Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy naliczania odpisu na Zakładowy Fundusz Socjalny.Jak należy naliczyć odpis dla nauczyciela obecnie zatrudnionego w szkole, który jednocześnie ma status nauczyciela emeryta ( z tej szkoły)?
Zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 z późn. zm.) odpisy na zakładowy fundusz socjalnych, dokonywane na:
a) nauczycieli;
b) byłych nauczycieli – emerytów i rencistów oraz nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne;
c) pracowników szkoły niebędących nauczycielami – aktualnie zatrudnionych oraz byłych pracowników – emerytów i rencistów.
Wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli określa art. 53 ust. 1 KN, a dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne – art. 53 ust. 2 KN.
W rozumieniu wskazanych przepisów emerytem jest osoba, która posiada wyłącznie status emeryta (a nie podwójny status – emeryta i pracownika). Natomiast emeryt, który podjął zatrudnienie staje się pracownikiem, a w takiej sytuacji świadczenia z zakładowego funduszu socjalnego należą mu się wyłącznie z tytułu pozostawania w stosunku pracy (z tytułu posiadania statusu pracownika). Jeśli bowiem emeryt podejmuje zatrudnienie, stając się pracownikiem – jego status pracownika jest "silniejszy" od statusu emeryta (zob. uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 15 listopada 1991 r. (I PZP 56/91).
Z powyższego wynika, że zatrudnienie emeryta (byłego pracownika, byłego nauczyciela) powoduje, że pracownik ten (nauczyciel) powinien być traktowany dla celów ustalania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tak jak pracownik (nauczyciel) niebędący emerytem.
W mojej ocenie brak jest wystarczających podstaw do dokonywania na tę samą osobę odpisu z dwóch tytułów (jak dla nauczyciela-emeryta oraz jak dla pracującego nauczyciela).
Zaznaczyć jednak trzeba, że z uwagi na nieprecyzyjne przepisy regulujące powyższe kwestie, w zakresie odpisu dla zatrudnionego pracownika-emeryta (nauczyciela-emeryta), prezentowane są zróżnicowane poglądy, w tym także pogląd wskazujący na powinność dokonania podwójnego odpisu – zarówno z tytułu posiadania statusu emeryta, jak też z tytułu posiadania statusu pracownika.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń nieklasyfikowany w I semestrze musi mieć wyznaczone egzaminy klasyfikacyjne? Nadmieniam,że w szkole jest klasyfikacja śródroczna.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy realizacja obowiązku szkolnego w zerówce jest zależna od frekwencji dziecka? Czy dyrektor jest zobligowany do podjęcia jakichś kroków jeśli frekwencja dziecka w zerówce jest niższa niż 50 %? Jeśli tak to jakich? Czy nauczyciel przygotowujący diagnozę gotowości szkolnej ma ten fakt odnotować w diagnozie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany jest zatrudniony na 17/18- umowa o pracę na czas nieokreślony. Od połowy września "zwolniła się" jedna godzina, ale tylko do końca roku szkolnego. Czy jest obowiązek zmienienia mu formy zatrudnienia poprzez mianowanie?
- Czy po reformie możliwe jest realizowanie na poziomie rozszerzonym drugiego języka obcego, który był realizowany w szkole podstawowej jako drugi język nowożytny? Inaczej, czy w liceum ogólnokształcącym uczniowie mogą rozszerzać 2 języki obce?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna wyglądać decyzja o nieprzyjęciu do szkoły policealnej obcokrajowca z powodu niekompletnych dokumentów potwierdzających poziom wykształcenia (dostępne tylko skany)? Proszę o wzór.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe