Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem 3-oddziałowego przedszkola. Jakie pensum godzin obowiązuje dyrektora przedszkola i jakie przepisy to regulują?
Czas pracy dyrektora przedszkola, tak jak wszystkich innych nauczycieli reguluje ustawa - Karta Nauczyciela:
Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) nauczycielach bez bliższego określenia - rozumie się przez to nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach wymienionych w art. 1 ust. 1 i 1a;
2) szkołach bez bliższego określenia - rozumie się przez to przedszkola, szkoły i placówki oraz inne jednostki organizacyjne wymienione w art. 1 ust. 1 i 1a, a także odpowiednio ich zespoły;
3) stażu - rozumie się przez to okres zatrudnienia nauczyciela w przedszkolach, szkołach, placówkach i innych jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 1 ust. 1 i 1a oraz ust. 2 pkt 2, w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, rozpoczętego i realizowanego w trybie i na zasadach określonych w przepisach rozdziału 3a, z tym że w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1-3, równoważny z odbywaniem stażu jest odpowiednio okres zatrudnienia na tych stanowiskach lub czas urlopowania lub zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy;
4) związkach zawodowych - rozumie się przez to związek zawodowy, którego członkiem jest nauczyciel, a jeżeli nauczyciel nie jest członkiem żadnego związku, to związek zawodowy zrzeszający nauczycieli wskazany przez nauczyciela;
5) ustawie o systemie oświaty - rozumie się ustawę, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1;
6) stopniu naukowym doktora - rozumie się przez to także stopień doktora sztuki.
Art. 42. 1. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
2. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1)zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7;
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć:
a) nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,
b) nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 1 godziny w tygodniu;
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
Art. 42 ust. 3:
Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć ustala się, z zastrzeżeniem ust. 2a i 4a, według następujących norm:
Nauczyciele przedszkoli, z wyjątkiem nauczycieli pracujących z grupami dzieci 6-letnich: 25 h
Nauczyciele przedszkoli i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami dzieci 6-letnich: 22 h.
Art. 42 ust. 6. Dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze, obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy lub zwalnia się ich od obowiązku realizacji zajęć, o których mowa w ust. 3.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 12 listopada 2014 Kadry Nauczyciele, którzy pracują na cały etat, godziny nauczania indywidualnego wykazują jako ponadwymiarowe. Jak potraktować godziny nauczania w przypadku dopełnienia pensum nauczyciela, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy? Zarówno nauczyciele, którzy mają pełny etat, jak i ci pracujący w niepełnym wymiarze czasu pracy mogą mieć przydzielane godziny ponadwymiarowe. Nie istnieje zakaz wliczania godzin nauczania indywidualnego do etatu nauczycieli, ale też nie w każdym przypadku te godziny mogą stanowić uzupełnienie wymiaru zajęć nauczyciela. Kiedy można przydzielić godziny ponadwymiarowe? Warunki przydzielania godzin ponadwymiarowych reguluje przepis art. 35 w związku z art. 42 ust. 5a Karty Nauczyciela (dalej: KN). Jednocześnie art. 35 KN stanowi, że przydzielanie godzin ponadwymiarowych możliwe jest jedynie w szczególnych przypadkach podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania. Jeśli nauczanie indywidualne nie odbyło się, to nie można uznać, że godzina ponadwymiarowa się odbyła. Godziny nauczania indywidualnego należy wpisać do arkusza organizacyjnego Jeśli wiadomo z góry, że godziny nauczania indywidualnego zostaną przyznane na cały rok szkolny (lub etap edukacyjny), powinny one być umieszczone w arkuszu organizacji szkoły w przypadku uzupełniania nimi tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Poświadcza to orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie nauczania indywidualnego. W innych przypadkach nauczanie indywidualne nie może stanowić uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Nauczanie indywidualne przyznane na cały rok szkolny zwiększa pensum Nauczanie indywidualne nie powinno być wliczane do obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, gdy nie jest przyznane na cały rok szkolny i nie stanowi uzupełnienia etatu. W takiej sytuacji godziny nauczania indywidualnego są realizowane jako godziny ponadwymiarowe. Natomiast jeśli jest nauczanie indywidualne jest przyznane na cały rok szkolny, stanowi to podstawę do zwiększenia pensum nauczyciela. Jeśli nauczanie indywidualne realizowałby nauczyciel, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy, to przydzielenie mu godzin nauczania indywidualnego w pierwszej kolejności byłoby podstawą do zmiany umowy o pracę i zwiększenia godzin pensum. Podstawa prawna • Ustawa z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela 18 sierpnia 2016 Kadry W szkole pracują nauczyciele w niepełnym wymiarze godzin. W trakcie roku szkolnego przyznawane jest nauczanie indywidualne. Czy przyznanie im dodatkowych godzin wymaga zmiany umowy, czy można godziny wykazywać jako ponadwymiarowe? W przypadku nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze nie można mówić o godzinach ponadwymiarowych. Takiego godziny można przydzielić tylko nauczycielom, którzy są zatrudnieni w pełnym wymiarze. Jeżeli w trakcie roku szkolnego pojawiają się wolne godziny, np. nauczania indywidualnego, należy przyznać je nauczycielom niepełnozatrudnionym w formie aneksu do umowy o pracę, zwiększającego okresowo wymiar zatrudnienia (podając okres, na który zwiększa się wymiar i przyczynę, aby z treści dokumentu jasno wynikało, że zwiększenie spowodowane jest potrzebą nauczania indywidualnego). Która informacja/porada jest prawdziwa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Interesuje mnie wymiar czasu pracy nauczycieli w roku szkolnym 2017/2018. Czy w ramach 40 godzinnego tygodnia pracy nauczyciele realizują z uczniami tzw. godziny karciane - w jakim wymiarze? Czy muszą je dokumentować? Proszę o podanie podstawy prawnej.
- Nauczyciel zatrudniony od 01.02.2019r. dostarczył świadectwa pracy i po przeliczeniu posiada staż pracy 5 lat. Czy nauczycielowi temu należy doliczyć do okresu pracy od którego zależy dodatek za wysługę lat oraz do okresu uprawniającego do nagrody jubileuszowej okres studiów licencjackich a następnie magisterskich. Jeżeli wlicza się studnia do stażu to ile lat.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracodawca może nie wyrazić zgody na korzystania z dni opieki nad dzieckiem, które nie ukończyło 14 lat, w terminie wskazanym przez pracownika jeżeli jest uzasadniona przyczyna np. dużo nauczycielek chce skorzystać w ostatnim tygodniu nauki przed świętami lub bardzo duża absencja pracowników w tym okresie ze względu na L-4.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony przez mianowanie wstępnie uprzedził, iż od 1.09.2016 r. chce być przeniesiony do pracy w innej szkole (art.18 KN). Jakie są procedury takiego przeniesienia? Co z teczką akt osobowych pracownika? Czy w takim przypadku wystawia się świadectwo pracy? Czy należy się świadczenie urlopowe za rok szk. 2015/16 i jakieś odprawy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe