Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem wicedyrektorem od stycznia bieżącego roku szkolnego. Mam pytanie dotyczące pełnomocnika ucznia (rodziny). Na spotkanie z dyrekcją szkoły mama, która odmawia udzielenia jakichkolwiek informacji dotyczących ojca dziecka (brak kontaktu, nr telefonu) przyszła z pełnomocnikiem ucznia. Panie stwierdziły, że pełnomocnictwo mamy zostało udzielone w formie ustnej. Czy dyrektor powinien prosić o pełnomocnictwo ojca dziecka? Czy taki pełnomocnik, bez pełnomocnictwa ojca ma prawo reprezentować ucznia?
Rodzice są przedstawicielami ustawowymi dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka. Z tego względu jeśli matka dziecka nie podaje danych ojca, zaś ojciec nie zgłasza się do szkoły i nie podejmuje decyzji w sprawach dziecka, szkoła musi respektować, że działa tylko jeden przedstawiciel ustawowy ucznia (art. 98 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz. U. z 2015 r., poz. 583). Dodatkowo matka dziecka swoje prawa w ramach władzy rodzicielskiej może wykonywać osobiście lub przez inną upoważnioną osobę, której udzieli pełnomocnictwa (art. 98 i n. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz. U. z 2014 r., poz. 121). Szkoła nie może żądać, aby to pełnomocnictwo podpisał także ojciec dziecka i jest zobowiązana do uwzględnienia pełnomocnictwa udzielonego tylko przez matkę dziecka.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wszyscy pracownicy przedszkola niepublicznego mają obowiązek ukończyć szkolenie z pierwszej pomocy przedmedycznej? Czy może to być 1-2 osoby przy 5 grupach przedszkolnych?
Jaki dokument potwierdzi takie kwalifikacje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przy łączeniu na 8 godzin (pozostałe oddzielnie) wykazuję w arkuszu jako jeden, czy dwa oddziały? Proszę o umocowanie prawne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Odpowiedzią Państwa nie jestem usatysfakcjonowana, ponieważ zapytałam wprost, czy praktyka w 2003 roku w pogotowiu opiekuńczym nauczyciela może być zaliczona skoro od 2004 roku do 2014 roku obowiązywały przepisy przejściowe albowiem placówka przeszła z Ministerstwa Edukacji Narodowej pod Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Jeszcze raz zadam pytanie czy można uznać, że w 2003 roku pogotowia opiekuńcze były placówkami oświaty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może wprowadzić zasadę, że w jednym oddziale integracyjnym zatrudniony jest tylko jeden nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne, co uniemożliwia objęcie pomocą uczniów niepełnosprawnych na wszystkich zajęciach lekcyjnych? OP twierdzi, że w każdym oddziale zgodnie z prawem ma być zapewniony jeden etat nauczyciela wspomagającego, który w ramach swojego pensum (20 h) ma obowiązek prowadzić zajęcia rewalidacji indywidualnej i wspomagać uczniów na zajęciach, np. w przypadku 4 uczniów należy od 20 h pensum odjąć 8 godzin rewalidacji, a pozostałe 12 są to godziny, na których nauczyciel wspomaga uczniów na zajęciach lekcyjnych. OP wychodzi z założenia, że nie ma obowiązku prawnego zapewnienia obecności nauczyciela wspomagającego na wszystkich godzinach lekcyjnych. W wielu przypadkach np. uczniów z niepełnosprawnością ruchową pomoc nauczyciela wspomagającego jest potrzebna na każdej godzinie lekcyjnej, jednak potrzeby indywidualne uczniów i ich możliwości nie są zdaniem OP argumentem do zapewnienia nauczyciela wspomagającego na wszystkich lekcjach. Ponadto OP twierdzi, że niedopuszczalna z mocy prawa jest sytuacja kiedy w jednej klasie uczy 2-3 nauczycieli wspomagających, np. w klasach 4-8, w których siatka godzin tygodniowo przekracza pensum jednego nauczyciela wspomagającego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organizowanie religii w przedszkolu niepublicznym jest obowiązkowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe