożyć wniosek o uzyskanie dotacji na realizację wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w poradni?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w ramach dodatkowych dni wolnych w szkole podstawowej (do 8 dni) wchodzą rekolekcje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jaką podstawę prawną trzeba się powołać we wniosku o dopuszczenie programu nauczania ogólnego do użytku w Branżowej szkole I stopnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe