Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jeśli nauczyciel został przeniesiony w stan nieczynny na pół roku przed nabyciem prawa do ochrony emerytalnej, czy pozostając w stanie nieczynnym może nabyć to prawo ( 56 lat kończy na kilka dni przed zakończeniem stanu nieczynnego)?
Tak.
Nauczyciel podlega ochronie, jeśli w okresie najbliższych 4 lat nabędzie uprawnienia emerytalne.
Jeśli nauczyciel nabywa prawo do emerytury z art. 39 kp - objęty jest ochroną w okresie 4 lat przed osiągnięciem wieku 60 (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna).
Nauczyciele należą do grupy zawodowej, dla której wiek emerytalny jest niższy z uzyskaniem, którego przechodzą na emeryturę. Nauczyciele korzystają z ochrony w okresie 4 lat przed osiągnięciem właściwego dla tej grupy zawodowej wieku emerytalnego. Ochrona więc dotyczy nauczycieli: od 51 r.ż (kobiety) oraz od 56 r. ż.(mężczyźni), ponieważ wiek emerytalny kobiet wynosi 55 lat, dla mężczyzn 60 lat.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (ze zm.)
§ 15. Nauczyciel, wychowawca lub inny pracownik pedagogiczny wykonujący pracę nauczycielską wymienioną w art. 1 pkt 1-7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1982 r. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 287, Nr 31, poz. 214 i z 1983 r. Nr 5, poz. 33), określoną w tej ustawie jako praca zaliczona do I kategorii zatrudnienia, nabywa prawo do emerytury na zasadach określonych w § 4 i jest uważany za wykonującego prace w szczególnym charakterze.
- art. 88, art. 91c ust. 2 Karty Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. – (ze zm.),
- art. 39 Kodeksu pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (ze zm.);
- §15 rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (ze zm.),
- art. 24, art. 32, art. 46 ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy kwalifikacje do zajęć korekcyjno- kompensacyjnych posiada osoba, która ukończyła studia mgr z historii oraz studia podyplomowe w zakresie; 1) diagnozy i psychoprofilaktyki zagrożeń edukacyjnych; 2) nauczania języka polskiego w zreformowanej szkole; 3) kultury i języka polskiego oraz historii i społeczeństwa; 4) nauczania przyrody w zreformowanym systemie edukacji.
- Pracownica administracji 30 sierpnia 2019 r. przeszła na emeryturę. 1 września 2019 r. została zatrudniona w tej samej szkole. Czy w stosunku do pracownika, który jest na emeryturze, ale nadal jest zatrudniony, również obowiązuje zasada, że kolejna trzecia umowa jest umową na czas nieokreślony?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia od 21 lipca 2010 r. do 20 sierpnia 2011 r. Czy przysługuje mu uzupełniający
urlop wypoczynkowy niewykorzystany w okresie ferii zimowych i letnich, czy nie i czy może rozpocząć pracę 1 września 2011 r. ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na podstawie mianowania do chwili obecnej pracuje na dwa pełne etaty w szkole podstawowej i szkole ponad gimnazjalnej ze wskazaniem naszej szkoły ponad gimnazjalnej jako główne miejsce zatrudnienia. Po zaopiniowaniu arkusza na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 10.04.2017r. w głównym miejscu pracy, gdzie miała przydzielony pełny etat, oświadczeniem z dnia 11.04.2017r. zmieniła podstawowe miejsce pracy z naszej jednostki na szkołę podstawową, nie przedkładając zgody na dodatkowe zatrudnienie. Nadmieniam, że posiedzenie Rady Pedagogicznej w szkole podstawowej odbyło się w dniu 11.04.2017r., gdzie wyżej wymienionej nauczycielce także został przydzielony pełny etat. W związku z powyższym dyrektor szkoły ponad gimnazjalnej wystąpił z pismem do dyrektora szkoły podstawowej o wyrażenie zgody na dodatkowe zatrudnienie tej nauczycielki. Dyrektor nie wyraził zgody na dodatkowe zatrudnienie, w wyniku czego, ze względu na nie możliwą dyspozycyjność nauczyciela zostały wprowadzone zmiany do arkusza (bez przydziału godzin dla tego nauczyciela) i ponownie uruchomione procedury związane z jego tworzeniem. Czy decyzja dyrektora była prawnie słuszna i jaką postawę prawną przyjąć przy wypowiedzeniu stosunku pracy temu nauczycielowi?
- Nauczyciel zatrudniony w dwóch placówkach w niepełnym wymiarze czasu pracy. Czy taki nauczycieli musi złożyć do dyrektora jednej placówki zaświadczenie wyrażające zgodę na dodatkowe zatrudnienie? Czy obowiązuje termin składania takich zaświadczeń?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe